نمایش فیلمهای برگزیده جشنواره فیلم رشد برای دانشآموزان
تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی معتقد است ضروری است که در یک کارگروه، تصمیماتی جدی برای تولیدات مناسب این دوره و منتخبان سالهای گذشته اتخاذ شود و فیلمهای منتخب جشنوارهها، در مدارس، شبکه آموزش و سینما فلسطین نمایش داده شوند.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، جلسه شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، روز گذشته برگزار شد.
در ابتدای جلسه، حسن ملکی از برگزاری موفقیت آمیز جشنواره بینالمللی فیلم رشد، ابراز خرسندی کرد و گفت: به لطف خداوند، پنجاهویکمین سال جشنواره فیلم رشد، در بخشهای مختلف، با مدیریت جهادی و تلاش بسیار همکاران به سرانجام رسید که جای تشکر و تقدیر دارد.
وی افزود: بدیهی است که این جشنواره دارای نقاط ضعف و قوت بسیاری بود لذا ضروری است که به ابعاد مختلف این جشنواره بیشتر بپردازیم و بتوانیم به تحلیل مطلب دست پیدا کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، بر لزوم توجه به مسائل اساسی جامعه تاکید کرد و ادامه داد: لازم است، مسائل اساسی جامعه، که قبلا به آن اشاره کردهام، با محتوای برنامههای درسی پیوند بخورند به عنوان مثال، مسئله اساسی پیری جمعیت باید در دروس ما مورد توجه قرار گیرد و ما در سازمان، باید برای آن پاسخی داشته باشیم تا در آینده، دانش آموزان ما، که تبدیل به پدران و مادران نسل بعد، میشوند، طرز تلقی درستی، از شکل خانه و خانواده، به دست آورند و مشکلی که جامعه را به صورت جدی تهدید میکند، رفع شود.
ملکی ادامه داد: مسئله استکبار ستیزی نیز، از جمله مثالهایی بود که در مورد مسائل اساسی جامعه، قبلاً بر آن تاکید داشتم البته این به معنای خلاء کامل در این بخش نیست، زیرا کارهایی نیز در این بخش انجام شده است اما به نظر من، حق مطلب ادا نشده است. در این راستا، چند روز پیش، در دیدار مقام معظم رهبری، با پرستاران نیز، حضرت آقا، بر این موضوع تاکید کردند لذا بدیهی است که اگر ما کاری انجام ندهیم، دیگران وارد عرصه میشوند بنابراین اگر تحول در برنامههای درسی همراه با توجه به مسائل اصلی جامعه نباشد، تحول به دنبال نخواهد داشت و پیش روندگی بدون مشکل گشایی بی فایده خواهد بود.
وی تاکید کرد: در ادامه اقداماتی که انجام شد، ما جلسهای نیز، با نمایندگان حوزه علمیه قم، داشتیم تا بتوانیم از حضور این کارشناسان در حوزه برنامهریزی درسی استفاده کنیم، زیرا ضروری است که برنامههای درسی ما مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی باشد و این مسئله از مفاد سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی دریافت میشود. برنامههای درسی ما، باید دارای نگاه علمی، منطقی و ابعاد مختلف باشد البته در این مسیر، روح برنامههای درسی، باید دارای روح توحیدی و فلسفه اسلامی باشد اما بدیهی است که رعایت اصول، استقلال و قوت علمی نیز در این مسیر ضروری است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تاکید کرد: در راستای دستیابی به این اهداف و به این منظور، ضروری است که در کنار کارشناسان سازمان که دارای تخصصها و شایستگیهای متعددی هستند، سایر تخصصها حضور پیدا کنند و با طیف گستردهتری از تخصص همراه باشیم بنابراین حضور کارشناسان حوزه علمیه میتواند به افزایش توان ما در این عرصه کمک کند لذا ما باید به سمت تعامل علمی و آموزش حرکت کنیم و از این عرصه استقبال کنیم.
وی ادامه داد: همانطور که مستحضر هستید، جلسهای، با هدف مرور مناسبات دانشگاه فرهنگیان با سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، برگزار شد زیرا هر برنامه درسی، بدون هیچ اشارهای، همواره با یک الصاقی، همراه است، که آن نقش معلم است زیرا در غیر اینصورت برنامه درسی صامت خواهند بود و اساسا موثر واقع نمیشوند.
رئیس سازمان پژوهش تاکید کرد: برنامه درسی، زمانی گویا میشود که یک معلم به احیا و اجرای آن بپردازد لذا دانشگاه فرهنگیان و سازمان پژوهش، باید به دنبال یک برنامه پویا و زنده باشند. در این راستا نیز، مصوب شد که نمایندگانی از سوی سازمان و دانشگاه فرهنگیان، یک الگوی مناسب برای چارچوب همکاریهای دو بخش تنظیم کنند تا بدانیم که لازم است، در چه الگویی به برنامه درسی، تعاملات و نشستها بپردازیم.
تاکید بر شیوه نامه ویرایش در کتابهای درسی ضروری است
احمدرضا امینی، مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به ارائه گزارشی از روند کار پرداخت و گفت: تاکنون در بخش کتابهای ابتدایی، فرایند چاپ سپاری دنبال میشود، و از ۵۱ عنوان کتاب، تاکنون ۱۸ عنوان چاپ سپاری شده است. در این بخش، و طبق برنامه، ما باید طی چهار ماه پیش رو، باید ۲۶ میلیون سفارش را چاپ سپاری میکردیم.
وی افزود: در دوره اول متوسط نیز، از ۵۶ عنوان کتاب، تاکنون ۸ عنوان چاپ سپاری شده است. همچنین در دوم متوسطه نیز از ۱۴۳ عنوان، ۵۶ عنوان سفارش داده شده است. از میان ۴۸۳ عنوان کتاب بخش فنی و حرفهای نیز، تاکنون ۷۰ عنوان چاپ سپاری شده و مابقی نیز در دست انجام است.
معصومه نجفی پازوکی، مدیرکل دفتر تالیف کتابهای آموزش عمومی و متوسطه نظری به توضیح روند کار در این دفتر پرداخت و گفت: کیفیت بخشی به کتابهای درسی، و تیمی که کار را بررسی میکنند، در راستای ویرایش کتابهای دوره متوسطه، دنبال میشود. در این راستا، و در آبان و آذر سال جاری، از ۲۵۰ عنوان کتاب این بخش، تاکنون یک سوم از عناوین چاپ سپاری شده است و طبق برنامهریزی تا اوایل اسفند مابقی کتابها نیز برای چاپ سپاری ارسال خواهند شد. بحث اصلی این است، کتابهای متوسطه اول به دلیل تیراژ بالایی که دارند، نیازمند سرعت بیشتر هستند البته گروههای ما در حال آماده سازی کار هستند.
افشار بهمنی، مدیرکل دفتر تالیف کتابهای فنی وحرفه ای و کاردانش نیز، توضیح داد: تاکنون تنها ۵۰ عنوان از کتابهای درسی شاخه فنی وحرفه ای باقی مانده که ان شاالله تا پایان دی ماه، به بخش چاپ سپاری تقدیم میشود.
وی افزود: طبیعی است که تعداد کمی کتابها، در این بخش زیاد است، لذا فرایند اندکی به درازا میکشد اما طبق برنامهریزی که وجود دارد، کار پس از بررسی در کارگروه کنترل کیفیت و بخش ویراستاری، طی دو ماه آینده، به بخش چاپ ارسال میشود.
محمد صالح مذنبی، سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی نیز در ادامه جلسه، ضمن تسلیت ایام فاطمیه، بیان کرد: جشنواره دارای دو کارکرد اصلی است که یکی از مهمترین آنها، روشن نگاه داشتن چراغ فیلمسازی آموزشی در کشور است لذا اگر روزی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، به واسطه تراکم کارها، این بخش را کنار بگذارد، کسی در کشور به دنبال امتداد این جریان در کشور نخواهد بود.بر همین مبنا، میتوان گفت، سازمان به واسطه اهتمامی که دارد، چراغ جشنواره را روشن نگاه داشته تا یکی از عرصههای مهم فیلمسازی و صنعت سینما، به فیلم آموزشی برای کودکان و نوجوانان یا درباره آنان اختصاص پیدا کند لذا من یک نگاه اعتقادی به تداوم این جشنواره دارم.
او تاکید کرد: نکته دوم، اثر جشنواره بر روی قوت برنامههای درسی ما در سازمان است که سبب میشود به مجموعه منابعی دست پیدا کنیم که در بستههای تربیت و یادگیری می تواند تجلی پیدا کند کما اینکه آثار بسیار خوبی را نیز از معلمان هنرمند و دانش آموزان، در این دوره شاهد بودیم.
حمایت سازمان پژوهش از صنعت فیلمسازی کودک و نوجوان ضروری است
صدیقه حسن زاده، رئیس اداره روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نیز در ادامه، گفت: بدیهی است که برگزاری هر جشنوارهای، دارای سختیها و شیرینیهای خاصی است که باعث جریان سازی نیز میشود.
وی با اشاره به روند برگزاری پنجاه و یک ساله این جشنواره بیان کرد: این جشنواره از پس گذر از فرآیندهای سخت و آسان بسیاری به این نقطه رسیده است، به همین خاطر معتقدم که باید به شکل جدیتری روند پیش رو را دنبال کنیم. از این جهت، باید امروز را آغاز نقطه جشنواره بعدی در نظر بگیریم و فرایند تدارکات جشنواره بعدی را آغاز کنیم زیرا در این صورت یک سال کاری، در پیش داریم و میتوانیم برنامه ریزی دقیقی برای این بخش داشته باشیم البته آسیب شناسی در این راستا بسیار موثر است.
وی تاکید کرد: اساسا فیلم در زمانه کنونی هنر و صنعت نیست، و دیگر رسانه محسوب میشود بنابراین به عنوان یک محصول فرهنگی، مهمترین ویژگی جشنواره رشد، این است که هم میتواند جریان تولید فیلمهای آموزشی را رونق بخشی کند و هم جریان مصرف آثار برای مخاطبان ما که کودکان و نوجوانان، هستند را، پوشش دهد.
حسن زاده تصریح کرد: بدیهی است که خروجی این جشنواره، میتواند در کتابهای درسی دیده شود. در این راستا بسیار خوب است که سازمان بتواند وارد عرصه تولید آثار فاخر شود. در واقع صنعت سینمای کشور ما از نظر محصولی به خصوص در ژانر کودک و نوجوان نیازمند این است که سازمان پژوهش با بینش و پشتوانه پنجاه و یک ساله وارد عرصه شود و این حوزه را حمایت کند.
حبیب الله مهری، مدیرکل امور اداری و پشتیبانی بیان کرد: ضروری است که از خروجی جشنواره در کتابهای درسی استفاده کنیم زیرا این امر باعث غنا بخشی به این عرصه میشود.
وی افزوذ: در این راستا باید به آثاری که قرار است وارد کتابهای درسی شوند، بیشتر توجه کنیم و به خصوص در بخش بین الملل توجه بیشتری بر روی بعد تربیتی و آموزشی داشته باشیم.
محسن باهو، مشاور فناوری رئیس سازمان نیز در ادامه بیان کرد: جشنواره فیلم رشد با چارچوب بین المللی و جایگاه دیرینهای که دارد، نیازمند یک تقویم اجرایی است که باید در یک زمان ثابت اجرا شود زیرا در نگاه بین المللی جا به جایی زمان، باعث کاهش اعتبار جشنواره میشود، بنابراین باید از این بعد نیز به مسئله نگاه کنیم.
استفاده از آثار جشنواره فیلم فجر نیازمند تعاملات گسترده است
سعید بدیعی مدیرکل حوزه ریاست نیز در ادامه جلسه بیان کرد: جشنوارهها عموما دارای سه کارکرد هستند که بخش نخست آن به فراخوان تخصیص دارد. بخش دوم ارزیابی آثار و مرحله سوم معرفی موارد مناسب است اما ما در جشنواره رشد به دنبال قدم چهارم که همانا استفاده از آثار در بدنه برنامه درسی است، نیز هستیم و این در نوع خود خاص است.
وی ادامه داد: بزرگترین مشکل جشنواره رشد این است که ما نتوانستیم در بدنه خود آموزش و پرورش جایگاه مناسبی برای آن تعریف کنیم. وظیفه ما در سازمان این است که بستری برای نمایش آثار تربیتی و آموزشی، ایجاد کنیم اما در ادامه دفاتر تالیف در داخل سازمان و معاونتهای سازمان آموزش و پرورش باید بتوانند از آثار رسیده، بهره برداری کنند لذا کار باید در مرحله چهارم به صورت گسترده دنبال شود و نیاز به ارتباط و تعاملی در ابعاد بزرگتر هستیم.
ارسال دیدگاه