واکنش‌ها به یک گام تازه؛ آژانس: مطلع بودیم

تهران (پانا)‌-اعلام رسمی اقدامات ایران در گام دوم کاهش تعهدات با واکنش هایی از سوی برخی سران سیاسی کشورها و البته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مواجه بود که اعلام کرد که از این تصمیم ایران مطلع است و بازرسان آژانس پس از بررسی این موضوع در این باره گزارش خواهند داد.

کد مطلب: ۹۲۷۱۲۱
لینک کوتاه کپی شد
واکنش‌ها به یک گام تازه؛ آژانس: مطلع بودیم

صبح امروز علی ربیعی، سخنگوی دولت، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انزژی اتمی در نشست خبری مشترک اعلام کردند که ایران امروز از مرز غنی سازی 3/67 عبور می کند.

کمالوندی در این مورد توضیح داد که گزارش این عملکرد به آژانش اعلام شده است و پیش‌بینی می‌شود در اندازه‌گیری صبح فردای آژانس میزان غنی‌سازی ایران از این رقم گذشته باشد.

بر همین اساس بر اساس خبر رویترز که ایسنا ترجمه آن را منتشر کرده است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یک‌شنبه (امروز) ساعاتی پس از آنکه ایران اعلام کرد به زودی سطح غنی‌سازی خود را از ۳.۶۷ درصد بالاتر می‌برد، به آن واکنش نشان داد.

سخنگوی آژانس گفت: «ما از تصمیم ایران در ارتباط با سطح غنی‌سازی خود مطلع هستیم و بازرسان آژانس که در ایران حضور دارند به محض راستی‌آزمایی تحولات جدید پیرامون این موضوع آن را گزارش خواهند داد.»

عصبانیت نتانیاهو

اما مانند همیشه عصبانی ترین فرد از اقدامات ایران بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بود.

او این اقدام ایران را بسیار خطرناک خواند و مدعی شد که ایران با این اقدام تعهد خود ذیل قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر اینکه اورانیوم را بالاتر از یک حد تعیین شده غنی‌سازی نکند، نقض خواهد کرد.

نتانیاهو در اظهارات خصمانه خود گفت: «من از دوستان خود، یعنی سران فرانسه، انگلیس و آلمان می‌خواهم - کسانی که این توافق را امضا کردید- تا هرچه زودتر دست به اقدام بزنید و تحریم‌هایی سخت علیه ایران وضع کنید. کجا هستید؟»

نخست وزیر رژیم اسرائیل همچنین خطاب به این سه کشور گفت که اگر باور دارید ایران توافق هسته‌ای را نقض کرده است، می‌توانید روند یک قطعنامه را آغاز کنید که طی ۶۵ روز می‌تواند به وضع مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران منجر شود.

فرانسه به دنبال حل اختلاف

از سوی دیگر یک منبع آگاه در کاخ الیزه به خبرگزاری رویترز گفته است در حال حاضر، این کشور به دنبال فعال کردن گزینه «حل اختلاف برجام» که می‌تواند به تحریم ایران در سازمان ملل منجر شود، نیست.

این منبع آگاه گفته است که این موضوع در این لحظه به عنوان یک گزینه مطرح نیست.

همچنین این منبع گفته است که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه امروز (یک‌شنبه) در واکنش به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران به بالاتر از حد تعیین شده در برجام (۳.۶۷) در اظهاراتی آن را محکوم کرد.

به گفته این مقام فرانسوی، مکرون همچنین این اقدام ایران را نقض توافق هسته‌ای دانسته و بر ضرب‌الاجل تعیین شده برای از سرگیری مذاکرات میان طرف‌های توافق در ۱۵ ژوئیه تاکید کرده است.

این واکنش فرانسه در حالی است که سید عباس عراقچی مذاکرات شب گذشته مکرون با رئیس جمهوری کشورمان را «سازنده» خواند و از ایده‌ای سخن گفت که بر اساس آن آمریکا بتواند در مذاکرات 1+4 حضور پیدا کند. طرحی که ایران به شرط لغو تحریم‌های بانکی و نفتی با آن موافق است بدون آنکه مذاکره دوبار‌های درباه برجام انجام شود و آمریکا بخواهد 1+5 تازه‌ای ایجاد کند.

احتمالا در ساعات آینده مقام‌های دیگری در اتحادیه اروپا و آمریکا نسبت به اقدام ایران واکنش نشان خواهند داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار