اهدای جایزه ملی نصیر به ۶ مهندس سازمان نوسازی مدارس ؛

خان‌محمدی: تدبیر ما استفاده از سازه‌هایی است که بتوانیم مدرسه را با جمعیت جابه‌جا کنیم

تهران (پانا) - آیین تجلیل از مهندسان برتر سازمان نوسازی مدارس (جایزه نصیر) صبح امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ساختمان علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۶۱۸۰۳
لینک کوتاه کپی شد
خان‌محمدی: تدبیر ما استفاده از سازه‌هایی است که بتوانیم مدرسه را با جمعیت جابه‌جا کنیم

حمیدرضا خان‌محمدی در این آیین گفت: خوشبختانه ۱۰۵ هزار مدرسه در اختیار دانش‌‌آموزان ماست. جزو وزارتخانه‌هایی هستیم که بیشترین ساخت و ساز را داریم. در دورافتاده‌ترین روستاها بهترین مدارس ساخته شده است. 

رئیس سازمان نوسازی مدارس ادامه داد: در زلزله کرمانشاه در روستایی که تمام روستا تخریب شده بود، مدرسه‌ای که سازمان نوسازی ساخته بود حتی یک ترک هم برنداشته بود. در زلزله خوی نیز مدارس مکان امنی برای مردم شده بود. این نشان از دست‌پاکی، درایت و عاشقی تک تک شما مهندسان سازمان نوسازی مدارس دارد.

وی گفت: هیچ دستگاهی در دستگاه‌های دولتی و فنی، مهندسان نوسازی را با این دلسوزی و این تخصص در اختیار ندارد. کار شما کار تلفیقی است. در فضاهایی که ما می‌سازیم انسان تربیت می‌شود. جایی را می‌سازیم که هرآنچه تربیت‌آموخته آن مدرسه یاد می‌گیرد، برای رشد خود او لازم است.

خان‌محمدی اضافه کرد: در افتتاح ۹۷۰ طرحی که اخیرا در بشاگرد انجام شد، خوابگاهی ساخته شده بود در بهترین امکانات و شرایط برای ۸۰ دانش‌‌آموز که نمونه آن در تهران هم وجود ندارد. 

وی تصریح کرد: واقعا در مهرماه امسال به لطف خدا هیچ چالشی از نظر مدرسه نداشتیم. سرانه ۱.۵ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز به ۵.۲۸ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز آن هم با رشد ۳۴۰ درصدی دانش‌آموز رسیده است و این خیلی کار بزرگی است. 

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود به نهضت مقاوم‌سازی اشاره کرد و گفت: نهضت مقاوم‌سازی پس از زلزله بم آغاز شد. ۶۵ درصد مدارس ناایمن بودند ولی امروز به ۱۸ درصد رسیده است. یکی از مهمترین ماموریت‌های ما مقاوم‌سازی مدارس است. خوشبختانه درصدی از مالیات بر ارزش افزوده توسط دولت و مجلس و با همت آن‌ها اختصاص یافت که باعث شد اتفاقات خوبی در حوزه مقاوم‌سازی، تخریب و نوسازی مدارس بیافتد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور تاکید کرد: در طرح صنعتی‌سازی، اسکلت ۱۵۰ کلاس درس در چند ماه انجام شد. ترکیبی از هنر و معماری و فلسفه تعلیم و تربیت، این مهم است. آنچه ما می‌سازیم باید محیطی امن با تنوع یادگیری داشته باشد و به هویت محله آسیب نزند.  

وی گفت: ۲۰۰ مجموعه آموزشی بزرگ مقیاس در برنامه هفتم در ۲۰۰ نقطه آموزشی به عنوان الگوهای پیشرفت محله ساخته خواهد شد. 

خان‌محمدی گفت: در سال جاری هزار میلیارد تومان برای تجهیزات مدارس به ویژه هنرستان‌ها اختصاص پیدا کرده است. 

وی با بیان اینکه سازمان نوسازی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را از تجهیز و خرید تا تعمیر و استانداردسازی و هوشمندسازی با مجموعه ۲ هزار نفره در سراسر کشور انجام می‌دهد، گفت: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس یک میلیون نفر سالیانه جابه‌جایی جمعیت داریم. در کشورهای دیگر این جابه‌جایی با مجوز انجام می‌شود اما اینجا خیر. بار جمعیتی دانش‌‌آموزان در این جابه‌جایی چگونه است؟ این چالش سازمان نوسازی مدارس است.

وی با بیان اینکه کانکس در اثر پدیده‌هایی مثل مهاجرت به سازمان نوسازی وارد شد، گفت: تدبیر ما این است از سازه‌هایی استفاده کنیم که بتوانیم مدرسه را با جمعیت جابه‌جا کنیم و ابتدایی‌ترین کار هم همان کانکس است. حتما شما مهندسان برای این مهم چاره‌اندیشی خواهید کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش به چالش دیگر این سازمان اشاره کرد و گفت: قانون مشخص کرده که سازندگان باید در انبوه‌سازی‌هایی که انجام می‌دهند با ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی، حتما فضای آموزشی هم باید بسازند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اضافه کرد: خیرین یار و یاور اصلی ما در مدرسه‌سازی هستند. خیرین تعهد ۸ هزار میلیارد تومانی را تامین کردند. خیرین همچنین ۱۰ هزار میلیارد تومان را برای مدرسه‌سازی تعهد کرده‌اند.

خان‌محمدی با بیان اینکه حدود ۶۷۵۰ فضای آموزشی یعنی ۳۲ هزار کلاس درس در ۲ سال تحویل دادیم، گفت: ما می‌توانیم قطب‌های تولیدی را در چند نقطه کشور راه‌اندازی کنیم و از فرصت صنعتی‌سازی استفاده کنیم.

مجید عبداللهی، دبیر جشنواره ملی مهندسان و اهدای جایزه نصیر در ابتدای این آیین اظهار کرد: این آیین، نهمین دوره جشنواره ملی مهندسان برتر سازمان نوسازی است. ما در نهمین جشنواره تلاش کردیم، روش کار جدیدی را ملاک عمل قرار دهیم. در گذشته مستندات اداری افراد مد نظر بود اما در جشنواره نهم موضوع ارائه ایده‌های خلاقانه و نوآوری‌های مهندسان را به عنوان امتیاز در نظر گرفتیم. 

معاون سازمان نوسازی مدارس ادامه داد: کمیته داوری ۵۸ پرونده‌ از ۲۵ استان را بررسی کردند که امروز ۶ نفر از مهندسان به عنوان برگزیده تقدیر خواهند شد. 

عبداللهی اضافه کرد: امروز به‌عنوان روز مهندس با روز دانشمند بزرگ نصیرالدین طوسی گره خورده است. ایشان ۱۹۲ رساله، گفتار و نوشتار پیرامون حوزه‌های مختلف ریاضی، فلسفه، مهندسی و ... دارند و ما باید این رسالات را الگوی خود قرار دهیم. 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار