از اغتشاشات تا ظهور؛
«راهبندان» پیام ایثار و مقاومت را به جامعه منتقل کرد
کرج (پانا) - نمایش میدانی «راهبندان»، بزرگترین نمایش تبیینی کشور در شبهای برگزاری کنگره ملی ۵۵۸۰ شهید استان البرز با روایتی متفاوت و اثرگذار، مخاطب را به دل یکی از پیچیدهترین پرسشهای امروز جامعه برد؛ پرسشی که از دل اغتشاشات آغاز میشود و با بازگشتی آگاهانه به همان نقطه نخست ختم میگردد.
نمایش میدانی «راهبندان»، بزرگترین نمایش تبیینی کشور در شبهای برگزاری کنگره ملی ۵۵۸۰ شهید استان البرز با روایتی متفاوت و اثرگذار، مخاطب را به دل یکی از پیچیدهترین پرسشهای امروز جامعه برد؛ پرسشی که از دل اغتشاشات آغاز میشود و با بازگشتی آگاهانه به همان نقطه نخست ختم میگردد.
داستان نمایش از اغتشاشات سال ۱۴۰۱ آغاز میشود؛ جایی که دختری جوان در میان التهاب، سردرگمی و فضای ملتهب بستن اتوبان کرج - قزوین و مسیر بهشت سکینه(س)، گرفتار تردیدها و پرسشهای بیپاسخ است. او نماینده بخشی از نسل امروز است که در هیاهوی روایتهای متناقض بهدنبال حقیقت میگردد اما راه را در ازدحام صداها گم کرده است.
در همین نقطه، روایت وارد مسیری تازه میشود. شهید صالح محمدی بهعنوان راوی نمایش، نه صرفاً بهعنوان یک شخصیت، بلکه بهعنوان صدای آگاهی، قدم به داستان میگذارد. او روایت را به دست میگیرد و دختر را و (به تبع آن مخاطب را) به سفری در تاریخ گذشته و آینده میبرد؛ سفری برای یافتن پاسخ پرسشهایی که ذهن او را درگیر کرده است.
اولین مرحله سفر، ۳۰ بهمنماه و اعلام شیوع کرونا است؛ بحرانی جهانی که جامعه را با آزمونی متفاوت روبهرو کرد. در این بخش، اهمیت همدلی، ایثار و مراقبت از یکدیگر در شرایط بحرانی به تصویر کشیده میشود و مخاطب درمییابد که مقاومت تنها در میدان جنگ محدود نمیشود.
سپس نمایش، حضور داعش در سوریه و مواجهه مردم با گروههای تکفیری را روایت میکند؛ صحنهای که در آن مردم بر اساس نژاد و مذهب به اسارت گرفته میشوند و تلاشهای رزمندگان برای حفاظت از حرم حضرت زینب(س) و حمایت از بیدفاعان به تصویر کشیده میشود. این بخش، مفهوم واقعی ایثار و مقاومت را به مخاطب منتقل میکند و پیوند نسلهای گذشته و امروز را آشکار میسازد.
در ادامه، نمایش به جنگ تحمیلی ۱۲ روزه ایران در سال ۱۴۰۴ میپردازد. صحنههایی از ایستادگی، مقاومت و تهدیدهایی که سرزمین ایران را فراگرفته بود اما ایران هرگز تسلیم نشد، مخاطب را با مفهومی عمیق از مسئولیت فردی و جمعی مواجه میکند.
یکی از بخشهای تأثیرگذار نمایش، شهادت دانشآموزان دبیرستان علی شریعتی در کرج است. مدرسهای که بعدها به «شهیدستان» معروف شد، جایی که تمامی دانشآموزان در جنگ تحمیلی ایران و عراق به شهادت رسیدند. این بخش، نمادی از فداکاری بیحد نسل نوجوان است که بار عاطفی سنگینی بر نمایش میگذارد.
سپس روایت، به اعزام رزمندههای داوطلب مردمی از کرج در ۴ آبان ۱۳۵۹ میرسد؛ جوانانی که با ایمان و غیرت، راهی جبهههای دفاع مقدس شدند. این صحنهها، پیوندی میان ایثار فردی و هویت جمعی جامعه برقرار میکنند و معنای واقعی دفاع از وطن را برای نسل امروز ملموس میسازند.
نمایش سپس به انقلاب مردم بازمیگردد؛ جایی که اراده جمعی، مسیر تاریخ را تغییر میدهد و مخاطب درمییابد که همه این ایثارها در یک چارچوب بزرگتر رخ داده و مسیر آینده براساس آن شکل میگیرد.
در واپسین بخش، روایت دوباره به اغتشاشات بازمیگردد و این بار دخترِ سردرگم، با بینش و آگاهی تازه، تغییر یافته است. یاد و نام شهید روحالله عجمیان و مادران شهدا نیز زنده میشود؛ مادرانی که ستونهای صبر و استقامت این سرزمیناند و بیصدا، بزرگترین بار تاریخ را به دوش کشیدهاند.
نمایش در نهایت، با اشارهای نمادین به ظهور امام زمان (عج)، افق آینده را ترسیم میکند؛ افقی که در آن انتظار، نه سکون، بلکه آمادگی، بصیرت و مسئولیت معنا مییابد.
«راهبندان» در این ۱۰ شب نمایشی است برای پرسیدن، نه پاسخ دادن؛ پرسشی از جایگاه خود در تاریخ، مسئولیت فردی در بزنگاهها و مسیر انتخاب شده. در کنگره ملی ۵۵۸۰ شهید استان البرز، این اثر هنری، با ترکیبی از روایت تاریخی و صحنههای عاطفی ، پیام ایثار و مقاومت را به نسل امروز منتقل کرد و نشان داد که روایت درست و هنرمندانه شهدا، میتواند راهگشا و الهامبخش باقی بماند.
ارسال دیدگاه