تغییرات اقلیمی را جدی بگیرید

تاثیرات تغییرات اقلیمی و پاییز گرم!

تهران (پانا) - «تغییرات اقلیم» قدم‌هایش محکم و ویرانگر است،با یک نگاه کلی می‌بینیم به هر کجا که پایش را می‌گذارد نظم تمامی «نظام‌های طبیعی» ماقبلش را به هم می‌ریزد، تغییرات عمده ایجاد می‌کند و از هرکجا که عبور می‌کند دخالت‌های قابل توجهی در آن ایجاد می‌کند، دقیقا به‌همین دلیل هم هست که این موضوع مدت‌هاست نقل محافل شده است.

کد مطلب: ۹۵۷۱۷۰
لینک کوتاه کپی شد
تاثیرات تغییرات اقلیمی و  پاییز گرم!

به‌گزارش آفتاب‌یزد، به‌گفته خیلی از کارشناسان بارش‌های سیل آسا از یک‌سو و خشکسالی برخی شهر‌های کشور از سوی دیگر، اثرات همین تغییرات اقلیمی است که دامنگیرمان شده است. با این حال اما متخصصان بر این باورند که انسان‌ها مهمترین و بزرگترین عامل تغییرات اقلیمی محسوب می‌شوند که با تولید گاز‌های گلخانه‌ای روزبه‌روز به تغییر بیشتر اقلیم دامن می‌زنند. حالا اما تغییرات اقلیمی در محیط زیست کشورمان ملموس‌تر شده است و این را می‌توان از باران‌های سیل آسای فصل بهار و گرمای محسوس فصل پاییز که این روزها با آن رو به رو هستیم، فهمید. اما باید دید دلایل اصلی این تغییر چیست و تا چه حد می‌تواند در زندگی ما تاثیر گذار باشد؟

بشر مهم‌ترین عامل تغییر اقلیم است
روز گذشته کارشناس مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان، گفته بود: «بشر مهم‌ترین عامل تغییر اقلیم است.» جمال ناصحی‌فر با اشاره به اینکه امروزه تغییرات اقلیمی با توجه به تغییرات سبک زندگی دست‌خوش تغییر و تحول شده است، اظهار کرد: «بشر از زمان‌های گذشته با تخریب و دخالت در نظام طبیعت سبب تغییرات اقلیمی شده که تغییرات اقلیمی شامل گرم‌ شدن زمین و ذوب شده یخ‌های قطبی است که این تغییرات تحت‌تاثیر عملکرد انسان‌ها به‌وجود آمده است.»
به‌نظر می‌رسد عوامل متعددی در رابطه با بروز تغییرات اقلیمی که تاکنون مباحث زیادی درباره آن مطرح شده است تاثیرگذار هستند اما بدون شک مهمترین عامل آن بشر است.

تا زمانی که تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای هستیم با رشد تغییرات اقلیمی مواجه خواهیم بود
ضیائیان کارشناس حوزه تغییرات اقلیمی در این‌باره گفت: «تغییر اقلیم چیزی نیست که یک لحظه اتفاق بیفتد و فردای آن تمام شود. این موضوع در طول صد سال گذشته و بعد از انقلاب صنعتی تاکنون رشد خودش را پیدا کرده و با انتشار آلاینده‌ها در جو با رشد سریعتری همراه شده است. در سال‌های اخیر هم شاهد بودیم که با رشد فزاینده‌ای از تغییرات اقلیمی مواجه هستیم.

در مناطقی مثل مناطق ما که با اقلیم خشک و نیمه خشکی همراه هستیم و به دور از دریاها به سر می‌بریم این تاثیرات بیشتر هم دیده می‌شود. به‌همین دلیل هم می‌بینیم که افزایش دما تقریبا بیش از 2 برابر متوسط جهانی در کشور ما اتفاق می‌افتد. بنابراین روند تغییرات اقلیمی روندی است که همچنان ادامه دارد و تا زمانی هم که تولید‌کننده گازهای گلخانه‌ای هستیم با رشد بیش از پیش تغییرات اقلیمی مواجه خواهیم بود. این را هم بگویم که اگر تصمیم به قطع تولید گازهای گلخانه‌ای بگیریم باز هم تا مدت‌ها این روند ادامه خواهد داشت چون گاز‌های گلخانه‌ای تولید شده قبلی تاثیراتی را بر فضای جوی گذاشته‌اند که تا زمان رفع این اثرات تغییرات اقلیمی ادامه خواهد داشت.»

تغییرات اقلیمی یک روند ادامه‌دار است
او در ادامه تاکید کرد: «تغییرات اقلیمی یک روند ادامه‌دار است اما در دنیا دو روش برای تغییرات اقلیمی پیش می‌گیرند که این روش‌ها یکی از کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای حکایت دارد و دیگری بحث سازگاری با اقلیم است. تغییر اقلیم و جهش ناگهانی آن که در سال‌های اخیر با روند افزایشی در رشد همراه بوده سبب شده تا در خیلی از کشور‌ها، مردم خودشان را با تغییرات اقلیمی سازگار کنند. در بهار سال‌جاری با بارش‌های سیل‌آسایی مواجه بودیم که خرابی‌های زیادی را هم به همراه داشت.

در این‌خصوص باید بگویم که اجماع دانشمندان معتقدند که در شرایط تغییرات اقلیمی با افزایش تعداد وقوع و افزایش شدت وقوع پدیده‌های حدی مواجه خواهیم بود. از جمله پدیده‌های حدی می‌توان به سیل، تگرگ و سایر موارد این‌چنینی اشاره کرد. امواج گرمایی و امواج سرمایی و پدیده‌هایی از این دست هم شامل پدیده‌های حدی می‌شود. اجماع دانشمندان بر این است که اگر با همین روند پیش برویم طی سال‌های آینده خواهیم دید که پدیده‌های حدی روز به روز هم تعداد وقوعشان و هم شدت وقوعشان از آن چیزی که امروز می‌بینیم شدیدتر خواهد شد.»

باید تغییرات اقلیمی را محدود کنیم
این کارشناس در ادامه تاکید کرد: «ما قبل از اینکه خودمان را با تغییر اقلیم سازگار کنیم باید این تغییرات اقلیمی را محدود کنیم. راهکار‌های مختلفی از سوی مجامع علمی پیشنهاد شده که می‌تواند راهی در جهت محدود کردن تغییرات اقلیمی باشد اما باید قبل از هر چیزی مهمترین عاملان تغییرات اقلیمی را بشناسیم و آن‌ها را محدود کنیم. تغییرات اقلیمی با فعالیت‌هایی که در جو اتفاق می‌افتد شروع می‌شود ولی بعضی از اتفاقات ممکن است آن‌ها را تشدید کند.

در دنیا راهکار‌های اقتصادی و اجتماعی پیشنهاد می‌شود که در برخی موارد می‌تواند تغییر اقلیم را تشدید یا تضعیف کند. خیلی از راهکار‌ها از طریق مردم صورت می‌گیرد برای مثال کم کردن استفاده از پلاستیک که امروز در خیلی از کشور‌ها شاهد آن هستیم از جمله راهکار‌هایی است که می‌تواند تغییرات اقلیمی را محدود کند؛ باید به یاد داشته باشیم که کم کردن هرگونه استفاده‌ای می‌تواند تا حد زیادی به محدود کردن تغییرات اقلیمی کمک کند. الان در دنیا بیش از 2 میلیارد نفر افزایش وزن دارند در حالیکه 821 میلیون نفر از سوء‌تغذیه رنج می‌برند. از توزیع عادلانه ثروت گرفته تا تجارت آزاد، کاربری اراضی و غیره، همه این‌ها مجموعه‌ای از فعالیت‌ها هستند که می‌توانند در محدود کردن تغییرات اقلیمی تاثیرگذار باشند و باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرند.»

این طور که معلوم است این روزها در هر نقطه از دنیا که زندگی کنیم زندگیمان تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار می‌گیرد. بنابراین مسئولان باید ساز و کار لازمی برای محدود کردن این موضوع ارائه کنند اما همچنان تغییرات اقلیمی جدی گرفته نمی‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار