وزیرآموزش‌وپرورش در نشست صمیمی با اعضای شورای معاونان و مدیران آموزش‌وپرورش مناطق شهر تهران؛

آموزش‌وپرورش موظف به اجرای سند تحول است اما شاخصی برای این هدف ندارد

تهران (پانا) - وزیر آموزش‌وپرورش در نشست صمیمی با اعضای شورای معاونان و مدیران آموزش‌وپرورش مناطق شهر تهران اظهار کرد: ما موظف به اجرای سند تحول بنیادین هستیم اما شاخصی برای این هدف نداریم.

کد مطلب: ۹۷۳۳۳۹
لینک کوتاه کپی شد
آموزش‌وپرورش موظف به اجرای سند تحول است اما شاخصی برای این هدف ندارد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی در نشست با اعضای شورای معاونان و مدیران آموزش‌وپرورش مناطق شهر تهران، اظهار کرد: در نشست قبلی که با مدیران آموزش‌وپرورش مناطق شهر تهران داشتم به نکاتی همچون تراکم دانش‌آموزی، کمبود فضای آموزشی، کمبود نیروی انسانی و حجم بالای نقل و انتقالات، تأخیر در پرداخت مطالبات فرهنگیان، سرانه مدارس، حضور زنان در سطوح مدیریتی، کارکردهای انجمن اولیا و مربیان و...اشاره شد.

وی افزود: هرچقدر بتوانیم نسبت ستاد با مدیران مناطق را دقیق‌تر و سنجیده‌تر تعریف کنیم بهتر و هم‌افزاتر می‌توانیم کارها را انجام دهیم.

حاجی میرزایی بابیان اینکه وجوه شکل‌گیری تمدن، تخصصی شدن امور و تفکیک تمایز در نقش‌ها است، گفت: یک گزاره در این نسبت و ارتباط می‌گوید مدیران، مسئول بیان مشکلات هستند و ما مسئول حل مشکلات هستیم و بنده معتقدم این گزاره دقیق و صحیح نیست.

باید توانایی بیان مشکلات در غالب مسئله را داشته باشیم

وزیر آموزش‌وپرورش اضافه کرد: این گزاره دقیق نیست چون بین مشکلی که شما معرفی می‌کنید و مسئله‌ای که باید حل شود تفاوت وجود دارد ما باید توانایی این را داشته باشیم که مشکلات را به صورت مسئله بیان کنیم.

وی تصریح کرد: برخی رسالت خود را در این می‌بینند که به‌محض برخورد با مشکلی آن را منتقل کنند و به‌کرات مشاهده کردم که مدیران در سطوح ارشد از چنین مواجهه‌هایی دوری می‌کنند درنتیجه مشکل همچنان باقی می‌ماند و حل هم نمی‌شود چراکه خستگی و احساس یاس به وجود می‌آورد.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: عده‌ای نیز زمانی که مشکلی را حس کردند تجویزی از تجویزهای گذشته را که قبلاً تجربه کرده بودند ارایه می دهند.

حاجی میرزایی بابیان اینکه اگر در وضعیت مطلوبی نیستیم یعنی در شرایط مسئله قرار داریم، گفت: باید مشخص کنیم درحال حاضر کجا هستیم و به کجا باید برسیم و البته این فاصله را باید چگونه پرکنیم.

وی اذعان کرد: اگر وضع موجود را تفسیر کنیم و وضع مطلوب را هم ترسیم کنیم اما ندانیم که چگونه مسیر را طی کنیم به مسئله نرسیده‌ایم. باید مجهولات را گردآوری کنیم و هرچقدر توانایی بیشتر برای تعریف مسئله داشته باشیم توانایی بیشتر حل مسئله را خواهیم داشت.

معیار حکمرانی خوب توانایی حل پایدار مسائل است

حاجی میرزایی بابیان اینکه معیار حکمرانی خوب توانایی حل پایدار مسائل است، گفت: به‌عنوان‌مثال درآموزش‌وپرورش چند دهه است که با مسئله نیروی انسانی روبرو هستیم اما هنوز این مسئله حل ‌نشده است. اگر اولویت مسئله را درست تشخیص ندهیم اما مسئله حل شود معیار خوبی است و اگر اولویت‌ها مطرح نشوند مشکلات همچنان باقی می‌مانند.

وی با بیان اینکه در سلسله ‌مراتب، تصمیم گیر و تصمیم‌ساز وجود دارد، خاطرنشان کرد: مدیران مناطق در میدان عملیاتی و اجرایی هستند و از شما مدیران انتظار دارم که برای حل مشکلاتی که وجود دارد، مشارکت کنید.

وزیرآموزش‌وپرورش بابیان اینکه باید داشته‌ها را در خدمت حل نداشته ها بگذاریم، گفت: باید برای مشکلات راه‌حل داشته باشیم و آموزش‌وپرورش اگر نتواند برای مشکلات جامعه راه‌حل‌هایی داشته باشد به حاشیه می‌رود.

ما موظف به اجرای سند تحول بنیادین هستیم اما شاخصی برای این هدف نداریم

حاجی میرزایی با اشاره اینکه بدون آموزش‌وپرورش هیچ مسئله‌ای در کشور به شکل پایدار حل نخواهد شد، گفت: ما موظف به اجرای سند تحول بنیادین هستیم اما شاخصی برای مقصد نداریم.

وی بابیان اینکه مأمور تربیت دانش آموزان هستیم، گفت: آیا نظام آموزشی مسئولیت تربیت را به‌درستی انجام می‌دهد؟ چقدر ظرفیت نظام ١٢ساله تربیت ایجاد می‌کند؟ در نظام جهانی گفته می‌شود که فرد باید پس از پایان تحصیلات مهارت‌های لازم را داشته باشد و مجموعه‌ای از ظرفیت‌ها را یاد گرفته باشد.

وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: در پایان ١٢سال تحصیل دانش آموزان و فارغ‌التحصیلی آن‌ها، کنکور داریم که وجه تست‌زنی را می‌سنجد و باعث می‌شود تا تمام تلاش‌های ١٢سال را تحت تأثیر قرار دهد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه آموزش‌وپرورش مسئول آموزش دانش آموزان است، گفت: آزمون‌های تیمز و پرلز می‌گوید که کیفیت آموزش کاهش پیداکرده است و باید این مسئله را حل کنیم و همچنین باید کیفیت و عدالت آموزشی را درست توزیع کنیم چراکه در حال حاضر چنین نیست و باید راه‌حل‌های مناسب آن را پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه تحولی مهم است که نسبت به آن تعهد داشته باشیم، افزود: باید نمونه‌های تحول روشن و موفق را بسازیم و همچنین برای افزایش تعامل اولیا و مدرسه، مصرف بهینه منابع و افزایش کیفیت معلمان راه‌حل‌های مناسب ایجاد کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار