سندروم پای بی قرار چیست و چه درمانی دارد

تهران (پانا) - سندرم پای بی قرار یکی از سندرم‌هایی است که افراد با توجه به شرایط خاص و تنش‌هایی که در طول روز متحمل می‌شوند، تجربه می‌کنند .

کد مطلب: ۹۵۹۰۰۴
لینک کوتاه کپی شد
سندروم پای بی قرار چیست و چه درمانی دارد

به‌گزارش آفتاب‌یزد، شما هم پای بی قرار دارید و پاهایتان اعصاب ندارند، مدام پاهایتان را فشار می‌دهید و گاهی دوست دارید ضربات محکمی‌ به آن‌ها وارد کنید. درست شب هنگام خواب به سراغتان می‌آید و شما مایلید بدانید علت این بی‌قراری و درمان آن چیست.
دکتر فلوشیپ طب خواب و متخصص گوش، حلق و بینی در این‌باره می‌گوید: سندروم پای بی قرار به شرایطی گفته می‌شود که در آن یک نیاز غیرقابل کنترل به حرکت پاها وجود دارد، فرد مداوم پای خود را حرکت می‌دهد و نمی‌تواند این حرکت را تحت کنترل خود در آورد که به علت احساس ناخوشایندی است که از پاها دریافت می‌شود برخی این احساس را به صورت گزگز، بی حسی و مورمور شدن توصیف می‌کنند. این حالت در عصر یا شب وقتی نشسته‌اید یا دراز کشیده‌اید اتفاق می‌افتد که با حرکت و جابه‌جا شدن به‌طور موقت کاسته می‌شود.

عرفانیان خاطرنشان کرد: چهارعلامت اصلی بیماری سندرم پای بی‌قرار عبارتند از احساس نیاز به حرکت دادن پاها، شروع علائم به‌دنبال استراحت کردن، بهبودی پا با حرکت دادن و جابجایی و تشدید علایم در عصر و شب است که اگر در فردی حتی دو علامت مشاهده شود او به بیماری سندرم پای بی‌قرار مبتلا می‌باشد. این متخصص فلوشیپ طب خواب عنوان کرد: معمولا علت خاصی برای این بیماری مشخص نشده است، دانشمندان اختلال تعادل شیمیایی دوپامین در مغز را یک علت برای این بیماری دانسته‌اند که کنترل حرکت عضلات دچار اختلال می‌شود.

او بیان کرد: یافته‌ها حاکی از آن است که ژنتیک در این بیماری دخیل است بخصوص در مواردی که شروع بیماری در سنین پایین باشد به طور مثال اگر کودکی ، والدین مبتلا به سندروم پای بی قرار دارد احتمال ابتلا آن نسبت به افراد دیگر بیشتر می‌باشد.
این متخصص گوش، حلق و بینی عنوان کرد: با توجه به اینکه علایم بیماری سندروم پای بی قرار شب‌ها قبل از خواب شروع می‌شود. خواب رفتن بیمار و کیفیت خواب او دچار اختلال می‌شود. کم خوابی اثرات مخربی در فعالیت‌های روزانه فرد دارد و احتمال خواب آلودگی روزانه و گیجی در فعالیت‌های روزانه وجود دارد و در طولانی مدت باعث افسردگی فرد می‌شود.

عرفانیان اظهار کرد: پزشک معالج با گرفتن شرح حال بیمار، سابقه مصرف داروها، سابقه خانوادگی و فعالیت‌های روزانه شک به سندروم پای بی‌قرار می‌کند. با توجه به اینکه گزگز، بی حسی پاها، مورمور شدن اندام تحتانی در بیماری‌های مهمی‌مثل سندروم پای بی‌قرار مشاهده می‌شود از طریق تست نوار عصب و عضله می‌توان تشخیص داد و این کار توسط متخصص طب فیزیکی انجام می‌شود.
او ادامه داد: اختلالات خواب که به علت سندروم پای بی‌قرار ایجاد می‌شود توسط مراکز و کلینیک‌های خواب تحت کنترل در می‌آید.
این متخصص فلوشیپ طب عنوان کرد: معمولا درمان اختلالات زمینه‌ای می‌تواند باعث بهبودی سندروم پای بی‌قرار شود مثل درمان کمبود آهن، درمان اختلالات عملکرد کلیه و درمان اختلالات تیروئید.

عرفانیان اظهار کرد: درمان این سندروم بستگی به شدت علائم دارد. برای کسانی که علائم این بیماری به ندرت در آنها دیده می‌شود، آنقدر اذیت نمی‌شوند که نیازی به درمان داشته باشند. درمان بیماری سندروم پای بی قرار در مراحل اولیه مالش دادن پا، استفاده از کیسه آب گرم و انجام برخی تمرینات حرکتی مانند انجام پای دوچرخه قبل از خواب می‌تواند تا حدودی به بهبود افراد کمک کند.
او ابراز کرد: در صورتی سندروم پای بی قرار از شدت بسیاری برخوردار باشد پزشک متخصص مصرف برخی دارو‌ها را به این افراد توصیه می‌کند .
این متخصص گوش، حلق و بینی عنوان کرد: مصرف برخی از داروها از جمله داروی ضد افسردگی، ضد جنون و... باعث بروز ابتلا به بیماری سندروم پای بی قرار می‌باشد.

عرفانیان در پایان گفت: علل به وجود آمدن بیماری سندروم پای بی قرار در افراد متفاوت است و با توجه به اینکه چه عاملی باعث بروز این اختلال شده، می‌تواند خطرناک و یا بی خطر باشد. برای این اختلال درمان قطعی وجود دارد و اگر به موقع به پزشک مراجعه شود می‌توان آن را درمان کرد ولی اگر دیر مراجعه شود عوارض وخیمی‌خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار