رئیس اداره فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی استان خراسان رضوی:

طرح نماد؛ راهبرد بهزیستی و آموزش و پرورش برای نجات دانش‌آموزان از آسیب‌ها

مشهد(پانا)ـ رئیس اداره فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی استان خراسان رضوی از اجرای طرح «نماد» به عنوان یک راهبرد کلیدی و مشترک میان بهزیستی و آموزش و پرورش خبر داد و گفت: هدف این طرح شناسایی، پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی رو به رشد در میان دانش‌آموزان و نوجوانان است.

کد مطلب: ۱۵۹۶۰۵۳
لینک کوتاه کپی شد
طرح نماد؛ راهبرد بهزیستی و آموزش و پرورش برای نجات دانش‌آموزان از آسیب‌ها

غلامحسین حقدادی  در گفت‌وگو با پانا گفت:« همانطور که در سایر اقشار جامعه شاهد آسیب‌های اجتماعی هستیم، متأسفانه این مشکلات در سنین نوجوانی و به‌ویژه در میان دانش‌آموزان نیز مشاهده می‌شود.»

 وی به گرایش به دخانیات و مصرف مواد مخدر به عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها اشاره کرد و افزود:« برخی دانش‌آموزان ممکن است در این زمینه تجربیات منفی داشته باشند و با مشکلاتی مواجه شوند.»

به گفته رئیس اداره فوریت‌های اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، سازمان‌های متعددی از جمله آموزش و پرورش با همکاری شوراهایی نظیر شورای مبارزه با مواد مخدر و شورای پیشگیری از جرم و همچنین استانداری، اقدامات گسترده‌ای را در حوزه دانش‌آموزی آغاز کرده‌اند.

حقدادی تصریح کرد:« عمده فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش و اداره کل آموزش و پرورش استان، با همکاری سازمان بهزیستی، در قالب طرح 'نماد' (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) اجرایی می‌شود. هدف اصلی این طرح بررسی و رسیدگی به مشکلات و آسیب‌هایی است که برخی دانش‌آموزان با آن درگیر هستند.»

وی افزود:« در طرح نماد، مسائلی مانند اختلافات خانوادگی، فرار از منزل توسط پسران و دختران و سوءمصرف مواد که می‌تواند ناشی از کنجکاوی و دورهمی‌های دوستانه باشد، مورد توجه قرار می‌گیرد. این مشکلات در آینده ممکن است برای دانش‌آموزان چالش‌ساز باشد.»

حقدادی با اشاره به نقش سایر نهادها در این زمینه گفت:« علاوه بر آموزش و پرورش که به طور جدی به این مسائل می‌پردازد، سازمان بهزیستی نیز در این حوزه کمک‌های شایانی ارائه می‌دهد و طرح‌های آموزشی متعددی پیشنهاد شده است. استانداری نیز در پرداختن به این مسائل فعال است.»

رئیس اداره فوریت‌های اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، یکی از مؤثرترین راهکارها برای کاهش مشکلات نسل نوجوان را استفاده از "فعالیت‌های همتا" دانست و بیان کرد:« استفاده از آموزش‌های همتایی در حوزه‌های اجتماعی بسیار تأثیرگذار است. نگاه ما این است که آموزش‌ها از خود دانش‌آموز به دانش‌آموز ارائه شود.»

وی در پایان به نقش رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها در این راستا اشاره کرد و افزود:« رسانه‌ها می‌توانند با ایجاد حساسیت و ارائه آموزش‌ها، اخبار و تحلیل‌های مناسب در حوزه دانش‌آموزی، به بسیج و حساس‌سازی دانش‌آموزان برای کمک به همسالان خود که با مشکلات مواجه هستند، کمک شایانی کنند. اطلاع‌رسانی صحیح منجر به آشنایی بهتر دانش‌آموزان با این طرح و استفاده از ظرفیت‌های آن خواهد شد.»

خبرنگار : ستاره خزائی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار