پژوهشگر مرکز تحقیقات ایدز در گفت‌‌وگو با پانا اعلام کرد

افزایش آمار زنان مبتلا به «ایدز» در ایران

بیشترین مبتلایان بین ۲۵ تا ۳۴ سال سن دارند؛ موج انتقال ایدز از طریق روابط جنسی است

تهران (پانا) - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تشریح اقدامات مرکز تحقیقات ایدز در زمینه مهار این بیماری اعلام کرد که آمار زنان مبتلا به ایدز روندی افزایشی دارد.

کد مطلب: ۹۷۲۳۶۴
لینک کوتاه کپی شد
افزایش آمار زنان  مبتلا به «ایدز»  در ایران

سید احمد سیدعلی‌نقیT همزمان با روز جهانی ایدز (10 آذرماه) در گفت‌وگو با پانا با اشاره به آمار وزارت بهداشت درباره شناسایی 1000 نفر مبتلای به ایدز در نیمه نخست امسال اظهار کرد: «آمارهایی که وزارت بهداشت در زمینه ایدز ارائه می‌دهد، درست است و از سراسر کشور جمع‌آوری می‌شود. این آمارها در سه سطح شهری، استانی و ملی انجام می‌شود و موارد تخمین بیشتر مربوط به سازمان جهانی بهداشت است و طبق شاخص‌هایی که تعریف شده تعداد تخمین‌های مبتلایان به ایدز نیز محاسبه می‌شود.»

پژوهشگر مرکز تحقیقات ایدز ایران با بیان اینکه بیشتر مبتلایان بین 25 تا 34 سال سن دارند، ادامه داد: «مرکز تحقیقات ایدز آمار مبتلایان به بیماری ایدز را از وزارت بهداشت دریافت می‌کند و طبق اعلام وزارت بهداشت موارد تخمینی در ایران بالغ بر 60 هزار مورد بیمار ایدز است ولی کل موارد ثبتی 40 هزار و 573 نفر هستند و تا 6 ماهه اول سال 98 تعداد مبتلایان مرد 69 درصد و تعداد زنان مبتلا 31 درصد هستند.»

موج انتقال ایدز از طریق روابط جنسی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که آیا همچنان موج انتقال ایدز از طریق روابط جنسی است؟ گفت:« طبق آمار وزارت بهداشت تعداد افرادی که از راه سرنگ مشترک مبتلا شده‌اند نیز 22 درصد و تعداد مبتلایان جنسی به ۴۶ درصد رسیده است. بنابراین همچنان موارد جنسی سال به سال زیادتر می‌شود به این دلیل که رفتارهای پرخطر در جامعه زیاد است و روند انتقال اچ آی وی نیز به سمت روابط جنسی است و موج آن چندسالی است وجود دارد.»

نبود اطلاع‌رسانی درباره ایدز به ضرر جامعه است

سیدعلی‌نقی با اشاره به ضعف اطلاع‌رسانی در زمینه بیماری ایدز گفت: «اطلاع‌رسانی در این زمینه محدود به روز جهانی ایدز می‌شود و شاهدیم که در همین ایام درباره ایدز مواردی مطرح می‌شود و سپس موضوع فراموش می‌شود تا سال بعد. متاسفانه آموزش مستمر درباره ایدز در کشور وجود ندارد و هنوز آگاهی و اطلاع‌رسانی درباره این بیماری در کشور تابو است.»

طبق آمار وزارت بهداشت تعداد افرادی که از راه سرنگ مشترک مبتلا شده‌اند نیز 22 درصد و تعداد مبتلایان جنسی به ۴۶ درصد رسیده است. بنابراین همچنان موارد جنسی سال به سال زیادتر می‌شود به این دلیل که رفتارهای پرخطر در جامعه زیاد است و روند انتقال اچ آی وی نیز به سمت روابط جنسی است

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به موضوع ایدز در لردگان اشاره کرد و گفت: «نه تنها اطلاع‌رسانی مستمر درباره بیماری ایدز نداریم بلکه این اطلاع‌رسانی نیز به موقع نیست و این به ضرر جامعه است چون اطلاعات دیرهنگام می‌تواند ضربه هنگفتی برای جامعه داشته باشد. هنوز انگ این بیماری در کشور بالاست و فقدان اطلاع‌رسانی به مردم می‌تواند دردسرساز باشد همانطور که مساله لردگان نیز یک نمونه از این مساله بود.»

پیگیری برنامه 90-90-90

سیدعلی‌نقی درباره اقداماتی که در زمینه بیماریابی ایدز صورت گرفته است، نیز توضیح داد: «در مرکز تحقیقات ایدز، باشگاه یاران مثبت، مرکز مشاوره و بخش عفونی وجود دارد. در مراکز مشاوره اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد اما کافی نیست و صدا و سیما و مطبوعات نیز باید در این بخش با ما همکاری کنند. علاوه بر این در پژوهش‌هایی که در مرکز انجام می‌شود سعی می‌شود برنامه 90-90-90 وزارت بهداشت پیگیری شود.»

وی با اشاره به برنامه 90-90-90 گفت: « این برنامه می‌گوید باید 90 درصد بیماران را پیدا کرد و از آن تعداد 90 درصد آنها را درمان کرده و از آن تعداد 90 درصد بیماران باید میزان ویروس در بدن‌شان کنترل شده باشد. در راستای این برنامه اقدامات مرکز تحقیقات ایدز نیز انجام می‌شود. یکی از برنامه‌هایی که برای شناسایی و کنترل بیماری در افراد مبتلا دنبال می‌شود، اتصال مبتلایان از مراکز اقامتی کمپ‌ها، زندان‌ها، سامانسراها و مددسراها است به گونه‌ای که وقتی از زندان آزاد می‌شوند یا از مراکز دیگر ترخیص می‌شوند در جامعه رها نشوند و به مراکز مشاوره بیماری و رفتاری مرکز تحقیقات ایدز وصل شوند و ادامه درمانشان انجام شود و ویروس در بدن آنها مهار شود.»

هنوز انگ این بیماری در کشور بالاست و فقدان اطلاع‌رسانی به مردم می‌تواند دردسرساز باشد همانطور که مساله لردگان نیز یک نمونه از این مساله بود

روند رو به رشد ابتلا به ایدز در زنان

سیدعلی‌نقی درباره وضع زنان مبتلا به ایدز نیز گفت: «وقتی یک زن به ایدز مبتلا شود و به عنوان مادر بخواهد فرزندی داشته باشد، در دوران بارداری تحت کنترل قرار می‌گیرد که در این بخش کمتر از یک درصد احتمال انتقال بیماری به نوزاد وجود دارد. اگر زنان باردار به موقع مراجعه کنند و آزمایش دهند واقعا نگرانی انتقال به نوزاد وجود ندارد. اکثر زنانی که به ایدز مبتلا شدند یا همسر معتاد تزریقی داشتند یا همسرشان رفتار جنسی پرخطر داشته‌ که باعث شده به زن منتقل شود. در مجموع آمار زنان مبتلا به ایدز روندی افزایشی دارد و امید است با آگاهی دادن و اقدامات پیشگیری بتوان از افزایش آن جلوگیری کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار