یزدان‌پناه: اردوی پیشتازان با حفظ هویت ایرانی اسلامی برای رسیدن به آینده امیدبخش برگزار می‌شود

معتقدیم در مدارسی که دانش‌آموز پیشتاز وجود دارد بچه‌ها می‌توانند در مدیریت و راهبری مدرسه نقش فعالی را ایفا کنند

تهران (پانا) - مشاور سازمان دانش‌آموزی جزئیات مهارت‌های مختلف و تعالیم سازمان دانش‌آموزی برای دانش‌آموزان در نهمین اردوی ملی پیشتازان دختر را تشریح کرد.

کد مطلب: ۹۴۵۷۶۰
لینک کوتاه کپی شد
یزدان‌پناه: اردوی پیشتازان با حفظ هویت ایرانی اسلامی برای رسیدن به آینده امیدبخش برگزار می‌شود

علی‌نقی یزدان‌پناه درباره برگزاری اردوی ملی پیشتازان دختر در اردوگاه شهیدباهنر تهران به خبرگزاری پانا گفت: «با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، تعداد دانش‌آموزان پیشتازی که در اردوی ملی امسال شرکت کردند نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.»

او ادامه داد: «برگزاری این اردوها در ادامه تعالیمی است که در طول سال برای بچه‌ها پیش‌بینی شده و اکنون دانش‌آموزان در قالب یک جشنواره، مهارت‌های یاد گرفته را ارائه می‌کنند و توانمندی‌های مهارتی خود را نشان می‌دهند.»

مشاور سازمان دانش‌آموزی به مهارت‌های پیش‌بینی شده، رقابت‌ها و آموزش‌های این اردو به دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: «رقابت‌ها و مسابقات گروهی طراحی‌شده برای دانش‌آموزان همه به صورت تیمی و گروهی برگزار می‌شود چون تمام مسابقات و رقابت‌هایی که سازمان دانش‌آموزی پیش‌بینی می‌کند مبتنی بر فعالیت‌های گروهی است و هیچ فعالیت فردی در ارتباط با کارهای سازمان وجود ندارد. در نهمین اردوی ملی هم از هر استان 21 دانش‌آموز در اردو شرکت کرده‌اند که با هم یک گروه را تشکیل می‌دهند.»

یزدان‌پناه با بیان اینکه می‌خواهیم تعالیم سازمان دانش‌آموزی نه در قالب گفتار بلکه در قالب رفتار به دانش‌آموزان منتقل شود گفت: «برای نمونه در مهارت صف‌جمع و رژه دانش‌آموزان نظم‌پذیری را تمرین می‌کنند. در مهارت‌ دیگری به آن‌ها چوب و طناب می‌دهیم تا با استفاده از آن‌ها، وسایل متعددی بسازند. کشور ما یکی از کشورهایی است که تقریباً درصد بلایای طبیعی در آن زیاد است و به همین خاطر خیلی مهم است که دانش آموزان پیشتاز ما بتوانند خود، خانواده و دوستان‌شان ا در مقابله با بلایای طبیعی بیمه کنند، در همین راستا ما به آن‌ها مهارت‌ چادرزنی یاد می‌دهیم چون بعد از وقوع بلایا، ابتدا باید کمپ و سرپناهی برای مردم درست شود. جهت‌یابی و نقشه‌خوانی را به آن‌ها آموزش می‌دهیم تا با استفاده از قطب‌نما، ساعت و ... راه خود و جهت‌های اصلی را پیدا کنند.»

آموزش اطفای حریق یکی دیگر از مهارت‌هایی است که در اردوی پیشتازان به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود، یزدان‌پناه در این باره نیز گفت: «کمک‌های اولیه، امداد و نجات و اطفای حریق هم از موضوعات مهمی است که دانش‌آموزان باید یاد بگیرند. با این آموزش‌ها، دانش‌آموزان می‌توانند بدون استرس و با علم ایمنی آتش‌سوزی‌هایی که خدای ناکرده در مدارس اتفاق می‌افتد را خاموش می‌کنند.»

او با بیان اینکه ممکن است اکنون بچه‌هایی داشته باشیم که نتوانند شیر گاز را باز و بسته کنند، افزود: «ما با آموزش‌هایی که در اردو می‌دهیم می‌خواهیم مهارت دست‌ورزی دانش‌آموزان تقویت شود. اغلب کارشناسانی که در حوزه آموزش و پرورش نظر می‌دهند یا روانشناسان معتقدند که مدارس ما از نشاط لازم برخوردار نیست، نشاطی که منبعث از تعالیم خود ما و فرهنگ ما باشد و مخالف ارزش‌ها نباشد، بنابراین یکی از کارهایی که ما در سازمان دانش‌آموزی انجام می‌دهیم و در این اردو عملی می‌شود فریادهای شادی است. این برنامه ضمن اینکه مفاهیم خیلی خوبی دارد بچه‌ها هم با بیان این مفاهیم به صورت دسته جمعی شادی‌های خود را بروز می‌دهند.»

به گفته مشاور سازمان دانش‌آموزی در نهمین اردوی ملی پیشتازان دختر برنامه‌های دیگری از جمله کارگاه‌ها و کلاس‌های متعدد، مراسم شبی با قرآن، نمایشگاه دستاوردهای دانش‌آموزان، شام وحدت مراسم برپایی نمازها توسط خود دانش‌آموزان و ... پیش‌بینی شده است که برخی از آن‌ها برگزار شده و مابقی هم تا پایان امروز انجام می‌شوند. او افزود: «تقریباً ترکیبی از مسائل عبادی، معنویتی، مهارتی، اجتماعی، شخصیتی و ... به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود که منجر به مسئولیت‌پذیر کردن، قانونمندکردن، نقدپذیربودن، کمک به هم‌نوع و همه ویژگی‌های خوب در دانش‌آموزان می‌شود.»

علی‌نقی یزدان‌پناه در پایان گفت: «معتقدیم که این دانش‌آموزان بعد از بازگشت به مدارس و شهر خود، هر کدام می‌توانند یک گروه را تشکیل دهند. در مدرسه‌ای که این افراد قرار می‌گیرند می‌توانند در امور صبحگاه، آشپزخانه، نمازخانه، فعالیت‌های اجتماعی و کمک‌های بشردوستانه، محیط زیست، دوستی با طبیعت و موضوع هوای پاک و مسائل اجتماعی و ... سرآمد باشند. معتقدیم در مدارسی که دانش‌آموز پیشتاز وجود دارد بچه‌ها می‌توانند در مدیریت و راهبری مدرسه نقش فعالی را ایفا کنند. اردوی ملی پیشتازان دختر با حفظ هویت ایرانی اسلامی برای رسیدن به آینده امید‌بخش برگزار می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار