استقبال متفاوت دانش آموزان مشهد از بازگشایی مدارس برای رفع اشکال

مشهد(پانا) - مدارس مشهد بعد از حدود سه ماه تعطیلی اجباری کرونایی هم زمان با سراسر کشور بازگشایی شد و دانش آموزان به صورت اختیاری برای رفع اشکال به مدرسه آمدند که البته استقبال آنها در مناطق مختلف مشهد متفاوت بود.

کد مطلب: ۱۰۷۳۹۰۹
لینک کوتاه کپی شد
استقبال متفاوت دانش آموزان مشهد از بازگشایی مدارس برای رفع اشکال

دبستان هیئت امنایی شیخ الاسلامی ناحیه 4 آموزش و پرورش مشهد، اولین آموزشگاهی است که بعد از سه ماه تعطیلی مدارس، بازگشایی شده و برای تهیه گزارش از حضور دانش آموزان به آنجا رفتیم. حضور تنها دو دانش آموز پایه سوم ابتدایی در کلاس که با فاصله از هم نشسته اند و معلم هر لحظه بالای سر یکی از آنها می رود و درس و تمریناتشان را بررسی می کند. قبل از این وقتی وارد کلاس های ابتدایی مدارس می شدیم سر و صدای دانش آموزان و حال و هوای بانشاطی مشاهده می شد، اما امروز خبری از آن هیاهوهای کودکانه نیست. دانش آموزانی که حتما با اصرار آموزگار و رضایت والدین به مدرسه آمده اند، چرا که نیاز به آموزش حضوری دارند. به گفته مدیر این آموزشگاه متاسفانه والدین یکی از این دانش آموزان به علت معلولیت هایی که دارند در تمرین با فرزندشان ناتوان هستند و کودک باید به مدرسه بیاید.

عباس کاهانی، مدیر این دبستان در گفتگو با پانا گفت: معلمان آموزشگاه از اوایل اسفند کارشان را در فضای مجازی شروع کردند. بعد از ایجاد شبکه اجتماعی شاد نیز، همه دانش آموزان وارد این شبکه شدند و تقریباً تمام محتوای درسی تدریس شده است.

مدرسه محیطی برای آموزش مهارت های زندگی است

او ادامه داد: پس از ابلاغ دستورالعمل بازگشایی مدارس به صورت اختیاری توسط آموزگاران در فضای مجازی به خانواده ها اطلاع رسانی شد و دانش آموزان دسته بندی شدند و به آنها گفته شد که با ماسک و دستکش وارد مدرسه شوند.

کاهانی همچنین عنوان کرد: برای اینکه از تجمع دانش آموزان جلوگیری شود، برای حضور پایه های مختلف زمان بندی شد، ساعت هشت و نیم پایه سوم و در ساعات بعدی پایه اول و دوم وارد مدرسه می‌شوند و رفع اشکال خواهند شد. البته باید بگویم که مدرسه محیطی برای آموزش مهارت های زندگی است و آموزش در فضای مجازی جای حضور دانش آموزان در مدرسه را نمی تواند بگیرد.

در دبستان دخترانه رضا نایب، اولین نکته ای که جلب توجه می کرد دانش آموز تنهایی بود که بر روی نیمکت حیاط مدرسه نشسته بود و شاید خاطرات خوبش را مرور می کرد. خاطراتی از بازی های کودکانه با دوستانش در حیاط مدرسه. فریادهای سرخوشانه و شیطنت های سر کلاس. اما حالا کسی از دوستانش کنارش نیست.

معلمان نیز با ماسک و دستکش در فضایی صمیمی در دفتر مدرسه دور هم نشسته بودند و شاید از دلتنگی های خود می گفتند، از روزهای خوبی که حیاط مدرسه پر بود از سر و صدای دانش آموزان و شور زندگی که در فضای مدرسه می پیچید.

معصومه نادری مدیر این دبستان به پانا گفت: امروز تمامی همکاران در آموزشگاه حضور دارند، اما در شبکه شاد اعلام کردیم که دانش آموزان می توانند به صورت اختیاری برای رفع اشکال به مدرسه بیایند.

مدیر این آموزشگاه که در ساعات ابتدایی مدرسه تنها یک دانش آموز داشت که از برنامه رفع اشکال استقبال کرده بود، در ادامه بیان کرد: همکاران ما در فضای مجازی تلاش های خیلی زیادی داشتند و فعالیت آموزشی به خوبی صورت گرفت و تمام دانش آموزان از آموزش مجازی بهره بردند و همه مباحث درسی ما تمام شده است، تنها چند دانش آموز که به گوشی هوشمند دسترسی نداشتند با کمک معلمان و خیرین برای آنها گوشی تهیه شد و به این ترتیب پوشش شبکه شاد آموزشگاه ما صد درصدی شد.

رعایت پروتکل های بهداشتی در بازگشایی مدارس

دبیرستان دخترانه شهید بصیر که در منطقه حاشیه شهر مشهد است کمی شلوغ تر به نظر می رسد. در ورودی آموزشگاه چند دانش آموز ایستاده اند، البته با فاصله و در حال صحبت با هم هستند و یک دانش آموز که با اسپری مواد ضد عفونی به استقبال مان آمد.

به گفته مدیر آموزشگاه، دبیرستان شهید بصیر 320 دانش آموز دارد و تنها 10 درصد دانش آموزان برای رفع اشکال آمده بودند، یعنی حدود 30 دانش آموز.

فرزانه صفرزاده مدیر این آموزشگاه در گفتگو با پانا عنوان کرد: تمام پروتکل های بهداشتی را برای حضور دانش آموزان رعایت کردیم. همچنین آموزش‌های بهداشتی به شکل تراکت و بنر تهیه و نصب شده است و فضاسازی مدرسه بر اساس این بوده که دانش آموزان را نسبت به رعایت مسائل بهداشتی حساس و متمرکز کنیم.

او ادامه داد: چیدمان کلاس ها و دفتر برای همکاران تغییر پیدا کرد تا فاصله اجتماعی رعایت شود. به دانش آموزان و والدین اعلام شد که تنها برای رفع اشکال حضور پیدا کنند البته اختیاری و تاکید بر این بود که دانش آموزان بدون دلیل و برای دید و بازدید با دوستانشان وارد مدرسه نشوند. او ادامه داد: بیشتر از ۹۰ درصد دانش آموزان ما از شبکه شاد استفاده کردند. ما سه آزمون مستمر برگزار کردیم و حدود ۵۰۰ ساعت آموزش در فضای مجازی بارگزاری شد، همچنین کمک های مردمی و خیرین و همکاران هم برای تهیه گوشی هوشمند و لوازم بهداشتی و توزیع آن از موارد قابل توجه است.

ویدا اورلی، مدیر هنرستان فنی حرفه ای عترت ناحیه ۵ مشهد نیز به پانا گفت: کار ضدعفونی کلاس و مدرسه انجام شده است و ماسک و دستکش نیز برای دانش‌آموزان تهیه شد و به خانواده ها نیز اطلاع رسانی شد که حضور دانش‌آموزان داوطلبانه و اختیاری است و تنها برای رفع اشکال می توانند وارد مدرسه شوند.

او تاکید کرد: همکاران ما همگی حضور دارند و هر کلاس را به یک همکار اختصاص دادیم. دانش‌آموزان که برای رفع اشکال به صورت چرخشی با هماهنگی معاونت فنی و سرپرست بخش وارد کلاس ها می شوند و در هر کلاس تنها دو دانش آموز حضور می یابد، رفع اشکال شده و در نهایت از مدرسه خارج می شوند، بر این اساس ما امروز پذیرای حدود ۳۰ دانش آموز بودیم.

در کوچه دبیرستان پسرانه شریف منطقه تبادکان چند دانش آموز هراه هم و بدون فاصله از مدرسه خارج می شدند، به نظر می آمد که دوست هستند.

وارد حیاط مدرسه که می شوم صف متفاوت دانش آموزان میبینم. متفاوت از صف های همیشگی کلاس و مدرسه که در ذهن داریم، دانش آموزان با فاصله زیاد از هم ایستاده اند. در اینجا برای نوع حضور در کلاس و مدرسه و رعایت مسائل بهداشتی توجیه می شدند.

رضا آراسته مدیر دبیرستان پسرانه شریف منطقه تبادکان در گفتگو با پانا گفت: برنامه ریزی کردیم که دانش‌آموزان دسته بندی شده و اختیاری برای رفع اشکال وارد مدرسه شوند.

او بیان کرد: برنامه ریزی ما نیز طوری بوده که دانش آموزان با رعایت فاصله اجتماعی، با ماسک و دستکش وارد مدرسه ‌شوند و معلم نیز با رعایت فاصله اجتماعی مشکلات آنها را رفع کند، البته محتوای آموزشی ما در شبکه شاد تمام شده است و تنها دانش آموزانی که با رضایت والدین نیاز به رفع اشکال می بینند به مدرسه می آیند.

هنوز مدرسه ها جان نگرفته اند، هنوز مدرسه نشده اند و بخاطر حفظ سلامت دانش آموزان که در اولویت است، باید صبر کرد تا کرونا فروکش کند و بار دیگر شور و هیجان زندگی با شور و شیطنت کودکانه دانش آموزان به مدارس بازگردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار