آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: همکاری با ایران همچنان ادامه می‌یابد

تهران (پانا) - در پی سفر مدیر کل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد که به صورت حرفه‌ای و بی‌طرفانه به کار خود بر روی تأسیسات هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.

کد مطلب: ۹۵۲۸۷۲
لینک کوتاه کپی شد
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: همکاری با ایران همچنان ادامه می‌یابد

آژانس بین المللی انرژی اتمی در وب سایت رسمی خود اعلام کرد که کرنل فروتا، مدیرکل موقت آژانس در تاریخ هشتم سپتامبر 2019 با سفر به تهران، با علی اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ارشد ایران دیدار داشته است.

در بیانیه آژانس آمده است که در سفر فروتا به تهران بر تداوم تعامل بین آژانس و ایران در ارتباط با اجرای توافق‌های پادمانی و پروتکل الحاقی تأکید شد.

فروتا همچنین تأکید کرد که اینگونه تعاملات، نیازمند همکاری کامل و به‌موقع ایران است.

او افزود: «فعالیت‌های پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شیوه‌ای بی‌طرفانه، مستقل و عینی و مطابق با رویه‌های استاندارد پادمانی اجرا می‌شود.»

گفت‌وگوهای مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقامات ایرانی، همچنین شامل تأیید و نظارت آژانس در مورد تعهدات مربوط به هسته‌ای ایران تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود.

در همین راستا، کرنل فروتا از فعالیت‌های اعلام شده ایران در ارتباط با تحقیق و توسعه سانتریفیوژها مطلع شد.

او پس از دریافت فعالیت‌های اعلام شده ایران، گفت که در مورد این فعالیت‌ها به هیأت مدیره آژانس گزارش خواهد داد.

روز شنبه ایران از برداشتن سومین گام کاهش تعهدات برجامی خود خبر داد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران جزییات چهار اقدام ایران در کاهش تعهداتش از توافق هسته‌ای موسوم به برجام را در کنفرانسی خبری اعلام کرد و از آغاز گازدهی به آی‌آر۶ که براساس برجام، ایران می‌توانست تنها ۱۱ سال پس از برجام گازدهی به آن را انجام دهد، خبر داد.

کمالوندی اعلام کرد: «ایران گازدهی ماشین‌های آی‌آر۶ را به صورت زنجیره ۲۰ تایی از دیروز شروع کرده است و زنجیره ۳۰ تایی را در برنامه بعدی انجام می‌دهد.»

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی، ایران در گام سوم کاهش تعهداتش چهار اقدام را در دستور کار خود قرار داده است که با بررسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آنان بر این موضوع صحه خواهند گذاشت.

او اقدامات گام سوم ایران را در ارتباط با بند ۳۹ و ماشین‌های سانتریفوژ دانست و گفت: «سانتریفوژها همانطور که تحقیق و توسعه پیدا می‌کنند، به انباشت ذخایر ما کمک می‌کنند. این اقدام از دیروز انجام و امروز به آژانس اعلام شد و تولیدات تحقیقاتی ما به ذخایر کشور افزوده می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار