رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران درگفت‌وگو با پانا خبر داد

بودجه پارک‌های علم و فناوری در سال جاری تا 100 درصد افزایش داشته است

تهران (پانا) - رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دولت، صنعت، دانشگاه، رسانه و مردم را پنج حلقه اصلی توسعه زیرساختی اقتصاد دانش‌بنیان دانست و نقش هرکدام از آن‌ها را در توسعه زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان تشریح کرد.

کد مطلب: ۹۳۰۶۲۲
لینک کوتاه کپی شد
بودجه پارک‌های علم و فناوری در سال جاری تا 100 درصد افزایش داشته است

عباس زارعی هنزکی در گفت‌وگو با پانا گفت: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از سال ۱۳۸۰ که با نام مرکز رشد کارش را شروع کرد تا امروز توانسته شرکت‌های بسیار بزرگی را در خود جای دهد و توانسته شغل زیادی را برای کشور ایجاد کند و به درآمد ناخالص کشور هم کمک کنند. اکنون نزدیک به ۱۵۰ شرکت مستقر در پارک داریم و ۶۰ شرکت هم عضو هستند و از امکانات پارک استفاده می‌کنند. فضای کار اشتراکی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم استارتاپ‌ها و هسته‌های نوآوری و فناوری را کنار هم قرار دهیم و بتوانند در فضای کار اشتراکی در کنار هم کار کنند و هم‌افزایی ایجاد شود.

طراحی شبکه فناوری در دانشگاه تهران

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از طراحی شبکه فناوری در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: دانشگاه تهران یک دانشگاه جامع است و بخش‌های آموزشی و پژوهشی مختلفی دارد. در بخش فناوری و نوآوری هم این اتفاق برای پارک هم افتاده است. یعنی هم شرکت‌های مگاترونیک داریم، هم شرکت‌های خلاق در زمینه ایجاد محتوا، شرکت‌هایی داریم که طراحی صنعتی می‌کنند و شرکت‌هایی داریم که در انتشار محتوا فعالیت می‌کنند و هم شرکت‌هایی که ربات می‌سازند. به طور قطع با توجه به پراکندگی بخش‌های مختلف دانشگاه، حرکت کردن به سمت شعبه‌های تخصصی را هم آغاز کرده‌ایم که در دانشکده‌ها و پردیس‌های مختلف دانشگاه تهران، مراکز تخصصی پارک استقرار یابد و شبکه فناوری دانشگاه تهران را بسازیم.

زارعی از حضور پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ خبر داد و گفت: شرکت‌هایی برای حضور در این نمایشگاه انتخاب شده‌اند که آماده ارائه خدمت در حوزه تخصصی خود و مرتبط با موضوعات نمایشگاه الکامپ هستند. ما با آوردن این شرکت‌ها قصد داشته‌ایم بگوییم که در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران این روش‌ها برای حل مسائل وجود دارد.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در ادامه «باور» را مهم‌ترین فاکتور پررنگ شدن و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کشور دانست و گفت: این باور نه زبانی بلکه باید قلبی باشد و باید در محتوا اتفاق بیفتد. این باور، باوری است که باید در آحاد جامعه ما و مشخصا مسئولان و تصمیم‌گیران به وقوع پیوسته باشد. در این زمینه و برای رسیدن به این باور، ارتباط بین پنج حلقه اصلی اقتصاد دانش‌بنیان از طریق پارک‌های علم و فناوری باید محرز شود. صنعت، دانشگاه دولت، رسانه و جامعه پنج حلقه اصلی زیرساختی اقتصاد دانش‌بنیان هستند. برای اینکه این حلقه‌ها در کنار هم قرار بگیرند، ما یک سری قوانین بالادستی می‌خواهیم که بتوانند حمایت و صیانت کنند، پلتفرم‌های اجرای در حوزه پایین‌دستی پارک‌های علم و فناوری می‌خواهیم تا این باور ایجاد شود. مطمانا این باور در برنامه‌های استراتژیک ما وجود دارد.

وی توضیح داد: دولت سه بخش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و مرکز تحول ریاست جمهوری را مأمور و مسئول کرده است تا به اقتصاد دانش‌بنیان کمک کنند.

افزایش 70 تا 100 درصدی بودجه پارک‌های علم وفناوری

زارعی از افزایش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی بودجه پارک‌های علم وفناوری در سال جاری خبر داد و گفت: این نشان می‌دهد که دولت به این باور رسیده است و می‌خواهد به حوزه اقتصاد دانش‌بنیان کشور کمک کند. من نقش هیچ کدام از این پنج حلقه را جلوتر از دیگری نمی‌دانم اما به اعتقاد من جامعه نقش مهمتری را ایفا می‌کند. در کشور ما امروز جامعه می‌تواند هم نقش سرمایه‌گذار را ایفا کند و هم محملی برای شرکت‌های دانش‌بنیان باشد. اگر مردم به این باور برسند که جوانان خوش فکر ما می‌توانند مشکل خود را در حمل و نقل حل کنند همانطور که در اسنپ حل کردند، این باور سریع‌تر رشد پیدا می‌کند و مسائل زودتر حل می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بر نقش رسانه هم تاکید کرد و گفت: رسانه در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان امروزه نقش خود را بسیار خوب ایفا می‌کند و رسانه‌های جمعی به ویژه رسانه‌های اجتماعی که با خبر رسانی به موقع به حوزه اقتصاد دانش‌بنیان بسیار کمک کرده‌اند. نقش رسانه ایجاد این باور است، نقش رسانه ایجاد شکوفایی بیشتر در بین مردم و امیدواری دادن به مردم است. رسانه می‌تواند تحول‌های پارک‌ها را به خوبی نشان دهد. می‌تواند مسائل کشور و نقاط ضعف را هایلایت کند تا پارک‌ها و شرکت‌ها و مراکز رشد بتوانند آن مسائل را مدنظر قرار دهند و بر روی آنها کار کنند.

زارعی ادامه داد: به اعتقاد من صنعت ما، نفت، پتروشیمی، فولادسازی و ... در نسل یک، دو و سه صنعت در دنیا قرار دارند. امروز در عصر انقلاب صنعتی چهارم یا انقلاب دیجیتال هستیم و دنیا مسائلش را براساس دیجیتال حل می‌کند. تحول دیجیتال در دنیا سال‌هاست که شروع شده و باعث شده، کشورها بتوانند مسائل‌شان را حل کند.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در پایان به ارتباط بین صنعت و دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: شما می‌گویید صنعت و دانشگاه ما، مثلا خودروسازی و دانشگاه‌ها نمی‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند. چرا؟ خودروسازی ما هنوز در نسل ۲ صنعت فعالیت می‌کند یعنی شما در خط تولید خودروسازان کمترین مقدار رباتیک را می‌بینید. دانشگاه اما در نسل چهارم صنعت فکر می‌کند، مقاله می‌نویسد، پژوهش می‌کند و حتی فن‌آوری می‌آفرینند. فن‌آوری‌ که دانشگاه می‌آفریند امروز به درد شرکت خودروسازی نمی‌خورد مگر اینکه این صنعت پارادایم ذهنی و روش حل مسئله خود را عوض کند، کاری که بسیار هزینه‌‌بردار است. یک راه ارتباط این است که دیگر صنعت نسل یک، دو و سه نخریم بلکه نسل ۴ باشد تا دانشگاه‌ها بتوانند با آن ارتباط بگیرند. آن زمان این ارتباط به صورت خودکار ایجاد می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار