راهکارهای واحد سلامت منطقه۱ برای کاهش آسیب های آلودگی هوا

تهران(پانا) - واحد سلامت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی منطقه1 برای کاهش آسیب های آلودگی هوا راهکارهایی را به همکاران فرهنگی و دانش آموزان ارائه کرد.

کد مطلب: ۹۹۰۲۴۳
لینک کوتاه کپی شد
راهکارهای واحد سلامت منطقه۱ برای کاهش آسیب های آلودگی هوا

واحد سلامت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی منطقه1 برای کاهش آسیب های آلودگی هوا راهکارهایی را به همکاران فرهنگی و دانش آموزان ارائه کرد .

اهم این توصیه ها به شرح زیر است :

۱ - بخور در منازل از راه دور با دود اسفند, کندر و زاج .

۲ - کتری آب روی بخاری و هر چند ساعت یک بار اسانس نعناع یا عرق نعناع داخل کتری بریزید .

3- یک قاشق عرق آویشن در یک لیوان آب ولرم + یک لیوان عسلاب ( یعنی یک قاشق عسل در یک لیوان آب ولرم) روزی یک تا چند بار برای مقابله با میکروب ها و ایجاد واکسیناسیون بدن همانند یک آنتی بیوتیک قوی صورت بگیرد .

4- ریزگردها با خودشان سرب جابجا می کنند و با غبار وارد بدن می شوند و این خود باعث ناباروری و مشکلات عدیده ای می شود. بخور شلغم درمنزل و مصرف آب سیب با پوست و آب هویج برای مقابله با این تهدید ریوی بسیار موثر هستند .

5- طبقه حساس بایستی همواره روده خود را با آش جو بدون ادویه جات غلیظ، خوردن کدوجات و مصرف ناشتا شربت سکنجبین عسلی و ناشتا شربت خاکشیر با گلاب و دوری از چای سیاه و پرهیز از نوشابه های رنگی و دوری از سبزی های شاهی و تره ، سالم نگه دارند .

6- بخور گیاهان ختمی و بنفشه در منزل و یا مصرف دمنوش آنها فقط به اندازه یک استکان موثر است .

7- مصرف لیمو شیرین و غرغره آب رقیق آویشن در کاهندگی میکروب های وارد شده به بدن موثرند .

ضمناً بوییدن و خوردن سیب شیرین، انار شیرین، گلابی شیرین و پرتقال شیرین یکی از تدابیر کاهش ضررهای آلودگی هواست .

بوییدن برگ اکلیل کوهی (رزماری) یا بهارنارنج یا عرق آنها، بوییدن برگ شمعدانی عطری و افزودن آنها به چای طبیعی به ویژه برای افراد مبتلا به خستگی ذهنی و کاهش هوشیاری بسیار مفید است .

8- خوردن سالاد کاهو همراه با هویج رنده شده و کرفس خرد شده، با روغن زیتون و مقدار کمی آب نارنج طبیعی همراه با سبزیجات خرد شدۀ معطر موثر است .

9- خوردن سوپ‌های های کم رشته و پر سبزی همراه با هویج رنده شده و اضافه کردن " به" ، شلغم و قدری زرشک به ویژه برای مبتلایان یبوست مفید است .

10- همچنین نوشیدن دم نوش آویشن شیرازی یا مرزنگوش به ویژه برای مبتلایان آسم مرطوب و برونشیت مزمن می‌تواند به کاهش ضررهای ناشی از آلودگی هوا کمک کند .

11- نوشیدن دم نوش ترکیبی از یک قاشق غذاخوری آویشن شیرازی با 10 عدد عناب چنگال زده یا خرد کرده به ویژه در مبتلایان غلظت خون همچنین خوردن مغزهایی مانند بادام درختی خام، و فندق بسیار مفید است .

12- نوشیدن دمنوش گل گاوزبان همراه ریشۀ سنبل الطیب و بهار نارنج، به ویژه برای افسردگان، و افراد مبتلا به پرفشاری خون بسیار مفید است. خوردن شله زرد همراه با خلال مغز بادام و با شیرۀ انگور طبیعی به ویژه برای مبتلایان کم خونی و ضعف عملکردهای قلبی و مغزی به رفع ضررهای ناشی از آلودگی هوا کمک می‌کند .

13- چای سبز حاوی ویتامین هایی از جمله ویتامین E ، ویتامین B ، ویتامین A ، ویتامین C ، کلسیم، آهن و اسید فولیک است و به دلیل داشتن مقدار قابل توجهی از ترکیبات آنتی اکسیدان تاثیر زیادی بر عملکرد سیستم ایمنی دارد. مصرف چای سبز در شرایط آلودگی هوا به پیشگیری از ایجاد آسیب کمک می کند .

14- بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A می باشد که در بدن به این ویتامین تبدیل می شود. ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد بنابراین در شرایط آلودگی هوا بهتر است از منابع غذایی این ویتامین مانند سبزی ها و میوه های سبز، زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، کلم بروکلی، اسفناج، گوجه فرنگی، انواع کلم، پرتقال ، نارنگی ، طالبی، هلو، زردآلو و موز استفاده شود .

15- مصرف روزانه میوه های حاوی پکتین برای کاهش خطرات آلودگی هوا توصیه می شود.پکتین نوعی فیبر غذایی است که سرب را به طور کامل از بدن دفع می کند و منبع غنی آن سیب است.مرکبات (پرتقال، نارنگی، لیمو و گریپ فروت)، توت فرنگی، هویج و غلات سبوس دار نیز از دیگر منابع این فیبر می باشند .

16- سیب در میان انواع میوه هایی که وجود دارد بیشترین تاثیر را بر دستگاه تنفسی داشته و در بهبود فعالیت این ارگان تاثیرگذار است. مصرف ۵ عدد سیب در هفته می تواند اثرات زیادی را در عملکرد ریه ها داشته باشد. با مصرف این مقدار سیب، حجم ریه به میزان زیادی افزایش می یابد و همین دلیلی بر بهبود فعالیت دستگاه تنفسی است .

17- در شرایطی که آلودگی هوا زیاد است، به افرادی که در محیط بیرون تردد می کنند توصیه می شود قبل از خوردن غذا دهان خود را شست ‌وشو دهند. همچنین پس از مراجعه به خانه باید حتما دوش بگیرند، چون آلودگی‌ها روی پوست بدن و موها می‌نشینند و از طریق پوست، جذب بدن می‌شوند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار