چالش ارزی و مدارس خارج از کشور؛ آخرین اخبار از پرداختی معلمان اعزامی

غلامرضا کریمی: تلاش می‌کنیم مدارس خارج به دلیل چالش‌های ارزی تعطیل نشوند

تهران (پانا) - رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور آخرین وضع میزان پرداخت‌های نیروهای اعزامی به خارج از کشور و بدهی‌های باقی‌مانده به آن‌ها را تشریح کرد.

کد مطلب: ۹۲۴۲۱۳
لینک کوتاه کپی شد
چالش ارزی و مدارس خارج از کشور؛ آخرین اخبار از پرداختی معلمان اعزامی

غلامرضا کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا گفت: «در سال تحصیلی 98-97 که در واقع تا شهریور ادامه دارد. در این سال 112 مدرسه (99 مدرسه دولتی، 9 مدرسه غیردولتی و 4 مدرسه بین‌الملل) در خارج از کشور داشتیم که مجموعا 13 هزار و 596 دانش‌آموز حضوری و حدود 1100 نفر داوطلب آزاد و فارسی‌آموز در مدارس دولتی و غیردولتی به تحصیل پرداختند.»

او ادامه داد: «در سال تحصیلی گذشته به نسبت سال تحصیلی 97-96 که چهارصد معلم اعزامی با حقوق ارزی داشتیم، با توجه به وضعی که در کشور وجود داشت ما تعداد معلمان اعزامی را به 280 نفر کاهش دادیم.»

67 میلیارد از بودجه 170 میلیاردی مدارس خارج از کشور در سال 97 تامین نشد

قائم‌مقام وزارت آموزش و پرورش در امور بین‌الملل افزود: «با توجه به افزایش قیمت ارز، بودجه اختصاص‌یافته به مدارس خارج از کشور که عدد آن ریالی بود، وقتی به دلار تبدیل می‌شد، تقریبا به نصف یا بیشتر از نصف کاهش پیدا می‌کرد. در سال گذشته بودجه مدارس خارج از کشور 170 میلیارد تومان بود که علی‌رغم اینکه تخصیص داده شد، به دلیل کمبود نقدینگی در پایان سال، 39 درصد آن تأمین نشد. 39 درصد مبلغی در حدود 67 میلیارد تومان است که تامین نشد و به این ترتیب کاهشی در ردیف بودجه سال گذشته‌ مدارس خارج از کشور به وجود آمد.»

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور به وضع پرداختی‌ها و معوقات اشاره کرد و گفت: «مبنای بودجه ما سالانه و پایان اسفند است، در پایان اسفند توانستیم هفت ماه فوق‌العاده‌شغل معلمان اعزامی را پرداخت کنیم و پنج ماه فوق‌العاده‌شغل باقی ماند که به سال 1398 و بودجه سال 98 انتقال پیدا کرد. همچنین کل حق مسکن سال 1397 معلمان اعزامی برای 12 ماه که حدود چهار میلیون یورو بود، پرداخت نشد.»

پرداخت 9 میلیون و 500هزار یورو فوق‌العاده شغل به نیروهای اعزامی در سال گذشته

غلامرضا کریمی ادامه داد: «مجموعا در سال گذشته، نه میلیون و 500 هزار یورو فوق‌العاده‌ شغل به نیروهای اعزامی پرداخت کردیم اما پنج ماه فوق‌العاده شغل و حق مسکن نیروها باقی مانده است که به سال 98 منتقل شد. ما به هر میزانی که تخصیص بدهند، بلافاصله حقوق‌ها را پرداخت می‌کنیم. اکنون تقریبا حدود 38 میلیارد تومان از بودجه سال 98 را دریافت کرده‌ایم که 24 میلیارد تومان آن نقد است و بقیه‌ هم در حال تامین است، این پول‌ها باید در بانک مرکزی تبدیل به یورو و سپس برای خارج از کشور ارسال شود. بنابراین به مرور در حال انجام این کار هستیم.»

او افزود: «معوقات دیگری هم داریم که فرهنگیان منتظرند تا پرداخت شود. یکی بحث فوق‌العاده مسکن نیروهای سال 95 است که پنج ماه پرداخت نشده و حدود دو میلیون یورو می‌شود و هنوز در اولویت پرداخت قرار نگرفته است؛ چون اولویت با کسانی بوده که در خارج از کشور فعالیت داشتند اما این نیروها به داخل کشور بازگشته بودند. به هر حال امیدواریم که اگر تخصیص‌ها مناسب باشد بتوانیم این را هم در سال 98 پرداخت کنیم.»

با مجموع 20 میلیون یورو بدهی مربوط به حق مسکن و فوق‌العاده ارزی وارد سال 98 شدیم، این 20 میلیون یورو در واقع حقوق معلمان است که باید پرداخت شود، نمی‌تواند در دیون برود و جزو حقوق است، جزو تعهدات وزارتخانه است و حال با توجه به شرایط تخصیص و وضعیتی که دولت دارد، درصدد هستیم که این موارد پرداخت شود

به گفته رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، بدهی چندانی از سال 96 غیر از مبلغ کمی مربوط به حق مسکن سرپرستی ترکیه و آسیای میانه، باقی نمانده است. کریمی گفت: «اما در سال 97 معوقات‌مان خیلی زیاد است، حدود 9 میلیون یورو فوق‌العاده ارزی مسکن، حدود 5 میلیون یورو طلب نیروهای محلی، بخشی از اجاره مسکن مدارس باقی مانده و در مجموع با بدهی‌هایی که بالای 20 میلیون یورو است، وارد سال 98 شدیم. این 20 میلیون یورو حق مسکن و فوق‌العاده ارزی است و در واقع حقوق معلمان است که باید پرداخت شود و نمی‌تواند در دیون قرار گیرد و جزو حقوق است و بنابراین جزو تعهدات وزارتخانه است و حال با توجه به شرایط تخصیص و وضعی که دولت دارد، درصدد هستیم که این موارد پرداخت شود.»

قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل در ادامه صحبت‌های خود گفت: «ما 83 درصد از پرداخت‌هایی را که در سال 97 انجام دادیم مربوط به ردیف فوق‌العاده‌ شغل نیروهای اعزامی به خارج از کشور بود و اولویت را بر روی این موضوع گذاشتیم، اما امیدواریم که تخصیص‌ها بهتر شود و در سال‌ جاری بتوانیم بخشی از این بدهی‌ها را پرداخت کنیم. البته ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا اعزام نیروهای ارزی را کم کنیم که به نوعی بخشی از این بدهی‌ها بتواند جبران شود.»

تعداد اعزام‌های با حقوق ارزی را به زیر 150 نفر کاهش می‌دهیم

او درباره کاهش نیروهای با حقوق ارزی افزود: «ما 400 نفر نیروی اعزامی در سال 97-96 داشتیم و برنامه فعلی ما این است که اکنون زیر 150 نفر نیروی اعزامی با حقوق ارزی داشته باشیم. به همین دلیل بخشنامه‌ای ابلاغ کردیم با این موضوع که نیروهایی که می‌خواهند خارج از کشور با حقوق ریالی فعالیت کنند، تا پایان خرداد درخواست‌ خود را ارائه دهند تا بعد از بررسی‌های لازم، کار ساماندهی آن‌ها برای اعزام به مدارس خارج از کشور برای سال تحصیلی پیش‌رو انجام شود.»

دریافت 210 درخواست اعزام به مدارس خارج از کشور با حقوق ریالی

کریمی از دریافت بیش از 210 درخواست متقاضیان برای اعزام به مدارس خارج از کشور با حقوق ریالی خبر داد و گفت: «بیشتر این درخواست‌ها از کشورهای ترکیه، کویت، امارات و قطر است. البته درخواست‌هایی هنوز هم از خارج از کشور به مرکز ارسال می‌شود و امیدواریم در نتیجه این درخواست‌ها و ثبت‌نام‌ها، مابه‌‌التفاوت نیروهای اعزامی ارزی‌مان را با نیروهای ریالی جبران کنیم تا مدارس خارج از کشور بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.»

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، سیاست کلی وزارت آموزش و پرورش و کشور را ادامه فعالیت مدارس خارج از کشور اعلام کرد و گفت: «با توجه به تأکیدی که مقام معظم رهبری دارند ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که هیچ مدرسه‌ای در خارج از کشور به دلیلچالش‌های ارزی تعطیل نشود، اما شیوه اداره این مدارس را تغییر می‌دهیم. برای مثال بخشی از معلمان را با حقوق ریالی اعزام می‌کنیم، در حال گسترش آموزش‌های مجازی در این مدارس هستیم به طوری که در برخی از مدارس که تعداد دانش‌آموزان کم است و ما امکان اعزام معلم تخصصی را نداریم، برخی از دروس را به صورت مجازی و از طریق سایتی که برای همین منظور راه‌اندازی شده است، آموزش خواهیم داد. بنابراین شیوه کلان اداره مدارس همان سبک قبل است اما از تعداد نیروهای اعزامی با حقوق ارزی کم می‌کنیم، برای جلوگیری از پایین‌آمدن کیفیت آموزش، آموزش‌های مجازی را تقویت می‌کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار