رئیس سازمان پژوهش: برنامه‌ای برای ورود برجام به کتاب‌های درسی و تعریف یا انتقاد از وزرا نداریم

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی چهار ماه از برنامه‌های خود در زمینه چاپ کتاب‌های درسی در سال ۹۹ عقب افتاده است

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش وزارت آموزش و پرورش ورود بحث "برجام" به کتاب‌های درسی و نوشتن درباره وزیر امور خارجه کشورمان را تکذیب و تاکید کرد این موضوع را برای بار اول از خبرنگاران می‌‌شنود.

کد مطلب: ۹۴۹۳۷۳
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان پژوهش: برنامه‌ای برای ورود برجام به کتاب‌های درسی و تعریف یا انتقاد از وزرا  نداریم

علی ذوعلم در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت ظهر امروز در این سازمان برگزار شد گفت: «در اسناد تحولی باید تربیت همه‌جانبه را دنبال کنیم که یکی از عرصه‌های تربیت، تربیت جنسی و نحوه مواجهه با این مسائل است. درباره تربیت جنسی دانش‌آموزان، ما نگاه غربی را به هیچ‌وجه قبول نداریم. ما در انسان‌شناسی، سبک زندگی و فرهنگ اسلامی در مبانی فقهی و اسلامی شاخص‌ها و ضوابطی داریم که آن را در این‌خصوص مبنای کار خود قرار می‌دهیم. خوشبختانه شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در این موضوع ورود پیدا کرده است و طرحی در آنجا در حال تصویب است که در صورت ابلاغ به ما، به این مسئله ورود خواهیم کرد. اکنون مدیران و معلمان توانمند ما تلاش می‌کنند در حد اقتضا به این مسائل بپردازند اما این کافی نیست و حتما باید به صورت نظام‌مند و براساس مبانی اعتقادی و تجربیات خود به آن توجه کنیم.»

او در ادامه ورود بحث برجام به کتاب‌های درسی و نوشتن درباره وزیر امور خارجه کشورمان را تکذیب کرد و گفت: «این موضوع را برای بار اول از شما خبرنگاران می‌شنوم و سازمان پژوهش برنامه‌ای برای ورود برجام به کتاب‌های درسی و تعریف یا انتقاد از وزرا ندارد.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره مشکل تأمین کاغذ برای چاپ کتاب‌های درسی سال 1400-1399 گفت: «متأسفانه مشکل ما در این‌خصوص به طور کامل حل نشده است، البته همه مجموعه‌ها مانند سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت، ستاد اقتصادی دولت که به نوعی در این مساله دخیل هستند، تلاش می‌کنند آن را حل کنند.»

ذوعلم افزود: «ما امیدواریم که این مسئله به زودی حل شود چون اکنون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی چهار ماه از برنامه‌های خود در زمینه چاپ کتاب‌های درسی در سال 99 عقب افتاده است. ما در حد محدود و با اتکا به تولید داخلی کاغذ، کارهایی انجام دادیم و تلاش ما بر این است که در این فرآیند خللی ایجاد نشود.»

او میزان تولید داخلی کاغذ را برای چاپ کتاب‌های درسی کافی نداست و گفت: «تولید کاغذ داخلی حدود 3 هزار تن است اما ما به 45 هزار تن کاغذ برای چاپ کتاب درسی نیازمندیم که امیدوارم با تخصیص ارز دولتی به این مساله، این مشکل حل شود. تا به امروز هیچ مصوبه و دستوری که این مشکل را حل کند به دست ما نرسیده است.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره توزیع رایگان کتاب در سیستان و بلوچستان گفت: «سال‌هاست کتب درسی در این استان رایگان است. امسال بیش از ۲۰ میلیارد تومان در این حوزه هزینه شد. البته بنده معتقدم کمترین کاری است که برای این مناطق انجام می‌دهیم و باید یک تلاش ملی‌ و جهادی برای کاهش شکاف امکانات آموزشی و رشد عدالت آموزشی صورت گیرد.»

او به بازنگری در تالیف کتاب‌های درسی هم اشاره کرد و گفت: «تلاش، دانش، تجربه و بازخوردهایی که دریافت می‌کنیم در تالیف کتب درسی اثرگذارند. طبیعی است که در مسیر اصلاح و تغییر دائمی قرار داشته باشیم. متاسفانه در سال‌های اخیر به جای تربیت علمی سراغ محفوظات علمی رفته‌ایم و باید جهت‌گیری‌ها را تغییر دهیم.»

ذوعلم در پاسخ به این سوال که آیا سازمان پژوهش برنامه‌ای برای آموزش و تالیف کتاب‌های بومی و زبان مادری دارد؟ گفت: «دانش‌آموزان مناطق دوزبانه در باب آموزش زبان مادری مشکلی ندارند. ما نگران‌ هستیم مناطق دوزبانه در فهم زبان فارسی خلأیی داشته باشند و دچار عقب‌ماندگی تحصیلی شوند. البته آشنایی با ادبیات بومی و منابع و مفاخر تاریخی و ادبی مناطق اقدام ارزشمندی است. در برنامه بوم هم دو ساعت از کلاس در اختیار معلمان است که می‌توانند این زمان را به آشنایی با ادبیات بومی منطقه خود اختصاص دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار