رییس مرکز مشاوره دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد:

از سبب شناسی گرایش دانشجویان به سوءمصرف مواد تا آسیب شناسی شکست در روابط عاطفی

تهران ( پانا)- رییس مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجویان معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اجرای "طرح سیمای زندگی دانشجویی" در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: این طرح از سوی اداره مشاوره و سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین و تصویب و برای اجرا به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

کد مطلب: ۹۴۵۵۵۳
لینک کوتاه کپی شد
از سبب شناسی گرایش دانشجویان به سوءمصرف مواد تا آسیب شناسی شکست در روابط عاطفی

محمد نوری در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تشریح جزییات طرح "سیمای زندگی دانشجویی"، عنوان کرد: در قالب این طرح پرسشنامه‌هایی به صورت تصادفی در بین دانشجویان کلیه دانشکده‌ها توزیع شده که طی آن برنامه‌های روزمره دانشجویی،‌ سبک زندگی، نحوه درس خواندن، تغذیه، وضعیت تحصیلی، مصرف دخانیات و مباحثی همچون دیدگاه، ذهنیت و نگرش دانشجویان در رابطه با هیجاناتی همچون غم، شادی و نشاط بررسی می‌شود.

جزییات طرح سیمای زندگی دانشجویی

وی اظهار کرد: روابط عاطفی، ارتباط موثر، نگرش‌ و عملکرد تحصیلی دانشجو، ازدواج و گرایش دانشجویان نسبت به استفاده از شبکه‌های مجازی و اینترنت نیز در این طرح بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه پرسش‌نامه‌های این طرح به صورت تصادفی در بین حدود 700 نفر از دانشجویان دانشکده‌ها و خوابگاه‌های دانشگاه توزیع شده است، گفت: بررسی و آسیب شناسی وضعیت سیمای زندگی دانشجویی از نظر تغذیه، رفت و آمد، رفتار و افکار، روابط، سوء مصرف مواد و به نوعی بررسی دیدگاه و نگرش دانشجویان راجع به این موضوعات دربرگیرنده طرح سیمای زندگی دانشجویی است.

اجرای طرح‌ "غربالگری سلامت روان و شیوع‌شناسی اعتیاد" در دانشگاه

نوری همچنین با اشاره به اجرای طرح‌ غربالگری سلامت روان دانشجویان و شیوع شناسی مصرف مواد در دانشگاه، اظهار کرد: در طرح غربالگری سلامت روان پرسش‌نامه‌هایی به منظور ارزیابی افسردگی، خشم، خلق و خو، مشکل خواب، استرس و فشار روانی، اختلال تجزیه‌ای، وسواس، اضطراب، مصرف دارو و مواد مخدر بر روی بیش از120 نفر از دانشجویان دختر و پسر در مقاطع مختلف در دو نوبت و هر بار به شکل مصاحبه توسط دو نفر روانشناس مجزا اجرا شده است.

وی افزود: اجرای این طرح در دانشکده‌ها بر عهده روانشناسان مراکز مشاوره است که با هدف استاندارد سازی پرسشنامه‌ای جامع برای سنجش سطح سلامت روان دانشجویان در کشور اجرا می‌شود و سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز در آن مشارکت فعال دارند. این طرح به صورت جامع توسط اداره مشاوره و سلامت روان وزارت بهداشت در کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت اجرا شده و داده‌ها نیز توسط آن اداره تحلیل می‌شود.

بررسی دیدگاه دانشجویان در رابطه با مصرف مواد و میزان شیوع

وی با اشاره به بررسی دیدگاه دانشجویان در رابطه با مصرف مواد و میزان شیوع آن به مباحثی در رابطه با موارد هیجان آور و لذت بخش، میزان امیدواری به آینده، دلایل گرایش دانشجویان به مصرف مواد و داروهای غیرمجاز مانند ریتالین و ترامادول، فشارهای روانی، دخانیات ، آسیب شناسی شکست در روابط عاطفی، درگیری‌های فیزیکی، سازگاری در سیستمهای خوابگاهی، شبکه‌های اجتماعی و غیره اشاره کرد.

بررسی دلایل گرایش دانشجویان به سمت آسیب‌های اجتماعی

وی با بیان اینکه پس از جمع‌آوری پرسشنامه‌ها، آسیب شناسی و علت شناسی موضوعات انجام می‌شود، ادامه داد: در نهایت و براساس نتایج، عواملی که می‌تواند دانشجویان را به سمت آسیب‌های اجتماعی در محیط‌های دانشجویی و خوابگاهی سوق دهند بررسی می‌شود و بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های عملیاتی برای کاهش میزان مشکلات و آسیب های فردی و اجتماعی دانشجویان تدوین و اجرا خواهد شد.

ضرورت ایجاد نشاط و شادکامی در محیط ‌های دانشگاهی

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد نشاط و شادکامی در محیط ‌های دانشگاهی، عنوان کرد: یکی دیگر از مزایای این طرح، شناسایی گرایش‌های دانشجویان و موارد مورد علاقه‌ آنهاست که از طریق آن می‌توان برای برگزاری فعالیت‌های بانشاط در محیط دانشگاه و خوابگاه برنامه ریزی کرد.

پیوند مرکز مشاوره با حوزه تربیت بدنی

وی در این راستا به پیوند مرکز مشاوره با حوزه تربیت بدنی با هدف برگزاری فعالیت‌های مشترک و ایجاد نشاط و شادکامی در محیط های دانشجویی اشاره کرد و گفت: از این طریق می توان گرایش دانشجو به سمت مسائل آسیب‌زا را کمتر کرد.

وی با بیان اینکه محیط امروز دانشگاه نیازمند تزریق امید و ایجاد احساس امیدواری در بین دانشجویان است، گفت: متاسفانه برخی در پی القای اغراق‌آمیز جو ناامیدی در بین دانشجویان و در محیط‌های دانشگاهی هستند که باید با برنامه ریزی مناسب شرایط را مدیریت کرد.

برگزاری زنگ فرهنگ در دانشکده‌ها

نوری برگزاری"زنگ فرهنگ" در دانشکده‌ها را برنامه‌ای در راستای تزریق امید و ایجاد احساس امیدواری در بین دانشجویان عنوان کرد و گفت: برنامه‌هایی مانند برگزاری جلسات پخش و نقد فیلم با محور آسیب‌های اجتماعی، برگزاری اردو با حضور روانشناس و همچنین برگزاری برنامه‌های مشترک با واحد تربیت بدنی نیز در همین راستا انجام می‌شود.

رییس مرکز مشاوره با اشاره به برگزاری بیش از 120 کارگاه در سال97 با حضور دانشجویان و پرسنل خوابگاهی، عنوان کرد: در این کارگاه‌ها موضوعاتی همچون مهارت های زندگی ، پیشگیری از سوءمصرف مواد، پیشگیری از افکار خودآسیب رسان ، مهارت‌های ارتباطی، کنترل استرس و همچنین مساله ارتقای نشاط و شادکامی در بین دانشجویان آموزش داده شد.

راه‌اندازی مرکز مشاوره صبارو در خارج از محیط دانشگاه

وی در بخش دیگر این گفت‌وگو با اشاره به حضور مثبت و مثمرثمر همتایاران مرکز مشاوره در دانشکده‌ها، اظهار کرد: در حال حاضر در هر دانشکده یک روانشناس به همراه چند نفر همتایار در زمینه شناسایی و ارجاع دانشجویان در معرض آسیب به مرکز مشاوره همکاری می‌کنند که از این طریق تا کنون دانشجویان زیادی به مرکز مشاوره ارجاع داده شده‌اند.

نوری در خاتمه با اشاره به راه‌اندازی مرکز مشاوره صبارو در خارج از محیط دانشگاه، گفت: از این طریق دانشجویانی که نمی خواهند در محیط دانشگاه به مراکز مشاوره مراجعه کنند، می‌توانند از خدمات "مرکز مشاوره صبارو استفاده کنند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار