مدیر هنرستان تربیت‌بدنی ناحیه ۳ تبریز:

انتخاب درست رشته تحصیلی، کارایی و بهره‌‌وری فرد و سازمان را بالا می‌برد

تبریز (پانا) - تربیت‌بدنی از رشته‌های تخصصی شاخه فنی‌وحرفه‌ای است که دانش‌آموزان علاقه‌مند با ورود به این رشته تحصیلی، مهارت‌های لازم را برای اشتغال در حوزه سلامت جسمانی و ورزشکاری کسب می‌کنند.

کد مطلب: ۱۴۷۳۳۰۹
لینک کوتاه کپی شد
انتخاب درست رشته تحصیلی، کارایی و بهره‌‌وری فرد و سازمان را بالا می‌برد

امروزه  با گسترش مشاغل متعدد و تخصصی شدن حرفه‌ها و احساس نیاز به همخوانی بین توانایی فرد و نوع حرفه و نیاز مراکز صنعتی، انتخاب شغل و حرفه باید با اهمیت و دقت بیشتری انجام شود.

بخش عمده‌ای از اوقات افراد در محل کار سپری می‌شود، بنابراین مهم است که فرد به شغل خود علاقه‌مند باشد. پس کارایی فرد در شغل و حرفه‌ای که به او واگذار می‌شود، وابسته و تحت تاثیر توانایی و علاقه فرد به آن شغل است و عدم هماهنگی فرد با شغلش، کارایی و بهره‌وری او را در مسیر اهداف شغلی مؤسسه یا سازمان مربوطه پایین خواهد آورد.

یکی از راه‌هایی که به فرد در انتخاب صحیح شغل مورد علاقه‌اش کمک می‌کند، مشاوره شغلی است. مشاوره شغلی از ضروریات انتخاب رشته بوده که ممکن است به‌صورت گروهی، نمایش فیلم، بازدید حضوری از مشاغل گوناگون یا به روش‌های دیگری انجام شود.

مشاور به کمک ارزیابی و بررسی توانمندی‌ها، استعدادها و علاقه‌مندی دانش‌آموز می‌تواند او را برای انتخاب صحیح رشته، یاری رساند اما از آنجایی که ممکن است همواره این شرایط در حالت مطلوب فراهم نباشد، کسب آگاهی و آشنایی با رشته‌ها از طریق مطالعه منابع مناسب نیز می‌تواند به فراگیران کمک کند. هرچه دانش‌آموزان به کمک مطالعه یا به کمک سایر رسانه‌های آموزشی، اطلاعات شغلی و تحصیلی دقیق‌تری را به‌خصوص در دوره اول متوسطه کسب کنند، دید منطقی و اصولی‌تری برای اتخاذ تصمیم‌گیری صحیح به منظور رسیدن به شغل مناسب برای آینده خود خواهند یافت.

تربیت بدنی، رشته‌ای که دانش‌آموز را برای اشتغال در حوزه سلامت جسمی آماده می‌کند

علی ایمانپور، مدیر هنرستان تربیت‌بدنی ناحیه 3 تبریز در گفت‌وگو با پانا گفت: «تربیت‌بدنی، یکی از رشته‌های گروه بهداشت و سلامت در شاخه تحصیلی فنی‌وحرفه ای است. این رشته در طول 3 سال تحصیلی در هنرستان اجرا می‌شود و دانش‌آموزان به فراگیری شایستگی‌های فنی و غیرفنی در زمینه‌های مختلف فرآیند سلامت جسمی، بیولوژیکی و اجتماعی از پرورش و توسعه مهارت‌های جسمانی، حرکتی، چابکی ذهنی تا حرکت با توپ، رزمی و هدفی می‌پردازند.»

وی به اهدف این رشته در پایان دوره دوم متوسطه اشاره کرد و افزود: «تربیت نیروی انسانی متعهد و کارآمد که بتواند با استفاده از آموخته‌های خویش در حرفه‌های مربوط به سلامت جسمی و ورزشکاری برای اشتغال در بازار کار آماده شود از اهداف ایجاد این رشته است و پذیرش دختر و پسر هر 2 ویژگی‌های داوطلب ورود به رشته علمی را دارند.»

مدیر هنرستان تربیت‌بدنی ناحیه 3 تبریز، موارد لازم برای ورود به این رشته تحصیلی را دارا بودن مدرک تحصیلی دوره اول متوسطه، اخذ اولویت فنی‌وحرفه‌ای در نمون‌برگ هدایت تحصیلی و انتخاب رشته معرفی کرد.

ایمانپور ادامه داد: «قدرت بدنی، استقامت، انعطاف‌پذیری و تعادل جسمی، توانایی‌های حسی و حرکتی، هماهنگی، چابکی، سرعت و دید چشم مناسب، علاقه‌مندی به تحصیل در شاخه فنی‌وحرفه‌ای در رشته تربیت‌بدنی و داشتن مهارت‌های پایه مانند صحبت کردن، نوشتن، گوش دادن و درک مطلب، درک موقعیت و وضعیت خود، خلاقیت، ابتکار و نوآوری، داشتن اخلاق ورزشی و روحیه رقابتی، علاقه به کار گروهی و تیمی، داشتن اطلاعات عمومی ورزشی، دارای سلامت کامل روانی و دارای آمادگی جسمانی براساس شناسنامه سلامت در توانایی فیزیکی به صورت فردی مواردی است که دانش‌آموز می تواند در انتخاب این رشته داشته باشد.»

محصل رشته تربیت‌بدنی مهارت‌های ورزشی، ارتباطی و اخلاقی را به خوبی کسب می‌کند

مدیر هنرستان تربیت‌بدنی ناحیه 3 تبریز، ارتباط مؤثر با دیگران، متانت و بردباری در امور، سازگاری با محیط توانایی ادراکی مانند تعیین موقعیت در محیط، درک وضعیت و تصمیم‌گیری صحیح، مهارت‌های کار گروهی، رعایت نظم و مسئولیت‌پذیری، کسب مهارت‌ها و توانمندی‌ها در طول تحصیل به صورت اجتماعی از دیگر شرایط دارا بودن برای این رشته عنوان کرد.

وی صلاحیت‌های پایه و تخصصی رشته تربیت‌بدنی را شناخت آناتومی و فیزیولوژی انسان و کاربرد آن در ورزش، شناخت گروه‌های مواد غذایی و بهداشت آن‌ها و برنامه‌ ریزی تغذیه ورزشی و آمادگی جسمانی و انجام تمرینات عملی تمامی رشته‌های ورزشی مانند فوتبال، والیبال، ژیمناستیک، بدمینتون و شنا معرفی کرد.

 وی در ادامه با اشاره به کسب صلاحیت‌های حرفه‌ای و متناسب با فناوری‌های نوین گفت: «رعایت قوانین ایمنی و دستورالعمل‌های قانونی پس از دوره سه‌ساله و کاردانی، طراحی تاکتیک‌های مختلف در ورزش‌های انفرادی و گروهی، داوری مسابقات ورزشی و کمک‌مربیگری در رشته‌های مختلف ورزشی از داشتن صلاحیت‌های حرفه‌ای برای این رشته است.»

ایمانپور در خصوص شایستگی‌های فنی و غیرفنی توضیح داد و گفت: «توانایی انجام برابر، استانداردی است که از درهم‌تنیدگی دانش، مهارت و نگرش همراه با تجربه حاصل می‌شود و شایستگی به 2 نوع شایستگی‌های فنی و غیرفنی تقسیم شده که شایستگی‌های فنی به پودمان‌های دروس تخصصی و شایستگی‌های غیرفنی به دروس مستقل توصیف شده‌اند.»

دانش‌آموزخبرنگار: سنا بهروز

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار