در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

برقی‌سازی سیستم حمل و نقل راهکاری برای رهایی از ناترازی بنزین

تهران (پ‍انا) - یک کارشناس انرژی درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور گفت برای حل این معضل باید به سمت برقی‌سازی سیستم حمل و نقل و همچنین متنوع‌کردن سیستم حمل و نقل حرکت کرد.

کد مطلب: ۱۴۶۱۰۱۱
لینک کوتاه کپی شد
برقی‌سازی سیستم حمل و نقل راهکاری برای رهایی از ناترازی بنزین

سیدحمیدرضا قریشی کارشناس انرژی در گفت وگو با پانا، درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور گفت: به طور کلی برای کاهش ناترازی بنزین ضروریست که به سمت برقی‌سازی سیستم حمل و نقل حرکت کنیم.

 قریشی در ادامه افزود: برقی‌سازی با توجه به اینکه تامین برق روش‌های متنوعی دارد در دنیا خیلی بیشتر مورد توجه است، زیرا منابع تولید برق متنوع است و می‌توان از انرژی‌های تجدید پذیر هم استفاده کرد. کشورهای مختلف دنیا به سمت برقی‌سازی سیستم حمل و نقل خود حرکت کرده‌اند.

این کارشناس انرژی در ادامه بیان کرد: سیستم حمل و نقل ما باید به جای اینکه بنزینی باشد به سمت برقی‌سازی برود و کلاً رویکرد اول در کشورهای پیشرفته دنیا برقی‌سازی مصارف انرژی است.

 قریشی افزود: کشور ما هم برق را می‌توان از منابع مختلفی تامین کرد و ولی برای سوخت فسیلی فقط یک منبع برای تامین آن وجود دارد.

قریشی خاطرنشان کرد: البته توسعه صنعت سی‌ان‌جی و ال پی جی هم جایگاه خودشان را در زمینه کاهش مصرف بنزین و رفع ناترازی دارند استفاده از این سوخت‌ها هم راهکاری برای تنوع بخشی به سبد سوختی در کشور است.

کارشناس انرژی گفت: غفلت ۱۰ ساله‌ای که از توسعه صنعت سی‌ان‌جی در کشور ما انجام شده باید سریعتر جبران شود البته در کنار این مسئله برقی‌سازی سیستم حمل و نقل هم اهمیت دارد.

وی در ادامه افزود: در این بین اولویت زمانی برقی‌سازی سیستم حمل و نقل و دوگانه سوز کردن خیلی اهمیت بیشتری دارد زیرا زیرساخت سی‌ان‌جی در کشور ما تقریباً وجود دارد اما زیرساخت برقی کردن وجود ندارد.

قریشی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زیرساخت سی‌ان‌جی کردن در کشور ما فراهم است با سرعت بیشتری می‌توان خودروهای با سوخت سی‌ان‌جی را در کشور توسعه داد.

 وی ادامه داد:  ظرفیت سیستم حمل و نقل با سوخت سی‌ان‌جی ۴۰ میلیون متر مکعب است.اما برای برقی‌سازی سیستم اما برقی‌سازی سیستم حمل و نقل منجر به کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها می‌شود.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه جز با برقی‌سازی نمی‌توانیم جلوی آلودگی هوا را در کشور بگیریم بنابراین در کشور ما برای کاهش آلایندگی کلانشهرها برقی‌سازی سیستم حمل و نقل باید خیلی جدی‌تر دنبال شود.

 قریشی گفت: منبع مهم دیگر که باعث هدررفت بالای بنزین در کشور می‌شود موتور سیکلت‌ها هستند که هم مصرف بالای بنزین دارند و هم آلایندگی بالایی دارند. برقی‌سازی موتور به صورت خیلی بالاتر آلایندگی و مصرف بنزین را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر زیرساخت‌های فنی برقی‌سازی موتورها در کشور ما پیشرفت کرده است.

 این کارشناس انرژی در ادامه بیان کرد: ما در حال حاضر تولید کننده داخلی موتور برقی در کشور داریم فناوری آنها در این سال‌ها رشد کرده است البته قبول داریم که این تولید کنندگان باتری را وارد می‌کند اما به هر حال این موتورها در داخل کشور تولید می‌شود.

گفت‌وگو : ناهید شمشیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار