در گفت و گو با پانا

کارگردان فیلم«زرد»: سینما محل خوبی برای مطالعه پدیده‌های شهری است؛ اگر اجازه بدهند

تهران (پانا) - کارگردان فیلم «زرد» که برای نخستین‌بار در جشنواره بین‌المللی فیلم شهر شرکت کرده است سینما را محل خوبی برای مطالعه مسائل اجتماعی و پدیده‌های شهری عنوان می‌کند.

کد مطلب: ۹۳۰۵۴۹
لینک کوتاه کپی شد
کارگردان فیلم«زرد»:  سینما محل خوبی برای مطالعه پدیده‌های شهری است؛   اگر اجازه بدهند

مصطفی تقی‌زاده که نخستین ساخته بلند سینمایی‌اش در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم شهر حضور دارد در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره شرکت در جشنواره فیلم شهر گفت: فیلم «زرد» اولین فیلم سینمایی من است، بنابراین طبعا این اولین بار است که در جشنواره بین‌المللی فیلم شهر شرکت می‌کنم، ولی همکارانم در دوره‌های قبلی این جشنواره حضور داشتند و نظر آنان درباره جشنواره باعث شد بخواهم حضور در این جشنواره را تجربه کنم تا از نزدیک با شکل برگزاری و محتوای آن آشنا شوم.

تقی‌زاده در پاسخ به این سوال که سینما تا چه اندازه می تواند بستر مطالعه مسائل اجتماعی و پدیده‌های شهری را فراهم کند گفت: قطعا سینما می تواند محل خوبی برای مطالعه مسائل اجتماعی و پدیده‌های شهری باشد اگر اجازه بدهند که واقعیت‌های شهری چه با وجه مثبت و چه منفی نمایش داده شود.

او تاکید کرد: اگر بتوانی سوژه و قصه فیلم را در شهری که مخاطب در آن زندگی می‌کند روایت کنی بهتر آن را درک خواهد کرد و فضای قصه و شخصیت‌ها برایش ملموس‌تر خواهد شد.

این فیلمساز درباره تفاوت مواجهه با پدیده‌های شهری و اجتماعی گفت: شاید شکل مواجهه فیلم با سوژه یا پدیده به‌خصوص با شکل مواجه شدن مخاطب با آن در عالم واقعیت بسیار متفاوت باشد، ولی بازهم تماشای آن در فضای شهری که می شناسند به باورپذیری آن بیشتر کمک می کند.

کارگردان فیلم «زرد» درباره اینکه فضای شهری چقدر در فیلمش دیده می شود؟ توضیح داد: شخصیت‌های فیلم «زرد» آدم‌هایی هستند که در همین شهر زندگی می‌کنند، البته در ساخت این فیلم اولویت ما این نبود که صرفا شهر را بشناسانیم. طبعا درخلال لوکیشن‌های شهری فیلم، شهر هم معرفی می‌شود؛ اما «زرد» یک فیلم اجتماعی است و معضلات اجتماعی را نشان می‌دهد.

«زرد» به تهیه‌کنندگی کامران مجیدی محصول سال ۱۳۹۵ است. بهرام رادان، ساره بیات، مهرداد صدیقیان، شهرام حقیقت دوست، بهاره کیان افشار، آناهیتا درگاهی، امیرعلی نبویان، علیرضا استادی، متین ستوده، مرتضی تقی‌زاده، علی صالحی، شهروز دل افکار، رومینا رفیعا، رضا شمس‌الدین، فرهاد مهدوی، حسین نائینی و حسین مهری در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

نهال و همسرش حامد عضو یک گروه علمی‌جوان هستند که برای اختراعشان به ایتالیا دعوت شده‌اند.در آخرین روزهای قبل از سفر بر اثر یک حادثه بیماری حامد اوج می‌گیرد و حادثه پشت حادثه سفر این گروه را با بحران مواجه می‌کند.

فیلم در مسابقه جشنواره بین‌المللی فیلم هنر روسیه حضور داشت و توانست دو جایزه اصلی جشنواره یعنی جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را دریافت کرد. همچنین در جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای در بخش مسابقه توانست، جایزه بزرگ هیئت داوران و جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کند.

زرد همچنین برنده بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در دومین جشنواره فیلم شید شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار