کارشناس و مدرسه سوادرسانه درکرج:
شبکههای اجتماعی، سوادرسانهای دانشآموزان را نشانه گرفته است
کرج (پانا)_کارشناس و مدرس سوادرسانه درکرج گفت :شبکههای اجتماعی به بخش جداییناپذیر زندگی روزمره،به ویژه برای قشر دانشآموز، تبدیل شدهاند.این شبکهها ضمن ایجاد فرصتهای نوین برای یادگیری و تعامل،چالشهای قابل توجهی را نیز درحوزه سوادرسانهای و تفکر انتقادی دانشآموزان ایجاد کردهاند.

سروش احمدوند درگفتوگو با پانا بردوگانگی ماهیت شبکههای اجتماعی تأکید ورزید و اظهارکرد:«شبکههای اجتماعی به طور قابل ملاحظهای دسترسی دانشآموزان به منابع اطلاعاتی را تسهیل نمودهاند.با این حال،این فضا سرشار از اطلاعات نادرست،اخبار جعلی و محتوای گمراه کننده است که میتواند تأثیرات عمیقی بر فرآیندهای شناختی و نگرش های آنان برجای گذارد.»
وی با استناد به یافتههای پژوهشی اخیر،خاطرنشان کرد:«براساس نتایج تحقیقات انجام شده،بیش از ۶۰ درصد از دانشآموزان ایرانی، اطلاعات دریافتی از شبکههای اجتماعی را بدون راستیآزمایی و ارزیابی انتقادی میپذیرند.این امر، زمینهساز شکلگیری باورهای نادرست و اتخاذ تصمیمات غیرمستدل در ابعاد مختلف زندگی آنان میشود.»
احمدوند براهمیت نهادینهسازی مهارتهای تفکر انتقادی در نظام آموزشی تأکید کرد و گفت:«متأسفانه، سیستم آموزشی کشور هنوز در زمینه تقویت مهارتهای تفکر انتقادی در دانشآموزان با چالشهایی روبرو است.بسیاری از دانشآموزان قادر به تمایز میان منابع خبری معتبر و نامعتبر نیستند،روشهای ارزیابی ادعاها را نمیدانند و از سوگیریهای احتمالی خود آگاه نیستند.این ضعف،آنان را در برابر آسیبهای ناشی از محتوای شبکههای اجتماعی بسیار آسیبپذیر میسازد.»
این کارشناس همچنین به تأثیرات منفی استفاده افراطی از شبکههای اجتماعی بر مؤلفههایی چون تمرکز و توجه اشاره نمود:«مطالعات نشان دهنده ارتباط معناداری میان استفاده بیش از حد از شبکههای اجتماعی و کاهش دامنه توجه،اختلال در حافظهکاری و تضعیف توانایی حلمسئله در دانشآموزان است.مواجهه مداوم با حجم انبوه اطلاعات و اعلانهای پیدرپی، منجر به خستگی شناختی شده و توانایی یادگیری عمیق و تفکر خلاق را مختل می نماید.»
با این وجود،وی نکات مثبت شبکههای اجتماعی را نیز برشمرد و عنوان کرد:«درصورت آموزش صحیح و استفاده آگاهانه، شبکههای اجتماعی میتوانند ابزاری قدرتمند برای یادگیری، تبادلدانش، توسعه مهارتهای ارتباطی و مشارکت فعال در فعالیتهای اجتماعی باشند.این پلتفرمها می توانند بستری را برای کشف دیدگاههای نوین،ارتقاءدانش و در نهایت، تربیت شهروندانی مسئولیتپذیر و تأثیرگذار فراهم آورند.»
احمدوند در رابطه با راهکارهای عملیاتی برای مدیریت چالشها و بهرهبرداری بهینه از فرصتهای شبکههای اجتماعی بیان کرد:«ضرورت آموزش جامع سوادرسانهای به دانشآموزان، معلمان و والدین امری حیاتی است ،باید بر آموزش روشهای ارزیابی منابع اطلاعاتی،تشخیص اخبار جعلی و مصونیت در برابر تبلیغات تأکیدشود.»
وی در پایان گفت:«همچنین ایجاد محیطهای آنلاین امن و سازنده برای دانشآموزان، با تمرکز بر ارائه محتوای آموزشی و فرهنگی غنی و جلوگیری از انتشار محتوای مضر،ضروری است ؛تشویق دانشآموزان به تولید محتوای سازنده و مشارکت فعال در فضاهای آنلاین،به منظور بیان دیدگاهها و اشتراکگذاری ایدهها و مشارکت در حل مسائل اجتماعی هم گامی مهم در این راستا محسوب میشود.»
ارسال دیدگاه