افزایش سهم معاملات مسکن بیش از ۳ میلیارد تومان در تهران

تهران (پانا) - سهم معاملات بیش از ۳ میلیارد تومان مسکن در شهر تهران از ۵.۵ درصد در خرداد سال گذشته به ۹.۲ درصد در ماه مشابه سال جاری رسیده است.

کد مطلب: ۹۲۶۱۶۸
لینک کوتاه کپی شد
افزایش سهم معاملات مسکن بیش از ۳ میلیارد تومان در تهران

معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی با استفاده از آخرین گزارش بانک مرکزی درباره معاملات مسکن در شهر تهران نوشت: در فصل بهار ۹۸، در مجموع ۲۱ هزار و ۵۷۳ واحد مسکونی در سطح شهر تهران با متوسط قیمت هر متر مربع ۱۲.۴ میلیون تومان معامله شده است. میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی معامله شده در فصل نخست ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ رشدی ۱۰۷ درصدی داشته اما همزمان تعداد معاملات با رشدی منفی ۴۵ درصد را تجربه کرده است.

تعداد معاملات واحدهای مسکونی در بهار ۹۸ نوسان داشته به نحوی که در اردیبهشت ماه افزایش یافته و بار دیگر در خردادماه شروع به کاهش کرده است. روند مشابه در بهار ۹۷ نیز به دلیل اثرات فصل معاملات مسکن مشاهده می شود اما در رابطه با قیمت مسکن طی بهار ۹۸ متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی با شیب بیشتری نسبت به بهار ۹۷ افزایش یافته است.

کاهش عرضه مسکن به همراه کاهش تقاضا به دلیل افت قدرت خرید، منجر به افزایش قابل توجه متوسط قیمت واحدهای مسکونی معامله شده در بهار امسال شده است. در بهار امسال، حدود ۴۰.۵ درصد آپارتمان های مسکونی معامله شده در شهر تهران مربوط به واحدهای مسکونی با عمر کمتر از ۵ سال بوده است و بیش از ۱۵ درصد آنها ارزشی بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان در هر واحد مسکونی داشته اند.

بر این اساس، یکی از تغییرات قابل توجه در رابطه با معاملات خرداد ۹۸، افزایش سهم تعداد معاملات با ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان در هر واحد مسکونی از ۵.۵ درصد در خرداد ۹۷ به ۹.۲ درصد در خردادماه ۹۸ است که همین رقم برای فروردین و اردیبهشت ۹۸ به ترتیب حدود ۶.۱ درصد و ۷.۸ درصد برآورده شده و نشان از روند افزایشی سهم این گونه معاملات از ابتدای سال جاری می دهد.

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران نوشته که با توجه به این این روند، میزان تاثیر فروش واحدهایی با رقم بیش از ۳ میلیارد تومان به عنوان عاملی در افزایش متوسط قیمت‌ها قابل بررسی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار