ادعای دو مقام آمریکایی: معافیت همکاری اتمی با ایران تمدید می‌شود

تهران (پانا) - برخی مقامات ایالات متحده آمریکا مدعی شده‌اند که این کشور قصد دارد معافیت‌های اتمی در نظر گرفته خود برای همکاری هسته‌ای با جمهوری اسلامی را تمدید کند.

کد مطلب: ۹۶۴۹۰۸
لینک کوتاه کپی شد
ادعای دو مقام آمریکایی: معافیت همکاری اتمی با ایران تمدید می‌شود

معافیت‌های مدنظر واشنگتن شامل شرکت‌هایی از کشورهای روسیه، چین و اتحادیه اروپا خواهد شد و آن‌ها می‌توانند برای مدتی مشخص در تاسیسات هسته‌ای ایران به فعالیت بپردازند.

آمریکا سال گذشته از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام خارج شد و تحریم‌هایی را علیه تهران به اجرا گذاشت. سازمان انرژی اتمی از جمله نهادهایی است که هدف این تحریم‌ها قرار گرفت. با این همه، از قرار معلوم دولت آمریکا با معافیت تعدادی از شرکت های خارجی برای ادامه فعالیت مشترک با ایران در صنایع هسته‌ای موافقت کرده است.

گرچه قوانین تحریم آمریکا صرفا شامل شهروندان و موسسات آمریکایی است اما دولت آن کشور گفته است که شهروندان یا موسسات کشورهای دیگر در صورت نقض این تحریم‌ها از دسترسی به امکانات مالی و بازار آمریکا محروم خواهند شد. به همین دلیل و با توجه به اهمیت ارتباط با آمریکا و اینکه شرکت‌های عمده جهان دارای شعب و دفاتری در آن کشور هستند، در عمل قوانین تحریم ایالات متحده به شکل ثانویه بر همکاری کشورهای ثالث با ایران تاثیر گذاشته است از این رو مقامات جمهوری اسلامی صراحتا اقدامات واشنگتن را تروریسم اقتصادی نام نهادند.

آمریکا با اعطای مورد به مورد معافیت از تحریم ثانویه، ارتباط و همکاری برخی از موسسات خارجی با ایران را امکان‌پذیر کرده است.

در همین زمینه این دو مقام آمریکایی که از آن‌ها نامی به میان نیاورده است، گفته‌اند که آمریکا معتقد است که «حضور شرکت‌های خارجی در صنایع اتمی ایران و فعالیت آن‌ها در چارچوب مقررات و ضوابط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به جلوگیری از تلاش حکومت ایران برای دستیابی به سلاح اتمی کمک می‌کند.»

این ادعای دولت آمریکا در حالی است که مقامات مختلف جمهوری اسلامی به ویژه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب بارها و بارها اعلام کرده‌اند که ایران هیچ قصدی برای ساخت سلاح اتمی نداشته و نخواهد داشت.

معافیت اعطا شده از سوی آمریکا ادامه فعالیت غیرنظامی اتمی در تاسیسات آب سنگین اراک و غنی‌سازی فردو را امکان‌پذیر می‌سازد و به نوشته رویترز، در عین حال «در را به روی تلاش‌های دیپلماتیک باز نگه می‌دارد.»

تا کنون، شرکت دولتی صنایع هسته‌ای چین در زمینه اجرای تغییرات لازم در تاسیسات اتمی اراک فعالیت داشته و شرکت روسی روس‌اتم نیز در فردو فعال بوده است. این شرکت روسی همچنین تامین‌کننده سوخت برای نیروگاه اتمی بوشهر است.

رویترز نوشته است که مقامات وزارت امور خارجه آمریکا و شرکت روس‌اتم از واکنش نسبت به این گزارش خودداری کرده‌اند اما سخنگوی شرکت چینی گفته است که این شرکت «همکاری با طرف ایرانی تحت نظر دولت چین را آغاز کرده که هدف از آن یافتن راه حلی مثبت برای مساله اتمی ایران است.»

دونالد ترامپ که برجام را بدترین توافق تاریخ آمریکا توصیف کرده، معتقد است که با پایان دوره 10 ساله این توافق، محدودیت برنامه اتمی ایران از میان خواهد رفت و حکومت این کشور خواهد توانست تلاش خود برای تولید تسلیحات اتمی را با جدیت از سر بگیرد در حالیکه در این فرصت، برنامه خود برای ساخت موشک‌های قادر به حمل کلاهک اتمی را پیش برده است. این ادعاهای رئیس‌جمهوری آمریکا بارها و بارها از سوی مقامات ایرانی رد شده است تا جایی که محمد جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه ایران صراحتا خواستار تصویب پروتکل الحاقی در مجلس ایران و کنگره آمریکا پیش از موعد مقرر در برجام شد ولی طرف آمریکایی حاضر به پذیرش این مساله نشد.

مقامات ایرانی مذاکره جهت تجدید نظر در برجام را نپذیرفته و از کشورهای اروپایی باقی‌مانده در برجام خواسته‌اند محدودیت‌های اقتصادی و مالی ناشی از خروج آمریکا از برجام را جبران کنند. روز گذشته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران صراحتا اعلام کرد که در صورت عدم تامین حداقل‌های مدنظر جمهوری اسلامی از سوی کشورهای اروپایی، ایران گام چهارم از مجموعه گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای را برخواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار