ادعای جدید رسانه‌های اروپایی؛ اروپا ایران را تهدید به خروج از برجام کرد

تهران (پانا) - برخی منابع خبری با انتشار مطالبی مدعی شده‌اند که در روزهای اخیر، کشورهای اروپایی عضو برجام (انگلستان، فرانسه و آلمان) به ایران هشدار داده‌اند «در صورتیکه به تهدید برای برداشت گام بعدی در کاهش تعهداتش در برجام عمل کند، آن ها نیز از این توافق خارج خواهند شد.

کد مطلب: ۹۵۶۷۸۳
لینک کوتاه کپی شد
ادعای جدید رسانه‌های اروپایی؛ اروپا ایران را تهدید به خروج از برجام کرد

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در این زمینه با انتشار مطلبی تحت عنوان «به ایران گفته شده که اتحادیه اروپا ممکن است از توافق هسته ای خارج شود»، منتشر کرده و در آن نوشته است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا «به طور خصوصی به ایران هشدار داده‌اند که اگر به تهدید خود در مورد گام‌های جدیدی برای دور شدن از برجام عمل کند آنگاه ممکن است مجبور شوند روند خروج از توافق هسته‌ای را آغاز کنند.»

تاکنون جمهوری اسلامی در واکنش به خروج ایالات متحده از برجام و اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی علیه تهران و از بین رفتن توازن در توافق هسته‌ای، در سه گام اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای خود کرده است. مقامات ایرانی به ویژه حسن روحانی و محمد جواد ظریف، رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه همواره اروپایی‌ها را به کوتاهی در عمل به تعهداتشان متهم کرده و خواسته‌اند تا آنان خسارات ناشی از خروج ایالات متحده را جبران کنند.

به نوشته گاردین، هشدار تروئیکا پیشتر مورد توافق سه قدرت اروپایی عضو برجام (آلمان، بریتانیا و فرانسه) قرار گرفته بود و روز چهارشنبه به ایران ابلاغ شد. هفته گذشته رهبران قدرت‌های اروپایی و ایران که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌بردند با یکدیگر ملاقات کرده و خواستار پایبندی ایران به تعهداتش در برجام شدند.

براساس آنچه که بی بی سی منتشر کرده، در عین حال، رهبران اروپایی صراحتا اعلام کردند که «ایران را مسئول حمله به تاسیسات عربستان سعودی می‌دانند» و به این ترتیب، اتهاماتی را که پیشتر توسط ایالات متحده و عربستان سعودی علیه دولت ایران وارد شده بود مورد تایید قرار دادند. ایران ارتباط با این حمله را تکذیب کرده و حوثی‌های یمن را مسئول دانسته است. رئیس‌جمهوری ایران همچنین تاکید کرد که متهم کنندگان ایران هیچ گونه سندی برای اثبات ادعای خود ندارند و بهتر است به جای این قبیل اظهارات به خاموش کردن آتش روشن شده در یمن کمک کنند.

حسن روحانی در جریان نشست خبری خود در نیویورک همچنین تاکید کرد که ایران گام‌هایی را که تا کنون برای کاهش تعهدات هسته‌ای خود برداشته را به اطلاع سایر اعضای این توافق رسانده است. او همچنین یادآور شد که این اقدامات در صورت عمل به تعهدات از سوی کشورهای اروپایی و جبران کامل تبعات خروج واشنگتن از برجام «بازگشت‌پذیر» است.

گاردین به نقل از یک منبع اروپایی آورده است که «ایران می‌گوید که گام‌هایی که برداشته بازگشت‌پذیر است اما اگر با برداشتن این گام‌ها به ساخت اسلحه اتمی دست بزند، این دیگر بازگشت‌پذیر نیست.»

به گفته منابع اروپایی، ناکام ماندن تلاش امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، برای قانع کردن دولت ایران به موافقت با ملاقات حسن روحانی با دونالد ترامپ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از عواملی بود که اروپاییان را نسبت به ادامه روند کنونی بیشتر نگران کرده است.

به نوشته گاردین، اتحادیه اروپا به دولت ایران هشدار داده است که در واکنش به حرکت بعدی در کاهش تعهدات این کشور در برجام، مکانیسم رسمی حل و فصل اختلاف در مورد عدم عمل به تعهدات را به جریان خواهد انداخت.

با این حال و تا لحظه نگارش این گزارش، هیچ یک از مقامات ایرانی اخبار منتشر شده توسط گاردین را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار