آغاز ثبت‌نام پایه‌های مختلف تحصیلی از نیمه دوم تیرماه در فارس

شیراز (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه ستادهای ثبت‌نام در ادارات آموزش و پرورش تشکیل شده است، گفت: کارگروه‌های ثبت‌نام که تابعی از پروژه مهر است در سه سطح برنامه‌ریزی و سیاست گذاری، اجرا و نظارت فعالیت می‌کنند و تیم‌های بازرسی و نظارت نیز برای ساماندهی و تسهیل روند ثبت‌نام به مدارس سرکشی می‌کنند.

کد مطلب: ۹۲۷۲۰۲
لینک کوتاه کپی شد
آغاز ثبت‌نام پایه‌های مختلف تحصیلی از نیمه دوم تیرماه در فارس

علی عسکر نجفی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پیش‌ثبت‌نام الکترونیکی در پایه هفتم آغاز شده است و بدین‌ترتیب از مراجعات غیرضروری به مدارس جلوگیری شد، عنوان کرد: ثبت‌نام نهایی پایه هفتم نیز از ۲۲ تیرماه تا ۶ مردادماه به مدت دو هفته صورت خواهد گرفت

او ادامه داد: ثبت‌نام پایه اول مدارس ابتدایی نیز هم‌اکنون آغاز شده است و ثبت‌نام قطعی به مدت دو هفته ادامه خواهد یافت

نجفی به اجرای سنجش استعدادهای تحصیلی و جسمی دانش‌آموزان در قالب طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان یاد کرد و گفت: این طرح از ابتدای تیرماه آغاز شده است و طی آن همه نوآموزان شهرستان‌های شیراز و مرودشت به‌صورت صددرصد و در دیگران شهرستان‌ها ۵۰ درصد نوآموزان در حال سنجش هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس عنوان کرد: نجفی بیان داشت: در همین زمینه نتایج آزمون استعدادهای درخشان نیز ۳۰ و ۳۱ تیرماه اعلام می‌شود و پس از آن دانش‌آموزان می‌توانند در مدارسی که پذیرفته شده‌اند، ثبت‌نام کنند.

او زمان ثبت‌نام پایه دهم مدارس دوره دوم متوسطه را ۸ مرداد تا ۳۰ مردادماه اعلام کرد.

او درباره موضوع دامنه‌دار دریافت وجه ثبت‌نام توضیح داد و گفت: این موضوع مبتلا به آموزش و پرورش در همه سال‌هاست؛ با آنکه قانون اساسی تحصیل را رایگان اعلام کرده قانون‌گذار به مشارکت‌های مردمی توجه کرده است؛ بر این اساس در صورتی که فردی داوطلبانه تمایل به مشارکت داشت، دریافت وجه منع قانونی ندارد.

وی افزود: آنچه به آن کمتر توجه می‌شود همین مشارکت داوطبانه است؛ بدین معنا که باید با رضایت قلبی صورت گیرد و در این موضوع برخی همکاران به خوبی توجیه نشده‌اند؛ همچنین امسال در اولین بند شیوه‌نامه ثبت‌نام بر عدم دریافت هرگونه وجه یا تعهد به پرداخت تاکید شده است و تنها هزینه‌ای که خانواده‌ها پرداخت می‌کنند بابت پرداخت وجه بیمه و کتاب است.

به گفته‌ی مدیر کل آموزش و پرورش فارس برخی مدارس، همچون مدارس شاهد، نمونه دولتی و استعدادهای درخشان مجاز به گرفتن شهریه‌های مصوب هستند و در مدارس غیردولتی نیز تعیین شهریه بر اساس درجه‌بندی آن‌ها صورت گرفته است.

او ادامه داد: بازرسان به صورت ویژه در حال رصد مدارس هستند؛ همچنین مردم می‌توانند شکایت خود را به‌صورت تلفنی به سازمان گزارش کنند؛ با تمام این احوال روند ثبت‌نام تاکنون رضایت‌بخش بوده است و همکاران ما تلاش می‌کنند قوانین را به‌صورت کامل رعایت کنند.

او افزود: اتباعی که مجوز ندارند می‌توانند با مراجعه به مراکز ذیربط کارت ثبت‌نام در مدارس را دریافت کنند؛ همچنین اتباع بنا بر دستور مقام معظم رهبری از پرداخت هرگونه وجه معاف هستند و می‌توانند در کنار دانش‌آموزان ایرانی به‌تحصیل بپردازند؛ افزون بر این، به برخی مدارس نیز که تعداد اتباع در آن‌ها بیشتر باشد، امکاناتی به‌منظور دریافت خدمات بهتر ارائه شده است.

نجفی درباره جابه‌جایی منازل در تابستان گفت: برای دانش‌آموزانی که مکان زندگی آنان تغییر می‌کند و همچنین دانش‌آموزان تجدیدی ظرفیتی جداگانه در همه مدارس در نظر گرفته شده است و جایگاه آنان محفوظ است؛ همه‌ساله نیز بخشی از جابه‌جایی‌ها در تابستان صورت می‌گیرد و از همین رو خانواده‌ها نباید نگرانی داشته باشند.

وی در خصوص علاقه مردم به ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس دولتی مشهور بیان کرد: سطح‌بندی مدارس و برچسب خوب وبد زدن به مدرسه‌ها در آموزش و پرورش وجود ندارد. گاه تبلیغات کاذب باعث ایجاد هیجان در بین خانواده‌ها می‌شود و هجوم برای ثبت‌نام در مدرسه‌ای خاص، مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس عنوان کرد: آموزش و پرورش در نگاهی عادلانه حتی مدارس خاص را نیز محدود کرده است و این خط کشی‌ها را به هیچ وجه تأیید نمی‌کند. اجرای طرح آدرس نیز برای امنیت بیشتر دانش‌آموزان و جابه‌جایی مناسب آنان طرح‌ریزی شده است.

نجفی در همین زمینه به موضوع هوشمندسازی مدارس اشاره کرد و بیان داشت: در آموزش و پرورش به‌منظور هوشمندسازی اعتباراتی اختصاص داده شده است و و تلاش این است که در امر یادگیری از فناوری‌های جدید و به‌روز استفاده شود؛ بر این اساس ۱۰ هزار کلاس درس از مجموع ۴۰ هزار درس در استان فارس هوشمندسازی شده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس در خصوص ثبت نام اتباع بیگانه نیز توضیح داد و بیان کرد: با کمک کمیساریای عالی پناهندگان چندین واحد آموزشی برای اتباع افغانستانی احداث شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار