همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه زنجان گسترش می یابد

نشستی عمومی با حضور مدیر دفتر موسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) در تهران و مشاور ارشد روابط آکادمیک آلمان و مدیر برنامه DAAD در تهران، با موضوع علم و تحقیقات در آلمان، بورسیه‌ها و روابط آکادمیک در محل سالن بین‌المللی غدیر دانشگاه زنجان برگزار شد.

کد مطلب: ۵۵۳۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از زنجان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه زنجان، نشستی عمومی با حضور اشتوکل مدیر دفتر موسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) در تهران و مالکی مشاور ارشد روابط آکادمیک آلمان و مدیر برنامه DAAD در تهران، با موضوع علم و تحقیقات در آلمان، بورسیه‌ها و روابط آکادمیک در دانشگاه برگزار شد.

اشتوکل در این نشست بیان کرد: دفتر DAAD در تهران در سپتامبر 2014 مجدداً بازگشایی‌شده و هم‌اکنون حدود دو سال است که فعالیت‌های خود را به‌صورت رسمی آغاز نموده است.

وی ادامه داد: کشور آلمان و دانشگاه‌های آلمان علاقه بسیار زیادی برای گسترش روابط علمی بین‌المللی داشته که در راستای تحقق این امر هر هفته حداقل یک هیئت از آلمان به تهران جهت آشنایی و تبادل‌نظر با همکاران ایرانی در این امر سفر می‌کنند و موسسه DAAD مستقیماً در برنامه‌ریزی این دیدارها با همکاری وزارت علوم دخیل می‌باشد.

اشتوکل گفت: یکی از ایده‌ها در راستای گسترش این همکاری‌ها سفر به سایر دانشگاه‌ها ازجمله دانشگاه زنجان برای آشنایی با ظرفیت‌های دانشگاه و گفت‌وگوی حضوری بود.

وی گفت: مرکز اصلی DAAD در شهر بن آلمان می‌باشد و 70 مرکز منشعب از DAAD در کشورهای مختلف به‌صورت رسمی فعالیت می‌کنند که یکی از آن‌ها دفتر DAAD در تهران است. برنامه‌هایی که DAAD ارائه می‌دهد بسیار گسترده بوده و این برنامه‌ها بنا به مقتضیات کشورهای مختلف و نیازها و درخواست‌هایشان متفاوت می‌باشد.

مدیر دفتر موسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) در تهران بیان داشت: به‌طورکلی برنامه‌های DAAD به دو بخش تقسیم می‌شوند: بخش اول زمانی ست که یکی از دانشجویان دکتری، فوق‌لیسانس یا لیسانس برای ادامه تحصیل و یا برای فرصت مطالعاتی قصد سفر به آلمان را دارد که در این صورت می‌تواند از سرویس مشاوره و بورسیه این موسسه استفاده نماید. و دسته دوم زمانی ست که شخصی به آلمان سفرکرده و ارتباط آکادمیک اولیه با محقق و استاد آلمانی ایجادشده و این شخص می‌خواهد این رابطه کوچک را به‌صورت institutional و سازمان‌یافته‌تر ارتقاء دهد. در این مواقع برنامه های DAAD وجود دارد که ارتباط‌های دانشگاهی بین دو دپارتمان یا بین دو دانشکده را حمایت مالی و معنوی می‌کند. حمایت معنوی به این صورت هست که این موسسه تسهیل‌کننده ارتباط محقق ایرانی با همکارانشان در آلمان می‌باشد.

وی در ادامه گفت: بنابراین همیشه در گام اول ارتباط اولیه شخصی بین دو محقق بسیار اهمیت دارد و در گام دوم موسسه DAAD حمایت خود را دراین‌ارتباط و ارتقای هر چه بیش‌تر آن خواهد داشت. در برخی موارد هم این موسسه خود می‌تواند در برقراری ارتباط اولیه کمک کند. DAAD برنامه‌های بسیار گسترده و خاصی دارد. شما به‌محض این‌که ایده‌ای برای ارتباط با دانشگاهی در آلمان را داشتید چه در سطح شخصی و چه در سطح سازمان‌یافته در قالب دپارتمان خودتان حتماً این ایده را با این موسسه در میان بگذارید تا برنامه‌های مرتبط به شما معرفی‌شده و در گسترش روابط علمی و بین‌المللی به شما کمک گردد.

اشتوکل بیان کرد: نکته دیگر این‌که دفتر DAAD کاری که انجام می‌دهد بحث mobility و exchange می‌باشد به این صورت که اگر شما فکر می‌کنید برای یک ارتباط دانشگاهی در یک حوزه خاص با یکی از دانشگاه‌های آلمان و یکی از اساتید آلمانی و نیازمند ملاقات حضوری برای صحبت و تبادل‌نظر بیش‌تر هستید، می‌توانید از استاد آلمانی چه برای یک سخنرانی و چه برای ارائه workshop دعوت کنید و در این مواقع دفتر DAAD هزینه‌های سفر را به عهده گرفته و نقش مهمی در تسهیل کردن این روابط می‌تواند ایفا نماید. و نکته مهم اینکه دفتر DAAD همچنین دارای تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم در ایران می‌باشد که موجب تسهیل در رفت‌وآمد پژوهشی اساتید و هزینه اسکان در آلمان می‌باشد. بخشی از این هزینه‌ها توسط دفتر DAAD و بخشی از طریق وزارت علوم پرداخت می‌شود.

گفتنی ست در حاشیه این نشست جلسه‌ای با حضور اساتید و معاونین دانشگاه با اشتوکل و مالکی برگزار شد که اشتوکل و مالکی پاسخگوی سؤالات مطروحه اساتید بودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار