در گفت‌وگو با جمعی از معلمان استان البرز مطرح شد:

هوش مصنوعی در مدرسه؛ رقیب معلم یا بازوی توانمند آموزش؟

کرج(پانا) - جمعی از معلمان استان البرز در گفت‌وگو با پانا به این سوال پاسخ دادند که «آیا هوش مصنوعی در مدرسه، رقیب معلم یا بازوی توانمند آموزش است؟ و آیا هوش مصنوعی جایگزین معلمان خواهد شد؟»

کد مطلب: ۱۵۸۹۹۲۷
لینک کوتاه کپی شد
هوش مصنوعی در مدرسه؛ رقیب معلم یا بازوی توانمند آموزش؟

در کلاس‌ها صدای معلم هنوز بلندترین صدا است اما حالا میان تخته‌های هوشمند، اپلیکیشن‌های آموزشی، چت‌بات‌ها و ویدئوهای آنلاین، صدایی تازه به گوش می‌رسد که آن صدای هوش مصنوعی است.سؤال بسیاری از دانش‌آموزان و حتی خود معلم‌ها این است که آیا معلم‌ها قرار است با تکنولوژی رقابت کنند یا همراه آن رشد کنند؟

در مدرسه، دیگر فقط کتاب و گچ نیست؛ هر دانش‌آموز یک گوشی هوشمند دارد، و هر معلم با دنیایی از ابزارهای دیجیتال روبه‌رو است.روایت این تغییر را با صدای معلمانی شنیدیم که در خط مقدم آموزش ایستاده‌اند.

 فناوری؛ پلی میان مشاوره و خودشناسی

فاطمه عبدی، مشاور دبیرستان شاهد عفاف ناحیه ۳ کرج در گفت‌وگو با پانا در خصوص نقش پررنگ تکنولوژی در مشاوره‌ی تحصیلی و روان‌شناختی دانش‌آموزان اظهار کرد:«پلتفرم‌های مشاوره آنلاین و ویدئوکنفرانس‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کنند که مشکلات خود را راحت‌تر و بی‌واسطه مطرح کنند.همچنین آزمون‌های روان‌شناسی آنلاین و فیلم‌های آموزشی و پرمحتوا، راهی برای خودشناسی عمیق‌تر و رشد اخلاقی آنها فراهم کرده است.»

وی افزود:«تکنولوژی نه‌تنها مانعی برای ارتباط انسانی نیست، بلکه می‌تواند ابزار توانمندسازی دانش‌آموزان در مسیر شناخت خود و انتخاب درست‌تر آینده‌شان باشد.»

کلاس درس دیجیتالی؛ تجربه‌ای واقعی

پریسا ضیایی، دبیر مدرسه استثنایی باغچه‌بان موفقیان، نیز با تجربه‌ عینی خود، ورود فناوری به کلاس را مثبت ارزیابی کرد و گفت:«تخته‌های هوشمند، انیمیشن‌ها، پلتفرم‌هایی مثل شاد و محتوای تولیدشده با کمک هوش مصنوعی، نه‌تنها آموزش را جذاب‌تر کرده‌اند، بلکه یادگیری را تعاملی‌تر و مؤثرتر ساخته‌اند و هوش مصنوعی در کنار معلم، می‌تواند روند آموزش را هوشمند، پویاتر و شخصی‌سازی‌شده‌تر کند.»

 معلم‌ها از تکنولوژی نمی‌ترسند

مرجان خمیس‌آبادی، معاون آموزشی دبستان دخترانه زمزم، از ابزارهایی مثل تخته هوشمند، ویدئوهای آنلاین و نرم‌افزارهای آموزشی به‌عنوان کمک‌دست‌های روزانه‌ آموزش یاد و عنوان کرد:«ما به‌جای ترس از فناوری، آن را به کلاس دعوت کرده‌ایم. چون هدف ما در نهایت این است که مفاهیم، بهتر در ذهن دانش‌آموز بنشیند.»

 هوش مصنوعی، یک فرصت انسانی

تهمینه رفیع‌زاده، دبیر دبیرستان مریم ناحیه ۴ کرج، نگاهی کاملاً مثبت به هوش مصنوعی داشت و بیان کرد:«هوش مصنوعی ابزار قدرتمندی برای تقویت نقش معلمان است و نه جایگزینی آن‌ها؛ این فناوری به توسعه‌ مهارت‌هایی مثل تفکر انتقادی، خلاقیت و حل مسئله کمک می‌کند،اما نمی‌تواند جای معلمی را بگیرد که با قلبش آموزش می‌دهد.»

وی تاکید کرد: «یک معلم واقعی، از هر روش جدیدی که به رشد نسل آینده کمک کند استقبال می‌کند و نه اینکه از آن بترسد.»

رفیع‌زاده افزود:«ما باید به‌روز باشیم. باید یاد بگیریم چگونه در دنیای هوش مصنوعی یک معلم مؤثر باقی بمانیم.چون هیچ‌چیز جای نگاه انسانی، تجربه، و درک عاطفی یک معلم را نمی‌گیرد.»

معلم؛ قلب تپنده‌ی کلاس‌ها

فناوری آمده است تا بماند.هوش مصنوعی هر روز پیشرفت می‌کند،اما هنوز کسی نتوانسته جای «اعتماد»، «درک» و «دلگرمی» را که معلم به دانش‌آموز می‌دهد، با الگوریتمی جایگزین کند.در آینده‌ کلاس‌ها شاید به عنوان ابزارهای آموزشی تغییر کنند، اما نقش معلم هنوز همان نقش مهم است.

خبرنگار : دانش‌آموز:ملیکابهروزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار