گزارش پانا از الگوهای آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان:

ضرورت شکل‌گیری پیش‌فرض‌های مناسب درباره پول و سرمایه از کودکی

تهران (پانا) - پیش‌فرض‌ها راجع به پول از کودکی در فرد ساخته می‌شود. ذهنیت سرمایه‌دار ریسک‌پذیر، معامله‌گر و کارمند مبتنی بر ثبات، با یکدیگر تفاوت دارند. آنگونه که یک کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید سنین پائین و به طور مثال از ۵ سالگی سنینی هستند که می‌توان آموزش‌ها را درباره مفاهیم مالی اغاز کرد و البته این آموزش‌ها باید ادامه یابد.

کد مطلب: ۱۵۶۷۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت شکل‌گیری پیش‌فرض‌های مناسب درباره پول و سرمایه از کودکی

کارشناسان معتقدند زنجیره‌ای از علت‌ها باعث بهبود سواد مالی می‌شود تا وضعیت اقتصادی افراد تغییر یابد و کمک کند از فرصت‌ها بهتر استفاده کنند. بعد از انتخاب هوشمندانه، توان اقتصادی توسعه می‌یابد، مهارت‌ها بیشتر و فعالیت‌های اقتصادی هم بیشتر می‌شود. به این ترتیب فرصت‌ها برای دیگران هم ایجاد و این چرخه منجر به این می‌شود که در یک جامعه محلی، رشد و توسعه اقتصادی، افزایش و نابرابری کاهش پیدا کند.

به گفته آنها، الگوهای مصرف کاربر، مدیریت جریان نقدینگی، کسب درآمدهای بیشتر و افزایش مهارت در این زمینه، فراتر از دانستن فرمول‌های مالی است.

به اعتقاد کارشناسان پیش‌فرض‌ها راجع به پول از کودکی در فرد ساخته می‌شود. ذهنیت سرمایه‌دار ریسک‌پذیر، معامله‌گر و کارمند مبتنی بر ثبات، با یکدیگر تفاوت دارند. باید دید چه معناهایی حول پول تولید شده که تصمیمات ما را شکل می‌دهند. آنها محدودکننده هستند. عباراتی مثل پول، حلال مشکلات است. علم بهتر است یا ثروت. مفهوم برکت، قناعت، رزق و روزی، نگاه منفی به ثروت‌اندوزی یا حرص و طمع، ریسک‌کردن یا بی‌فکری. این باورها در موقعیت‌های مختلف خود را نشان می‌دهند که در تصمیمات ما تاثیرگذار و زورشان بیشتر از سواد مالی است.

به گفته کارشناس مسائل اقتصادی سنین پائین و به طور مثال از ۵ سالگی سنینی هستند که می‌توان آموزش‌ها را درباره مفاهیم مالی اغاز کرد و البته این آموزش‌ها باید ادامه یابد.باید به دانش‌آموزان دوران متوسطه آموزش داد که چگونه می‌تواند کسب و کار راه‌اندازی کنند، سرمایه‌گذاری کرده و پول پس‌انداز کنند.

محمدامین حاجی لنگری در گفت‌وگو با پانا درباره ضرورت آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان، اظهار کرد: «آموزش سواد مالی و موضوعات مرتبط به آن از دوران ابتدایی و سال سوم یا چهارم آن قابل انجام است و باید به این منظور محتواهای مناسب تولید کرد و در اختیار دانش‌آموزان قرار داد.»

آموزش‌های سواد مالی در کشور گسترده نیست

وی با بیان اینکه اگرچه اقداماتی در این زمینه انجام شده اما گستردگی آن در سطح کشور وسیع نبوده است، اظهار کرد:‌«جای خالی آموزش‌های مالی و سواد مالی در کشور به خوبی دیده می‌شود و این موضوعی است که سیاستگذاران آموزشی باید توجه جدی به آن داشته باشند.»

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد:‌ «در بسیاری از کشورهای توسعه یافته آموزش سواد مالی و توانایی ایجاد کسب و کار آموزش داده می‌شود.آشنایی با قوانین و مقررات این مباحث نیز موضوعی مهم است که کشورهای پیشرفته به آن اهتمام نشان داده و در برنامه‌ریزی‌های آموزشی آنها قرار داد.»

وی افزود: «این آموزش‌ها در این کشورها در مقاطع بالاتر تحصیلی و دانشگاه نیز ادامه دارد و در دانشگاه‌ها رشته‌های خاصی برای آموزش این افراد وجود دارد.»

نبود سواد مالی زیان سهامداران خرد بورس را در سال ۹۸ افزایش داد

وی با اشاره به اتفاق و رویداد سال ۹۸ بورس اظهار کرد:‌ «ایجاد حباب و تخلیه تدریجی آن در این سال موجب شده تا افراد بسیاری در این تله درگیر شده و اعتماد خود را به این بازار مهم اقتصادی از دست بدهند.یکی از دلایل بروز این شرایط نبود سواد مالی خریداران عام بود که البته زیان آنها را نیز به دنبال داشت.»

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: «همچنین یکی از دلایل ضعف کسب وکارها، نبود دانش فنی و علمی برای شروع یک کسب و کار جدید و راهکارهای تقویت آنها است.»

حاجی‌لنگری بیان کرد:‌ «سنین پائین و به طور مثال از ۵ سالگی سنینی هستند که می‌توان آموزش‌ها را درباره مفاهیم مالی آغاز کرد و البته این آموزش‌ها باید ادامه یابد.باید به دانش‌آموزان دوران متوسطه آموزش داد که چگونه می‌توانند کسب و کار راه‌اندازی کنند، سرمایه‌گذاری کرده و پول پس‌انداز کنند.»

ضرورت آموزش راهکارهای تامین مالی به دانش‌اموزان متوسطه با هدف کمک به راه‌اندازی کسب و کار

این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد:‌ «آموزش راهکارهای تامین مالی با هدف راه‌اندازی یک کسب و کار نیز از جمله موضوعاتی است که باید به دانش‌آموزان آموزش داده شود.»

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار