قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانشآموزی در گفتوگو با پانا:
نقش فعال و موثر دانشآموزان در سازمان دانشآموزی/ سازمان دانشآموزی در مسیر تربیت نسلهای توانمند، مسئولیتپذیر و آیندهنگر قدم برداشته است
تهران (پانا) – در سالروز تاسیس سازمان دانشآموزی، قائم مقام معاون وزیر در این سازمان به تشریح دستاوردها و چشماندازهای این نهاد مهم در حوزه تعلیم و تربیت پرداخت. وی با نگاهی امیدوار و پرانرژی، بر نقش محوری نوجوانان در فرآیندهای سازمان تاکید کرد و اظهار داشت که تغییر رویکرد در این سازمان، نشانگر اعتماد کامل به تواناییهای دانشآموزان و باور به ظرفیتهای آنان برای نقشآفرینی فعال در جامعه است.

علی فلاحتکار به خبرنگار پانا گفت: «مهمترین دستاورد ما در یک سال گذشته، واگذاری مسئولیتها و نقشآفرینی واقعی به نوجوانان است. این رویکرد، نه تنها نشاندهنده اعتماد سازمان به نسل جوان است، بلکه فرصتی بینظیر برای تربیت مدیران آینده کشور به حساب میآید.»
وی افزود: «کلیه برنامهها و پروژههایی که در این مسیر طراحی شده، با مشارکت مستقیم نوجوانان اجرا شده است و این فرآیند، باعث شده است که آنان در فرآیند تصمیمگیری، برنامهریزی و اجرای فعالیتها، نقش فعال و مؤثری را ایفا کنند.»
برنامههای راهبردی و ابتکارات نوجوانمحور
فلاحتکار با بیان اینکه اجرای برنامههای «یاوران مقاومت» و «یاوران ولایت» در سال جاری و گذشته نقطه عطفی در تاریخ فعالیتهای سازمان محسوب میشود، گفت: «در این برنامهها، نوجوانان نقش راهبر و تصمیمگیرنده را دارند. هدف از این برنامهها، ایجاد فضای مناسب برای تربیت فردی، فرهنگی و سیاسی دانشآموزان است که بتوانند در آینده به عنوان شهروندانی مسئول، متعهد و فعال، نقشآفرینی کنند.»
فلاحتکار تاکید کرد: «فرآیندهای تصمیمگیری در این برنامهها کاملا در اختیار نوجوانان قرار گرفته است و اعضای تیمهای مختلف، هوشمندانه و براساس نیازهای جامعه و کشور به فعالیت میپردازند. ما به تربیت نسلهایی میپردازیم که توانایی حل مسائل و مدیریت چالشها را دارند و این اهداف از طریق برنامههای عملی و کارگاههای تعاملی محقق میشود.»
مجلس دانشآموزی و آیندهنگری
یکی دیگر از اقدامات مهم در این حوزه، تشکیل مجلس دانشآموزی است که به گفته فلاحتکار، قرار است به عنوان یک نهاد راهبری و مشورتی نقشآفرین باشد و صدای دانشآموزان را به سیاستگذاران و مدیران سطح ملی برساند. وی در این باره توضیح داد: «این مجلس، مانند یک فضای تعاملی است که در آن نوجوانان میتوانند نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را پیرامون مسائل مختلف کشور مطرح کنند و در فرآیند تصمیمسازیهای کلان، نقش فعال داشته باشند.»
فلاحتکار تصریح کرد که برنامههای عملیاتی و سیاستگذاری در این حوزه در تیتر ماه مجلس دوازدهم قرار گرفته و اجرا خواهد شد. وی افزود: «ما قصد داریم با ایجاد ساختارهای مستحکم، جایگاه سازمان دانشآموزی را هر چه بیشتر تقویت کنیم و نوجوانان را بیشتر و بهتر با فرآیندهای سازمان آشنا کنیم تا احساس هویت و تعلق خاطر به فعالیتهای سازمان در آنان نهادینه شود.»
توسعه فضای رسانهای و برنامههای تلویزیونی
در بخش دیگری از سخنان خود، فلاحتکار به اهمیت توسعه رسانههای داخلی و برنامههای تلویزیونی برای ارتباط مؤثر با نوجوانان اشاره کرد و گفت: «رسانهها نقش مهمی در انتقال ارزشها، آموزش مهارتها و ایجاد انگیزه در دانشآموزان دارند. از همین رو، یکی از اولویتهای ما در این سال، توسعه و تقویت شبکه مربیان است که بتواند همراه نوجوانان در مسیر آموزش و رشد باشد.»
وی افزود: «برنامههای تلویزیونی که در حال حاضر در دست اجرا است، برای افزایش مشارکت و تعامل دانشآموزان طراحی شده و هدف آن، ایجاد فضای شناخت و همافزایی بین مربیان، دانشآموزان و خانوادهها است. البته، ما در حال توسعه محتوای آموزشی و فرهنگی هستیم تا بتوانیم نوجوانان را در مسیر ساختن آیندهسازی، همراهی کنیم.»
روحیهای مثبت و نگاه به آینده
فلاحتکار در پایان سخنان خود، ضمن ابراز امیدواری برای آینده، بر اهمیت اتحاد و هماهنگی میان تمامی نهادهای مرتبط تأکید کرد و گفت: «با همت و تلاش مجاهدانه، میتوانیم فضای مشارکتی، فعال و سازنده برای نوجوانان فراهم کنیم و آیندهای روشنتر را رقم بزنیم. سازمان دانشآموزی با این رویکرد، در مسیر تربیت نسلهای توانمند، مسئولیتپذیر و آیندهنگر قدم برداشته است، و یقین دارم که در سالهای پیش رو، دستاوردهای بیشتری در این مسیر حاصل خواهد شد.»
ارسال دیدگاه