کلاری: نزدیک به 35 درصد مدارس فارس در سامانه بوفه درخواست مجوز داده‌اند

شیراز (پانا) – رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس، با اشاره به اینکه 9 هزار و 613 مدرسه در این استان است که حدود نیمی از آن مدارس شهری هستند، گفت: تاکنون 35 درصد از این مدارس وارد سامانه بوفه شده‌اند و اطلاعات مورد نیاز برای دریافت مجوز را پُر کرده‌اند.

کد مطلب: ۹۹۰۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد
کلاری: نزدیک به 35 درصد مدارس فارس در سامانه بوفه درخواست مجوز داده‌اند

محسن کلاری در گفت‌وگو با پانا ادامه داد: بازدید میدانی از مدارس آغاز شده و کارشناسان سازمان دانش‌آموزی با همراهی کارشناسان دفتر سلامت و تندرستی معاونت تربیت بدنی، از بوفه‌ها و پایگاه‌های تغذیه سالم در مدارس بازدید می‌کنند و مدارس فاقد مجوز فعالیت بوفه که نکات بهداشتی دستورالعمل را رعایت نمی‌کنند شناسایی و به کمیته بازرسی و نظارت گزارش می‌دهند.

او با تاکید بر اینکه بر اساس ابلاغیه وزیر محترم آموزش و پرورش، استانداردسازی و نظارت موثر بر پایگاه‌های تغذیه سالم مدارس، نظارت بر امور اجرایی و مدیریت پایگاه‌های تغذیه سالم مدارس در سطح کشور به سازمان دانش‌آموزی واگذار شده است، از تمام مدیران مدارس خواست تا با ورود به سامانه www.boofe.irsto.ir اطلاعات بوفه‌دار خود را ثبت و درخواست خود را به منظور دریافت مجوز پایگاه تغذیه سالم ارائه دهند.

رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس، نظارت بر امور بهداشتی و سلامت بوفه‌های مدارس مستقیما زیر نظر ادارات سلامت و بهداشت معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش و با هماهنگی کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی است و بحث اجرایی بر عهده سازمان دانش‌آموزی است.

کلاری داشتن کارت بهداشت بوفه‌دار را از مهمترین مسائل در پایگاه تغذیه سالم عنوان کرد و افزود: چنانچه بوفه‌دار فاقد کارت بهداشت باشد حق فروش اغذیه به دانش‌آموزان را ندارند و در صورت مشاهده از سوی کمیته نظارت و بازرسی بر پایگاه‌های تغذیه سالم استان با آنان برخورد می‌شود.

او در خصوص هزینه‌های صدور مجوز فعالیت پایگاه تغذیه سالم گفت: از 59 منطقه آموزشی فارس بیش از 44 منطقه جزء مناطق محروم و نیمه محروم است که از پرداخت وجه معاف و یا پرداخت 50 درصدی هستند و تنها 15 منطقه برخوردار، در استان است که مبلغ ناچیزی را بابت ساماندهی بوفه مدارس پرداخت خواهند کرد.

رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس، پایگاه تغذیه سالم را مکانی که تهیه و یا عرضه و فروش مواد خوردنی و آشامیدنی آماده مصرف به صورت سرد و گرم در آن انجام می‌گیرد، برشمرد و افزود: تغذیه سالم نیز تغذیه‌ای است که تمام نیازهای تغذیه‌ای بدن را تامین می‌کند و سالم، کافی، متنوع و متعادل است و از مواد غذایی با مواد اولیه سالم و ایمن تهیه شده و عاری از آلودگی و مواد زیان‌بخش و مضر است.

او ادامه داد: مواد غذایی قابل عرضه در بوفه مدارس باید دارای نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای 3 رنگ سبز، نارنجی و قرمز باشد به گونه‌ای که رنگ سبز به معنی مقادیر کم و رنگ قرمز به معنی مقادیر زیاد قند، نمک، چربی ، اسید چرب ترانس و کالری در آن محصول غذایی است.

او محصولات قابل عرضه در پایگاه تغذیه سالم را انواع خشکبار، خرما و انواع مغزها و دانه‌ها )از نوع بدون نمک( شیر و فرآورده‌های آن، میوه‌ها، بیسکویت بدون کرم، کیک وکلوچه، لقمه سالم و غذاهای پخته برشمرد و افزود: غذاهای پخته شامل انواع آش و سوپ، لوبیا، عدس، حلیم ) همه کم نمک وکم چرب(، فرنی، شیربرنج، شله زرد و سمنو ) همه کم شیرین وکم چرب(،است.

او ادامه داد: مواد غذایی پخته باید به صورت روزانه طبخ شوند و در شرایط بهداشتی و با رعایت کامل نکات بهداشتیو مطابق با آیین‌نامه بهداشت محیط مدارس تهیه و توزیع شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار