مدیر سازمان دانش آموزی استان کردستان به پانا خبرداد:

طرح ساماندهی و نظارت بر تهیه و توزیع لباس فرم دانش آموزان اجرایی می‌شود

سنندج(پانا) - تهیه لباس فرم برای دانش آموزان علی الخصوص دانش آموزان دختر همواره یکی از دغدغه های مهم مدارس و اولیای دانش آموزان بوده است. به گفته مدیر سازمان دانش آموزی استان کردستان طرح ساماندهی و نظارت بر تهیه و توزیع لباس فرم دانش آموزان امسال به صورت متمرکز و ملی اجرا شده و اولیای دانش آموزان دغدغه ای از این بابت نداشته باشند.

کد مطلب: ۹۳۰۰۹۹
لینک کوتاه کپی شد
طرح ساماندهی و نظارت بر تهیه و توزیع لباس فرم دانش آموزان اجرایی می‌شود

احمد عبدالهی ضمن بیان اینکه لباس فرم دانش آموزان با رعایت شئونات فرهنگی و دینی و با هدف توسعه فرهنگ حجاب و عفاف و صیانت از موازین شرعی و عرفی و همچنین ممانعت از اعمال سلیقه های شخصی که متاسفانه در ادوار گذشته بعضا شاهد آن بودیم، امسال با نظارت کامل سازمان دانش آموزی طراحی و در حال اجرا می باشد.

وی با بیان اینکه امسال سامانه ملی و متمرکز برای تهیه لباس های طراحی شده، تصریح کرد از ظرفیت ارگانهای زیربط خارج از آموزش و پرورش نیز در این طرح استفاده شده است.

در ادامه گفتگوی خبرنگار پانا با مدیر سازمان دانش اموزی استان کردستان به عنوان دبیر کارگروه استانی ساماندهی و نظارت بر تهیه لباس فرم دانش آموزان استان کردستان را می خوانید:

- برای طراحی و تهیه لباس فرم مدارس استان در سال تحصیلی جدید چه اقداماتی انجام گرفته است؟

سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی در اجرای ابلاغیه وزارت آموزش و پرورش برای تهیه لباس فرم مدارس در سال تحصیلی جدید اقدام به طراحی سامانه متمرکز و ملی نظارت بر تهیه و توزیع لباس فرم دانش آموزان به آدرس http://form.irsto.ir نموده است که کلیه مراحل پیش تولید لباس فرم مدارس اعم از انتخاب رنگ و مدل لباس فرم و همچنین انتخاب تولیدی از طریق این سامانه متمرکز انجام گرفته و از اعمال نظر های سلیقه ای و بلاتکلیفی برخی مدارس در سال های گذشته ممانعت به عمل آمده است. در این سامانه برای هر مدرسه نام کاربری و رمز ورود پیش بینی شده که در اختیار مدیران مدارس قرار دارد و مدیر میتواند پس از طرح موضوع در انجمن اولیاء و مربیان و شورای مدرسه با ورود به سامانه نسبت به ثبت درخواست و انتخاب تولیدی اقدام نماید.

- تا کنون چه تعداد از مدارس اقدام به ثبت نام در سامانه نموده اند؟

در سطح استان حدود 660 مدرسه دخترانه وجود دارد که امکان حضور در این طرح را دارند و با عنایت به عدم اجبار در بخشنامه برای تهیه لباس فرم متحدالشکل طبق آخرین اطلاعات دریافتی از سامانه تا کنون 296 مدرسه آمادگی خود را جهت شرکت در طرح لباس فرم مدارس اعلام کرده و از این تعداد 162 مدرسه تولیدی مد نظر خود را انتخاب نموده و در حال انجام فرایند تهیه و توزیع لباس فرم هستند. همچنین 97 مدرسه از طریق سامانه اعلام کرده اند که متقاضی تهیه لباس فرم برای سال تحصیلی جدید نمی باشند.

- از ظرفیت سایر نهادهای مرتبط چه استفاده ای شده است؟

در کارگروه های استانی و شهرستانی طرح طبق دستور وزارت محترم اموزش و پرورش نماینده تام الاختیار سازمان صنعت و معدن استان و شهرستان و همچنین نماینده اتحادیه اصناف شهرستان به عنوان اعضاء اصلی کارگروه حضور دارند و در انتخاب نوع و کیفیت پارچه از نظر کارشناسان نهادهای مذکور استفاده شده و همچنین تا کنون لیست و مشخصات تعداد 252 تولیدی دارای مجوز، که از سوی اتحادیه دوزندگان شهرستانها معرفی شده از طریق سامانه در اختیار مدارس قرار گرفته تا با توجه به سهمیه اخصاصی به هر تولیدی مدارس اقدام به انتخاب آنها می نمایند.

- چه سازوکاری برای جلوگیری از سوءاستفاده و نظارت بر روند اجرای طرح اندیشیده شده است؟

اولین اقدام طراحی سامانه متمرکز و اجبار به مدیرانی که قصد سفارش تهیه لباس فرم به تولیدی ها را دارند بر ثبت نام از طریق این سامانه می باشد. در مرحله بعدی طی بررسی های تخصصی از طریق نهادها و کارشناس های ذیربط جنس و نوع پارچه و قیمت تمام شده هر دست لباس برای دوره های مختلف تحصیلی با توجه به سطح معیشت مردم استان تعیین گردیده که برای دوره های اول و دوم ابتدایی به ترتیب680000 و 800000 ریال و متوسطه اول و دوم نیز به ترتیب 950000 و 1050000 ریال در نظر گرفته شده است که درصدی از این مبالغ هم جهت تهیه لباس فرم دانش آموزان بی بضاعت در اختیار مدیران مدارس قرار خواهد گرفت و نکته دیگر اینکه تولیدی هایی که دارای مجوز از اتحادیه دوزندگان باشند اجازه عقد قرارداد با مدارس را دارند. همچنین لازم به ذکر است کارشناسان سازمان دانش آموزی استان و شهرستانها در مدارس حضور می یابند و بر حسن اجرای دستورالعمل نظارت کامل دارند.

-آیا برای جلوگیری از استفاده دوزندگان از پارچه های بی کیفیت خارجی اقدامی انجام شده است؟

برای این منظور و همچنین در جهت حمایت از تولید داخلی طی بررسی های میدانی انجام شده یکی از بهترین شرکت های نساجی ایرانی که محصولات آن به تایید کارشناسان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و مورد استفاده بیش از نود درصد تولیدی های و خیاطی های سطح استان می باشد به تولیدی های طرف قرارداد معرفی شده و توصیه گردیده است که از محصولات این شرکت و یا سایر کارخانه های معتبر ایرانی در تهیه لباس ها استفاده گردد؛ و اینکه در این طرح چک یا سفته از تولیدی طرف قرارداد جهت تضمین کیفیت لباس ها اخذ می شود و پس از شروع سال تحصیلی در صورتی که کیفیت لباس ها مورد تایید والدین ، دانش آموزان ، مسئولین مدارس و کارشناسان سازمان دانش آموزی قرار گرفت تضمین اخذ شده به تولیدی بازگردانده می شود .

سخن پایانی؟

به والدین محترم دانش آموزان اطمینان می دهیم که نظارت کامل بر روند طراحی و تهیه لباس فرم فرزندانشان توسط تیم های نظارتی اداره کل آموزش و پرورش استان وادارت آموزش و پرورش شهرستانها و نیز تیم های نظارتی سازمان دانش آموزی انجام خواهد گرفت و هیچ گونه دغدغه ای از این بابت نداشته باشند؛ همچنین در صورتی که تخلفی در زمینه عدم پایبندی به قیمت های مصوب در بخشنامه مشاهده نمودند موضوع را به سامانه نظارتی 124 اطلاع داده که با توجه به حضور بازرسان سازمان محترم صنعت و معدن در این طرح موضوع به صورت دقیق بررسی و احقاق حق خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار