والدین وابستگی فرزندان به خود را کم کنند

تهران (پانا) - به‌گفته عضو انجمن علمی روانپزشکان چنانچه والدین تصمیم دارند آینده کودک و نوجوانان خود را تضمین کنند، ضروری است با تقویت مسئولیت‌پذیری، وابستگی آن‌ها را به خود کمتر کنند.

کد مطلب: ۹۶۴۴۷۶
لینک کوتاه کپی شد
والدین وابستگی فرزندان به خود را کم کنند

به‌گزارش ایرنا، مهشید رابطیان با بیان اینکه مراحل رشد افراد به‌طور طبیعی در حال انجام است اما آنچه که در این میان موجب تعالی فرد و در نهایت موفقیت و خوشبختی آن می‌شود، ‌همانا مهارت‌آموزی صحیح از جانب والدین و مربیان است، اظهار کرد: پدر و مادر به‌عنوان نخستین مربی نقش بارزی در سلامت جسم و روح فرزندان دارند و با اعمال روش‌های صحیح تعلیم و تربیت آینده فرزندان خود را تضمین خواهند کرد.

فوق‌تخصص روانپزشک کودک و نوجوان گفت: شاید درس خواندن در نظر بسیاری از والدین بزرگترین درخواست از فرزندان باشد اگرچه اهمیت این موضوع یعنی موفقیت در تحصیل بر کسی پوشیده نیست اما باید پذیرفت که درس خواندن همه زندگی بچه‌ها نیست و آن‌ها باید بتوانند در هر مرحله از زندگی و در مواجهه با هر موقعیت مسئولیتی که بر عهده آنان قرار داده شده را به نحو مطلوب بجای آورند.

او متذکر شد: برای این که فرزندان بتوانند به‌خوبی از پس مسئولیت‌های خود در زندگی برآیند باید از دوران کودکی حس مسئولیت‌پذیری را در آنان تقویت کرد.

**مهارت‌آموزی

این متخصص روانپزشک، افزود: پدر و مادر به‌عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی زمانی‌که فرزندی را در بین خود جای می‌دهند ضمن پذیرش مسئولیت فرزندپروری، ضروری است که در کنار وظایفی که بر عهده گرفته‌اند مهارت و آموزش‌های ورود کودک و نوجوان خود را به جامعه از همان بدو تولد به نحو مطلوب ارایه کنند.

او با بیان اینکه کودکان باید براساس سن و توانایی که دارند، مسئولیت و وظیفه خود را در منزل بر عهده گیرند، گفت: پدر و مادر بدون ترس و واهمه باید به کودک مسئولیت دهند تا در کنار افزایش توانمندی‌های کودک، اعتماد به نفس کوچکترین عضو خانواده را هم افزایش دهند.

رابطیان تصریح کرد: فرزند قبل از ورود به اجتماع باید بیاموزد چگونه روی پای خود بایستد، پول خود را مدیریت کند، آشپزی انجام دهد، چطور با بزرگتر صحبت کند، زمان را مدیریت کند، با شکست و اشتباهات مقابله کند، چگونه یک شغل برای خود دست و پا کند، لباس‌های خود را بشوید، در نگهداری خانه و تمییز کردن آن مشارکت کند، ایمن و منظم آشپزی، رانندگی و شنا کند و در نهایت چگونه از یک نقشه و راهنما برای رسیدن به مقصد، کمک گیرد.

**راهکار مسئولیت‌پذیری

این روانپزشک کودک و نوجوان افزود: از جمله مواردی که می‌تواند بچه‌های را مسئولیت‌پذیر کرد دخالت دادن آنان در کارهای منزل است. چراکه این امر موجب می‌شود کودک و نوجوان زحمات و خستگی والدین را درک کرده و خود را جزیی از خانه و خانواده بداند.

رابطیان در عین‌حال از والدین خواست که در سپردن کارهایی که کودک در آنها ناتوان است، خودداری و در واگذاری مسئولیت به کودکان اعتدال را رعایت کنند و سعی شود به فرزندان اول یا دختران، که بطور معمول وظایف سنگین‌تر و یا سختر را بر عهده این گروه از بچه‌ها قرار داده می‌شود، بیش از سایر فرزندان کاری واگذار نشود.

**ایجاد انگیزه به همراه نظارت

او افزود: برای آماده‌سازی حضور کودک و نوجوان در اجتماع ضروری است تا هدف و انگیزه از این کار را برای آن ترسیم و چنانچه مسئولیتی بر عهده فرزندان واگذار نشود و تمامی کارهای منزل و یا بیرون از خانه را والدین انجام دهند، ناخودآگاه کودکان را وابسته به خود کرده و تضمینی برای موفقیت آنان در آینده نخواهد بود.

رابطیان در عین‌حال گفت: نظارت و سازماندهی دو مساله مهم در حفظ و تداوم مهارت‌آموزی به کودکان و نوجوانان است و والدین نباید با سرپیچی کردن از بار مسئولیت فرزند پروری که بر عهده دارند، ‌کودکان و نوجوانان را در مسیر بالندگی و رشد تنها رها کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار