به بهانه هفته معلم/ معلم نمونه کشوری از مازندران در گفتوگو با پانا:
معلمان نباید از تکنولوژی و روشهای نوین آموزشی غافل بمانند/ باید یادگیری را به تجربهای جذاب تبدیل کنیم
تهران (پانا) – معلم نمونه کشوری از استان مازندران و دارای دکترای زبان و ادبیات فارسی، با بیش از یک دهه تجربه در عرصه آموزش، به تشریح دستاوردها و چالشهای پیش روی معلمان پرداخت. وی با افتخار به سابقه فعالیتهای خود بهعنوان سرگروه استانی و ناظر اجرایی در جشنوارههای مختلف اشاره کرد و از نقش محوری معلمان در تربیت نسل آینده سخن گفت.

معصومه شکوری بهعنوان ناظر استانی جشنواره نوجوان خوارزمی در محور زبان و ادبیات فارسی، قضاوت در چهار دوره کشوری و عضویت در دبیرخانه کشوری کیفیتبخشی در درس زبان و ادبیات فارسی را جزو افتخارات خود معرفی کرد. وی همچنین به رتبه اول کشوری در جشنواره الگوی برتر تدریس و رتبه سوم در جشنواره نوآوری در تدریس اشاره کرد که توانسته در هر دو مرحله شهرستان و استان، مقام اول را بهدست آورد.
وی در گفتوگو با بیان اینکه معلمان همواره با عشق و علاقه به کار خود مشغول هستند، گفت: «احترام به معلم باید در جامعه نهادینه شود. معلمان با فدای وقت و تلاش خود، در پی ساخت نسلهای آینده هستند و باید این تلاشها مورد تقدیر و توجه جامعه قرار گیرد.»
شکوری این مهم را ناشی از درک عمیق جامعه از جایگاه معلم دانست و افزود: «همیشه در طول تاریخ، جایگاه معلمان مورد احترام بوده است و باید این احترام در جامعه امروزی نیز ادامه یابد.»
این معلم نمونه در ادامه به لزوم توجه ویژه به معیشت معلمان اشاره و درخواست کرد که مسئولان به وعدههای خود در حمایت از قشر فرهنگی عمل کنند. شکوری معتقد است که معلمان بهعنوان پیشرانان آموزشی کشور باید از حمایتهای مالی و معنوی برخوردار شوند تا بتوانند به بهترین شکل به وظایف خود عمل کنند.
وی اظهار کرد: «باید به این نکته توجه کنیم که اگر معلمی از نظر اقتصادی در آرامش نباشد، نمیتواند به بهترین شکل به تعلیم و تربیت بپردازد.»
در مورد تجارب شخصی، شکوری به تلاشهای خود در ایجاد فضای یادگیری مثبت در کلاس درس اشاره کرد و گفت: «من به دانشآموزانم دائما میگویم که شما باید نه فقط در مسیر تحصیل علمی، بلکه در مسیر رشد انسانی نیز تلاش کنید. مهمترین هدف ما این است که انسانی با فضایل اخلاقی و انسانی پرورش دهیم.»
وی همچنین بر این نکته تاکید کرد که فقط دریافت مدارک تحصیلی کافی نیست، بلکه باید فضیلت، تعهد و اخلاق نیز در تربیت نسل جدید در نظر گرفته شود.
شکوری به عنوان مدرس دورههای آموزشی دبیران جدیدالورود و همچنین دورههای ضمن خدمت فرهنگیان در تلاش است تا به انتقال تجربیات خود به نسل جدید معلمان پرداخته و کیفیت آموزش را ارتقا دهد. وی با بیان اینکه آموزش یک فرآیند دائمی است، اضافه کرد: «همواره ما باید در پی یادگیری و رشد باشیم، چه به عنوان معلم و چه به عنوان دانشآموز.»
از نظر وی، یکی از بزرگترین چالشهای پیش روی معلمان، توجه به افزایش مهارتهای تدریس و نوآوری در فرآیند آموزشی است. وی تاکید کرد که در دنیای امروز، قابل قبول نیست که معلمان از تکنولوژی و روشهای نوین آموزشی غافل بمانند. شکوی گفت: «ما باید از تمام ابزارهای موجود برای جلب توجه دانشآموزان استفاده و یادگیری را به تجربهای جذاب تبدیل کنیم.»
شکوری در پایان گفت: «من تلاش کردهام که میوههای کار خود را ببینم و این را لطف الهی میدانم. امیدوارم روزی برسد که تمامی سختیهای معلمان و تلاشهایشان به رسمیت شناخته شود و انسانهایی با فضایل خوب و کارآمد تربیت شوند که آینده کشور را بسازند.»
ارسال دیدگاه