پژوهشگر سیاسی: هدف ایران هشدار به اروپا است

تهران (پانا) - پژوهشگر سیاسی و معاون بنیاد پلاشرز، موسسه خصوصی حمایت از پروژه‌هایی برای مبارزه با سلاح‌های هسته‌ای، بیولوژیک و شیمیایی روز دوشنبه تاکید کرد هدف جمهوری اسلامی ایران از افزایش سطح غنی سازی، تنها هشدار دادن به اروپا است.

کد مطلب: ۹۲۷۵۱۳
لینک کوتاه کپی شد
پژوهشگر سیاسی: هدف ایران هشدار به اروپا است

به گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز، "ماریا کاشینسکی" گفت: افزایش نزدیک به ۴ درصدی غنی سازی اورانیوم به هیچ عنوان نمی‌تواند «مسیری به سوی» ساخت بمب اتمی باشد.

وی تاکید کرد: ایران با این اقدام تنها می‌خواهد به اروپا برای عملی نشدن تعهداتش پیام بدهد. آنها به دنبال راهی برای نجات اقتصاد خود هستند. ایران امیدوار است با این کار، اروپا فشار بیشتری روی کاخ سفید برای کاهش تحریم‌ها وارد کند.

این پژوهشگر سیاسی خاطرنشان کرد: برای ساخت تسلیحات اتمی باید اورانیوم را تا ۹۰ درصد غنی سازی کرد. برای غنی سازی اورانیوم بین ۳ درصد تا ۱۹ درصد شما نیاز به فناوری پیچیده و پیشرفته دارید. اما زمانی که موفق شوید به اورانیوم غنی شده بالای ۱۹ درصد برسید، رفتن به سمت اورانیوم غنی شده تا ۹۰ درصد پیچیده نیست.

به گفته کارشناسان انرژی هسته‌ای، ایران برای دستیابی به تسلیحات اتمی نیاز به دست‌کم یکسال مداوم غنی سازی دارد. البته این درصورتی است که این کشور به استانداردهای جهانی توجه کند و تعداد سانتریفیوژهایش را بدون اطلاع و درخفا افزایش ندهد. در غیر این صورت زمان دسترسی به اورانیوم غنی شده مورد نظر برای سلاح اتمی می‌تواند کوتاه‌تر باشد.

مهلت ۶۰ روزه جمهوری اسلامی ایران به طرف‌های حاضر در برجام روز گذشته (یکشنبه) به پایان رسید و اقدام تازه جمهوری اسلامی ایران در کاستن از تعهدات برجامی اعلام شد.

کاهش تعهدات برجامی ایران در پی خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی این کشور علیه ایران و عدم انجام تعهدات از سوی دولت‌های اروپایی و بقیه کشورهای امضا کننده توافق هسته‌ای روی می‌دهد.

ظریف پس از اعلام رسمی گام دوم برجامی ایران، در توئیتی نوشت: همه این گام‌ها فقط از طریق پایبندی سه کشور اروپایی قابل بازگشتند.

طبق توافق هسته‌ای که بین ایران و ۶ کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در سال ۱۳۹۴ منعقد شد، مقرر شد که جمهوری اسلامی ایران با رفع تحریم‌های بین المللی از مزایایی اقتصادی برجام برخوردار شود، اما آمریکا در سال ۱۳۹۷ با خروج یکجانبه از این توافق اعلام کرد که تحریم‌های خود را برگردانده و با اعمال فشار حداکثری تلاش می‌کند تا فروش نفت ایران را به صفر برساند.
در مقابل این اقدامات، ایران از کشورهای اروپایی خواست تا طبق توافق نسبت به مقابله با تحریم‌های آمریکا و انجام تعهدات اقدام کرده و راهکارهایی را برای برخورداری تهران از مزایای اقتصادی برجام پیش بینی کنند. اما با گذشت بیش از یکسال و صبر ایران، اروپا تاکنون این تعهد خود را انجام نداده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار