در گفت و گو با پانا مطرح شد

ضرورت آسیب‌شناسی در جشنواره تئاتر «بچه های مسجد» دیده می شود

تهران (پانا) - عضو هیئت‌داوران جشنواره «تئاتر مردمی بچه‌های مسجد» می گوید، کیفیت نمایش‌ها در این جشنواره مطلوب است اما برای رشد هر چه‌بهتر باید آسیب‌شناسی‌های لازم صورت گیرد.

کد مطلب: ۹۷۳۹۶۸
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت آسیب‌شناسی  در جشنواره تئاتر «بچه های مسجد» دیده می شود

کاظم نظری عضو هیئت‌داوران جشنواره «تئاتر مردمی بچه‌های مسجد» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی پانا، اظهار کرد: جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در دهه 70 آغاز به کار کرد، این جشنواره بعد از چند دوره برگزاری تعطیل شد ولی در چند سال اخیر مجدداً شاهد راه‌اندازی آن هستیم؛ امسال نیز چهاردهمین دوره آن به میزبانی قزوین در حال برگزاری است که امیدواریم این جشنواره تداوم داشته باشد.
وی ادامه داد: اولین دوره جشنواره در قم آغاز به کار کرد که بنده از اولین دوره در دفتر آن مشغول به فعالیت بودم و از همان سال‌های ابتدایی بسیاری از هنرمندان به جامعه هنری و تئاتر کشور معرفی شدند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه صداوسیما گفت: تفاوت جشنواره «تئاتر مردمی بچه‌های مسجد» در آماتور بودن است که به نظرم این یک حُسن است چراکه با کلمه آماتور افکار به‌سوی افراد ضعیف سوق پیدا می‌کند ولی این در خصوص جشنواره «تئاتر مردمی بچه‌های مسجد» صدق پیدا نمی‌کند، چون در این دوره کاری از یکی از استان‌های محروم کشور داوری کردم که فوق‌العاده بود و باید متذکر شد که هنرمندان آن دوره بازیگری و یا کارگردانی را در هیچ موسسه بازیگری نگذرانده بودند بلکه در مسجد و با مربی یک موضوع نمایشی را خلق اجرا کردند.
وی تصریح کرد: تئاتر ریشه در موضوعات دینی و آئینی دارد که با برگزاری این جشنواره به خاستگاه اصلی خود بازمی‌گردد.
نظری خاطرنشان کرد: کیفیت نمایش‌ها در این جشنواره مطلوب است اما برای رشد هر چه‌بهتر باید آسیب‌شناسی‌های لازم صورت گیرد، چون هنرمندانی که در آن فعالیت دارند اغلب سن پایینی دارند و باید برای مربیان تئاتر مساجد یک دوره آموزشی برگزار شود تا شاهد رشد روزافزون در این حوزه باشیم.
وی ادامه داد: در تمام نقاط ایران جوانان باهوش و بااستعداد وجود دارند، در هنر هم جوانان بااستعداد بسیاری داریم که با کشف استعدادشان می‌توانیم آنان را به جامعه تئاتر حرفه‌ای کشور معرفی کنیم، البته این افراد به‌مرورزمان دیده خواهند شد ولی به‌واسطه این جشنواره این اتفاق زودتر رقم خواهد خورد.
عضو هیئت‌داوران جشنواره «تئاتر مردمی بچه‌های مسجد» یادآور شد: بنده خودم فعالیت هنری را از مسجدی در شهر قم شروع و رشد کردم، بچه‌های مساجد نیز در قالب این جشنواره توسط مربیان معرفی می‌شوند تا در آینده شاهد فعالیت هنرمندانی متعهد، ارزشی، نام‌آور و نظریه‌پرداز در عرصه هنر باشیم.
نظری در پایان تأکید کرد: با اجرای تئاتر در مساجد این هنر به مردم نزدیک‌تر خواهد شد، علاوه بر آن تماشای تئاتر برای مردم زمان‌بر و هزینه‌بر است که با اجرای آن در مساجد از این مشکلات کاسته می‌شود و علاوه بر آن مردم قرابت بیشتری با هنر پیدا خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار