در گفت و گو با پانا

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز: با کمبود 600 نفر نیروی انسانی مواجه هستیم

تبریز (پانا)- مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز گفت: درحالی که امسال و سال قبل با کمبود 600 نفر نیروی انسانی مواجه بوده و هستیم ولی با مدیریت خوب سعی دداریم این وضعیت را پشت سر بگذاریم

کد مطلب: ۹۴۵۲۴۳
لینک کوتاه کپی شد
مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز: با کمبود 600 نفر نیروی  انسانی مواجه هستیم

جواد لطف الله پور در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پانا در خصوص وضعیت نیروی انسانی ناحیه یک تبریز گفت: درحالی که امسال و سال قبل با کمبود 600 نفر نیروی انسانی مواجه بوده و هستیم ولی با مدیریت خوب سعی دداریم این وضعیت را پشت سر بگذاریم.
وی ادامه داد: امسال بعد از اتمام هفته معلم در مورد این موضوع جلسه های هفته ای پی در پی تشکیل می شود و همه تلاش ما بر این است که مهر ماه سال جاری هیچ مدرسه ای بدون معلم نماند وهیچ دانش آموزی بدون کتاب نباشد.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز اضافه کرد: کمبود های بخش اداره را توسط همکاران که از توانایی هایشان به درستی استفاده نمی شد ،حل کرده ایم و باقی را با طرح های تمام وقت و استفاده از همکاران بازنشسته وسایر طرح های در دست اجرا جبران کرده ایم.

لطف الله پور همچنین با اشاره به کمبود منابع مالی افزود: برای مدیرت در این زمینه نیز هزینه های اداره را نسبت به سال 96 به یک چهام رسانده ایم .

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر 71 هزار و 500 دانش آموزی تعداد دانش آموزان در مدارس این ناحیه مشغول تحصیل هستند که 24 هزار و 500 نفر دانش آموز در 420 مدرسه غیر دولتی و بقیه در 149 مدرسه دولتی تحصیل می کنند.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز ادامه داد: 3 هزار و 200 فرهنگی در مدارس دولتی و دو هزار و 500 نفر در مدارس غیر دولتی این ناحیه مشغول به کار هستند و 92 نفر نیز به عنوان کادر اداری در اداره مشغول به خدمت هستند.

لطف الله پور در ادامه با بیان این که ناحیه یک تبریز بیشترین موفقیت هارا در زمینه های مختلف کسب کرده است، گفت: مهم ترین شاخص آموزش، افزایش میانگین نمرات امتحانات نهایی خرداد است که در این زمینه، میانگین نمرات دروس نهایی امتحانات خرداد ناحیه که در سال 96 حدود 11.5 و در خرداد ماه سال 97 حدود 12.55 بود در سال 98 به 12.93 رسیده است که افزایش چشم گیری داشته است.

وی افزود: در سال 96 در مورد میانگین نمرات امتحانات نهایی سال سوم متوسطه بین 39 ناحیه رتبه 36 را داشتیم و در خرداد 97 رتبه 6 و به طور حتم در سال 98رتبه اول یا دوم را کسب می کنیم و در حوزه ابتدایی رتبه اول را دارا هستیم و در حوزه متوسطه اول رتبه 11 را داشتیم ولی در حال حاضر رتبه اول را دارا هستیم و در حوزه پرورشی رتبه 17 بوده ایم و در سال 98 رتبه برتر را در استان کسب کردیم ودر بین نواحی همسان رتبه 2 را داریم.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز ادامه داد: در خصوص ورزش بیشترین مقامات را دارا هستیم که کسب رتبه های سوم آسیا در ورزش پارا اسکی ومقام دوم جهانی لوگو کاپ و مقام قهرمانی دو میدانی در مالزی نمونه ای از این موفقیت ها هستند.

لطف الله پور در خصوص راهیابی دانش آموزان به المپیاد های علمی گفت : 8 نفر از دانش آموزان استان به مرحله کشوری المپیاد عامی راه یافتند که 4 نفر از آنها از ناحیه یک بودند و2 نفر توانستند رتبه کشوری را از آن خود کنند.

وی افزود: 38 الی 40 بند از موفقیت های کسب شده ناحیه را جمع آوری کرده و نوشته ایم که یکی از آن موفقیت ها به تازگی در تاریخ آموزش وپرورش استان رخ داده این است که دانش آموزی ازمدرسه شیخ عطار در مسابقات شطرنج مقام اول را کسب کرده است.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز در مورد اقدامات انجام گرفته در ناحیه بیان کرد: از اقدامات انجام شده می توان به تجهیز سالن های کشتی و ژیمناستیک و افتتاح مرکز سلامت دانش آموزان وسالن مجهز ورزش برای کودکان اشاره کرد.

لطف الله پور در مورد نحوه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس گفت: وقتی من مدیریت ناحیه یک را تحویل گرفتم حدود 5 درصد از مدیران مدارس از خانواده های ایثارگران بوده اند ولی در یک سال گذشته این آمار به 30 درصد رسیده است.

وی در مورد شاخصه های انتخاب مدیران مدارس گفت: شاخص اول برای انتخاب مدیر مدرسه این است که که با بودجه کم و در وضعیت سخت، مدرسه را اداره کند ،در حال حاضر از 612 مدرسه ناحیه یک سوم نیاز به تخریب و بازسازی دارند و یک سوم دیگر نیز نیاز به تعمیر و تجهیز کلی دارند و ما مدیری نیاز داریم در این شرایط سخت بتواند کار کند وشاخصه دوم برای انتخاب مدیران ارتباط موثر با خانه و اولیا ودانش آموزان است.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز در ادامه گفتگو به شادابی دانش آموزان اشاره کرد وگفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که قانون اساسی آموزش و پرورش و مورد تاکید مقام معظم رهبری هست به تمام ساحت های شش گانه تعلیم وتربیت مورد توجه کرده که یکی از این ساحت ها زیست بدنی و روحی دانش آموزان است که به شادابی و نشاط دانش آموزان توجه ویژه دارد.

لطف الله پور در مورد برنامه های اوقات فراغت ناحیه یک تبریز نیز گفت: این ناحیه تنها ناحیه ای است که طرح یادواره حضرت امام خمینی (ره) را در مدارس با همکاری سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری تبریز اجرایی کرده است که نتایج خوبی را هم در بر داشته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا در مورد نحوه مقابله با آسیب های اجتماعی دانش آموزان گفت: در این رابطه هم فرمانداری محترم و هم خود آموزش و پرورش وارد کار شده اند و از یازده کار گروه پدافند غیر عامل شهرستان تبریز، ریاست پدافند فرهنگی با ناحیه یک تبریز است که بنابراعلام فرمانداری محترم، موفق ترین کار گروه هست که این کار گروه نسبت به آسیب های اجتماعی حساس است و برنامه هایی که در حد امکانات هستند را به کار می گیرد.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک ادامه داد: ما در این مورد وظیفه داریم نگذاریم به هیچ دلیلی دانش آموزی از ادامه تحصیل باز بماند؛ ما با کودک همسری مبارزه می کنیم اما برخی مسایل در حیطه کاری ما نیست.

لطف الله پور افزود: تعدادی از دانش آموزان روستایی این ناحیه در سنین دانش آموزی ازدواج کرده اند که علی رغم محدودیت ها ما آنها را در مدرسه هایمان پذیرش کرده ایم و نهایت سعی ما این است که به صورت عادی و بدون ایجاد حاشیه به دیگر دانش آموزان ادامه تحصیل بدهند.

وی اضافه کرد: آمار این نوع دانش آموزان بسیار کم است ، در روستا ها فقط 2 یا 3 مدرسه و در شهر هم 2 یا 3 دانش آموز با این شرایط وجود دارد.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز در مورد ارتباط موثر دانش آموز با مدرسه گفت: چند مدرسه این ناحیه به عنوان مدرسه موفق و نمونه کشوری در سال گذشته انتخاب شدند که از این مدارس می توان به مدرسه دخترانه حضرت باقر العلوم و دیگری مدرسه پسرانه آیت الله کاشانی و مدرسه تیزهوشان دوره اول طباطبایی اشاره کرد که ما مدیرانمان را با آن مدارس آشنا می کنیم که اگر بخواهید مدرسه نمونه شوید این سه مدرسه را به عنوان الگو انتخاب کنید.

لطف الله پور ادامه داد: شرایط ایده آل برای مدارس در یک کتابی به نام "آموزش برای فردا"و در کتاب" پدر و مادر من یک دانش آموز هستم" که خودم تالیف کرده ام آمده است ولی با امکانات ما آن مدرسه آرمانی را فعلا نمی توان ایجاد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار