درخواست ایران از جامعه جهانی برای مقابله با تحریم‌ها در کنفرانس سلاح‌های شیمیایی

تهران (پانا) - معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امورخارجه کشورمان در کنفرانس اعضای کنوانسیون سلاح‌های شیمیائی برمقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا تاکید کرد.

کد مطلب: ۹۷۱۱۷۷
لینک کوتاه کپی شد
درخواست ایران از جامعه جهانی برای مقابله با تحریم‌ها در کنفرانس سلاح‌های شیمیایی

غلامحسین دهقانی روز دوشنبه 4 آذر ماه، در بیست و چهارمین کنفرانس سالانه اعضاء کنوانسیون سلاح‌های شیمیائی در سخنرانی خود ضمن یادآوری سی و دومین سالگرد حملات شیمیائی رژیم صدام علیه غیر نظامیان کشورمان در سردشت و بیست و دومین سالگرد لازم الاجرا شدن کنوانسیون بین المللی سلاح های شیمیائی، کمک‌های بین‌المللی به قربانیان حملات شیمیائی را ناچیز دانست و در این زمینه تحریم های یک جانبه آمریکا را غیر انسانی و شرم آور خواند. تحریم هائی که در مسیر تهیه دارو و دیگر نیازهای ضروری پزشکی قربانیان سلاحهای شیمیائی ایجاد مشکل کرده است.

او از جامعه بین‌المللی درخواست کرد تا با این تحریم‌ها که تروریسم اقتصادی به شمار آمده و نقض آشکار کنوانسیون بین المللی منع سلاح‌های شیمیائی است، مقابله نمایند.

دهقانی همچنین خواهان تلاش‌های هرچه بیشتر کشورهای عضو سازمان برای کمک به مصدومین شیمیائی از محل صندوق کمک‌های داوطلبانه به قربانیان شیمیائی شد.

او بر ضرورت مقابله اعضاء با اقدامات آمریکا در جلوگیری از انتقال مواد و تجهیزات شیمیائی از جمله مواد اولیه دارویی به کشورهای عضو به عنوان جنایت علیه بشریت، تاکید کرد.

علاوه بر آن دهقانی ضمن یاد آوری این امر که وضعیت آمریکا به عنوان تنها کشور دارنده سلاح‌های شیمیائی در جهان، تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی بشمار می‌رود، خواهان انهدام هرچه سریع تر این سلاح‌ها و نظارت هرچه بیشتر سازمان منع سلاح‌های شیمیائی بر روند امحاء سلاح‌های شیمیائی آمریکا قبل از ضرب‌العجل تعیین شده گردید.

دهقانی همچنین ضمن تاکید بر جهان‌شمولی کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیائی و اهمیت این امر، امتناع لجوجانه رژیم صهیونیستی در الحاق به کنوانسیون مذکور را مانع اصلی تحقق جهانشمولی کنوانسیون مذکور عنوان کرد و ضمن یادآوری این امر که رژیم صهیونیستی دارای ذخایر فراوان سلاح های کشتار جمعی می باشد،خواهان انجام تمامی اقدامات لازم از سوی کشورهای عضو برای وادار نمودن این رژیم جهت پیوستن به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیائی شد.

دهقانی ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیائی برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان آخرین کشور قربانی کاربرد وسیع این گونه سلاح ها در قرن بیستم، بر ضرورت رعایت اصل اجماع در تصمیم‌گیری‌های سازمان تاکید نمود و از رویه جدید دول غربی مبنی بر سیاسی کردن موضوعات مربوط به سازمان تخصصی منع سلاح های شیمیائی و سوء استفاده از سازمان، انتقاد کرد و آن را برای آینده سازمان و اجرای موءثر کنوانسیون بسیار مخرب توصیف نمود.

بیست و چهارمین نشست کنفرانس اعضای کنوانسیون سلاح های شیمیائی دوشنبه مورخ 4 آذرماه در محل اجلاس‌های بین‌المللی لاهه هلند آغاز به کار کرد و تا روز جمعه 8 آذر ماه به کار خود ادامه خواهد داد.

سازمان‌های مردم نهاد فعال در زمینه قربانیان شیمیائی کشورمان در حاشیه نشست سال‌جاری کنفرانس اعضا، نمایشگاهی را ترتیب داده اند تا اعضاء کنفرانس را با آخرین تحولات مربوط به قربانیان سلاح های شیمیائی آشنا سازند.

کنفرانس اعضاء کنوانسیون سلاح‌های شیمیائی، مهمترین نهاد سیاست گزار سازمان منع سلاح های شیمیائی می باشد که در نشست های سالیانه آن، 193 کشور عضو آخرین تحولات و سیاست گزاریهای بین المللی در خصوص مقابله با کاربرد سلاحهای شیمیائی را مورد بحث و بررسی قرار می دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار