دبیر دبیرستان فرزانگان ۳ کرج:
معلمی هنر آموختن ناشناختهها، ایثار و فداکاری است
کرج (پانا) - دبیر دبیرستان فرزانگان ۳ کرج گفت: معلمی، هنر آموختن ناشناختهها، ایثار و فداکاری است و معلمی که عاشق کارش نباشد، نمیتواند این همه سختی را تحمل کند.

طاهره پالیزدار، دبیر درس شیمی با ۲۲ سال تجربه در حال حاضر در دبیرستان دوره دوم فرزانگان ۳ کرج در پایههای یازدهم و دوازدهم مشغول به تدریس است که موفق به کسب عنوان معلم نمونه در سطح استان البرز گردیده است.
وی در گفتوگو با پانا بیان کرد:«معلم نمونهشدن حاصل یک طرح خاص نیست، بلکه مجموعهای از فعالیتها است که در طول زمان انجام میگیرد. من به عنوان مدرس در دورههای ضمن خدمت و همچنین در وبینارهای استانی و کشوری تدریس داشتهام و همچنین در زمینه تولید محتوای آموزشی فعالیتهایی داشتم که این محتواها در فضای مجازی منتشر شدهاند و همه این موارد سهمی در انتخاب معلم نمونه شدن داشتند.»
معلم نمونه استانی ادامه داد:«شرکت در جشنوارهها و مسابقات نیز از دیگر فعالیتهایی بوده که امتیازآور بودهاند.در کنار این موارد، ارائه تدریس در سطح ناحیه و سپس استان باعث شد تدریس من به عنوان تدریس برتر انتخاب شود و در نهایت به عنوان معلم نمونه شناخته شوم.»
پالیزدار درباره ارتباط با دانشآموزانی که علاقهای به درس ندارند، گفت:«در ابتدا دلایل عدم علاقه را جویا میشوم،اگر این دلایل قابل برطرفکردن باشند، برای رفع آنها تلاش میکنم؛ در غیر این صورت، با ایجاد صمیمیت و دوستی سعی میکنم آنها را به مطالعه تشویق کنم.»
وی در خصوص بازخوردهایی که از اولیا و دانشآموزان دریافت میکند، افزود:«در روش تدریس تا به حال ایرادی از سوی اولیا یا دانشآموزان مطرح نشده است، اما گاهی در خصوص روشهای آزمونگیری، انتقاداتی وجود دارد. مثلا برخی میپرسند چرا به این سبک آزمون میگیرید یا چرا سختگیر هستید؛ وقتی توضیح میدهم که شیوه آزمونها براساس استانداردهای امتحانات نهایی طراحی شدهاند و هدف عادتدادن دانشآموزان به این شرایط است، آن را میپذیرند. بهویژه زمانی که نتایج مطلوب در پایان سال به دست میآید، رضایت اولیا و دانشآموزان حاصل میشود.»
پالیزدار مهمترین چالش روز معلمان را فاصله نسلی با دانشآموزان در زمینه آشنایی با فناوری عنوان کرد و گفت:«نسل جدید از سنین پایین با تکنولوژی و فضای مجازی آشنا میشوند،اما بسیاری از معلمان آموزش کافی در این زمینه ندیدهاند. همین فاصله گاهی باعث میشود نتوانیم ارتباط مؤثری با دانشآموزان برقرار کنیم. همچنین تکفرزند بودن اغلب دانشآموزان سبب شده که انتظار توجه ویژهای را در مدرسه نیز داشته باشند که گاه به چالش تبدیل میشود.»
وی در ادامه با تأکید بر علاقه خود به تدریس، اظهار داشت:«من عاشق معلمی هستم و عاشق دانشآموزان،اگر روزی به من بگویند فردا بازنشسته میشوی و نباید به مدرسه بروی، آن روز بدترین روز زندگی من خواهد بود چرا که کنار دانشآموزان زندگی میکنم و حتی از آنها یاد میگیرم.»
پالیزدار درباره ارزیابی اثربخشی تدریس خود چنین بیان کرد:«با توجه به تدریس در پایههای یازدهم و دوازدهم، بازخورد اصلی کار ما در نتایج امتحانات نهایی و کنکور مشخص میشود. البته در طول سال نیز با طراحی سوالات مفهومی سعی میکنم میزان درک و یادگیری دانشآموزان را بسنجیم.»
وی در پایان ضمن تشکر از خانواده خود و آموزش و پرورش گفت:«معلمان چراغهای هدایتگری هستند که تاریکیهای جهل را به روشنایی تبدیل میکنند. معلمی هنر آموختن ناشناختهها، ایثار و فداکاری است. معلمی فقط یک شغل نیست، سراسر عشق است. معلمی که عاشق کارش نباشد، نمیتواند این همه سختی را تحمل کند و در کلاس درس با جان و دل زندگی کند. دنیای فردا را کسانی میسازند که قدرت پرسش و جستجو داشته باشند. امیدوارم بتوانیم دانشآموزانی تربیت کنیم که پرسشگر، جستجوگر و خلاق باشند.»
ارسال دیدگاه