معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی در پاسخ به پانا؛

کارخانه‌های تولید سیگار از ارائه میزان واقعی تولید این محصول دخانی خودداری می‌کنند

تولیدکنندگان سیگار تمام بنیه تبلیغاتی کشور را به کار گرفته‌اند تا به هر شکل اخلاقی و غیر اخلاقی سیگار را تبلیغ کنند/

تهران (پانا) - معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی در رابطه با دلیل تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور گفت این آمار بازهم با آمار واقعی فاصله دارد و کارخانه‌های تولید سیگار برای کاهش میزان مالیات پرداختی، از ارائه میزان واقعی تولید سیگار خودداری می‌کنند. همچنین کارخانه‌های تولید سیگار تمام بنیه تبلیغاتی کشور را به کار گرفته‌اند تا به هر شکل اخلاقی و غیر اخلاقی محصول خود را تبلیغ کنند و باعث افزایش مصرف و تولید شوند.

کد مطلب: ۱۴۷۷۲۸۷
لینک کوتاه کپی شد
کارخانه‌های تولید سیگار از ارائه میزان واقعی تولید این محصول دخانی خودداری می‌کنند

حسین فرشیدی در نشست خبری خود که صبح امروز به‌مناسبت آغاز هفته ملی بدون دخانیات برگزار شد، ضمن عرض تسلیت و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای خدمت و شخص شهید جمهور، آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: افتخار می‌کنم در دولتی مشغول به خدمت و فعالیت هستم که رئیس آن در راه خدمت به مردم و محرومان جان خود را فدا کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین اقدامات دولت در حوزه سلامت، مبارزه با دخانیات بود، گفت: دستاوردهای فراوانی در این رابطه داشتیم که حتی در گزارش سال ۲۰۲۳ سازمان جهانی بهداشت نیز این‌ فعالیت‌ها را تایید می‌کند؛ یکی از این اقدامات افزایش مالیات بر تولید دخانیات بود.

فرشیدی با بیان اینکه قرار بود با توجه به ایام شهادت سیدالشهدای خدمت، برنامه‌های هفته ملی بدون دخانیات با تعویق برگزار شود، بیان کرد: با تاسی از دستورات آیت‌الله رئیسی مبنی بر اینکه نباید هیچ خللی در فعالیت‌ها به وجود بیاید، هفته ملی بدون دخانیات را شروع می‌کنیم و با قدرت برنامه‌های خود را در این راستا ارائه می‌دهیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: در مضر بودن دخانیات هیچ شکی نیست اما به رغم آسیب‌رسان بودن آن، شاهد هستیم که سالانه ۵۰ هزار مرگ ناشی از مصرف دخانیات در کشور رخ می‌دهد و میلیاردها دلار صرف هزینه درمان مرتبط با این موضوع می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ سرطانی و هیج عضوی از بدن وجود ندارد که مصرف دخانیات روی آن اثر نداشته باشد، تصریح کرد: اکنون می‌بینیم که برای زراعت توتون و تنباکو اراضی خاصی را اختصاص می‌دهند. برای تولید توتون باید بسیاری از کشاورزی‌ها را حذف کرد در صورتی که امنیت غذایی مهم است و با توجه به برنامه‌های موجود در رابطه با امنیت غذایی مردم، شاهد ایجاد مانع هستیم.

فرشیدی ادامه داد: متاسفانه یک عده‌ حاضرند به هر قیمتی که شده مردم را آلوده به مصرف دخانیات کنند. نمایندگان مجلس گذشته اعمال مالیات را داشتند، اما پایه مبارزه با این امر ضعیف است و نیاز به تلاش بیشتر دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای درمان فرد سیگاری که دچار سرطان ریه می‌شود، باید چندین میلیارد تومان هزینه می‌شود، عنوان کرد: سیاست باید این باشد که کسی بیمار نشود، نه اینکه به دنبال درمان و درگیر هزینه‌های آن باشیم. باید ۴ تا ۶ برابر قیمت تمام شده برای هر بسته سیگار مالیات تعیین شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه هدف شرکت‌های دخانی طی ۱۰ سال گذشته دو گروه جوانان و بانوان بوده است، تصریح کرد: متاسفانه در شبکه نمایش خانگی و صداوسیما هم شاهد مصرف دخانیات هستیم؛ قطعا چنین موضوعی با مصرف ارتباط دارد، زیرا تبلیغ غیرمستقیم است.

فرشیدی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت دخانیات با کاهش مصرف ارتباط مستقیم دارد، اظهار کرد: اکنون موضوع سیگارهای الکترونیک نیز بسیار داغ شده است در صورتی که تولید و واردات آن مجوز ندارد و هرچه در بازار وجود دارد قاچاق است و هر فروشگاهی که اقدام به فروش این محصولات کند، پلمب خواهد شد. وزارت بهداشت روی عدم تولید و واردات سیگارهای الکترونیکی پافشاری دارد و از این موضع کوتاه نخواهد آمد.

فرشیدی در پاسخ به سوال پانا در رابطه با دلیل تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور اظهار کرد: باید اعلام کنیم که این آمار بازهم با آمار واقعی فاصله دارد و شرکت‌های تولید سیگار برای کاهش میزان مالیات پرداختی، از ارائه میزان واقعی تولید سیگار خودداری می‌کنند.

وی افزود: کارخانه‌های تولید سیگار تمام بنیه تبلیغاتی کشور را به کار گرفته‌اند تا به هر شکل اخلاقی و غیر اخلاقی محصول خود را تبلیغ کنند و باعث افزایش مصرف و تولید شوند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: قانون برای مقابله با مصرف دخانیات خوب نوشته شده اما خوب اجرا نمی‌شود و تولیدکنندگان با بهانه‌های مختلف افزایش تولید می‌دهند و در شرایط فعلی سیستم خطرناک مالی این صنعت را می‌چرخاند.

در ادامه این مراسم جعفر جندقی، رئیس بهداشت محیط و سلامت کار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اماکن عمومی حق عرضه دخانیات را ندارند، گفت: اگر قوانین حامی مقابله با مواد دخانی را داشته باشیم نظارت‌ها و برخوردها بیشتر و محکم‌تر خواهد شد. متاسفانه شاهد هستیم که در شبکه نمایش خانگی شخصیت‌های منفی و مثبت سیگار می‌کشند که این کار خودش مصداق بارز تبلیغ است و برخوردی با این موضوع صورت نمی‌گیرد.

جندقی در ادامه با اعلام این خبر که چهار درصد از کل مصرف کنندگان سیگار در کشور، زنان هستند، گفت: متاسفانه گرایش مصرف سیگار در نوجوانان و زنان رو به افزایش است و این نگران کننده است. می‌بینیم که در برخی کشورها سیگار را حتی پشت ویترین فروشگا‌ه‌ها قرار نمی‌دهند، اما در کشور ما وزارت بهداشت را تحت فشار قرار می‌دهند که اجازه بدهید سیگار برگ و سیگار الکترونیکی تولید شود.

رئیس بهداشت محیط و سلامت کار وزارت بهداشت ادامه داد: ۱۳۶ تریلیون ریال هزینه‌های مستقیم تحمیل شده به حوزه سلامت برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات است و ۲۲۶ میلیون تریلیون ریال نیز خسارت برآورد شده بابت مرگ زودهنگام مصرف کنندگان دخانیات است.

پس از جندقی، بهزاد ولی‌زاده، رئیس کمیته کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با اعلام اینکه ۱۴ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال، جزو مصرف کنندگان مواد دخانی در سال ۱۴۰۰ بوده‌اند، گفت: مصرف قلیان در کشور ۵۴ درصد افزایش داشته است. همچنین شاهد افزایش 90 درصدی مصرف دخانیات در بین زنان هستیم.

رئیس کمیته کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ادامه داد: متاسفانه محصولات دخانی در سبد خانوار تعریف شده است که در حال پیگیری هستیم تا این مورد از سبد خانوار حذف شود.

ولی‌زاده در ادامه افزود: اخیرا شخص وزیر بهداشت نامه‌ای مبنی بر ممنوعیت مصرف مواد دخانی در شبکه‌های خانگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرده‌اند و در این زمینه دادستانی نیز ورود پیدا کرده تا از استعمال این مواد در فیلم‌ها جلوگیری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار