جزئیات موافقت و مخالفت ترامپ با حمله نظامی به ایران به روایت منابع آگاه

تهران (پانا) - نشریه آمریکایی نیویورک تایمز و خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابعی آگاه از موافقت اولیه و سپس مخالفت رئیس‌جمهوری آمریکا با حمله به ایران در جریان نشست شب گذشته مسئولان ارشد کاخ سفید با مقام‌های ارشد کنگره خبر داد.

کد مطلب: ۹۲۳۱۷۷
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات موافقت و مخالفت ترامپ با حمله نظامی به ایران به روایت منابع آگاه

شب گذشته و بعد از اسقاط پهپاد جاسوسی ایالات متحده آمریکا توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حریم هوایی ایران، مقام‌های ارشد کاخ سفید به ویژه جان بولتون، مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با مقام‌های ارشد کنگره از جمله نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نشستی به ریاست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا شرکت کردند.

نشست ترامپ و رهبران کنگره در اتاق «وضعیت» کاخ سفید درباره ایران برگزار شد. علاوه بر پلوسی، میچ مک‌کانل و شامر، روسای کمیته‌های اطلاعات و دفاع کنگره و روسای سازمان‌های اطلاعاتی در این نشست که گفته می‌شود ۹۰ دقیقه طول کشیده است، شرکت داشتند.

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در همین زمینه می‌نویسد که رئیس‌جمهوری آمریکا در جلسه‌ای که صبح پنج‌شنبه ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن) با مشاوران امنیتی و مقام‌های ارشد کنگره داشت در واکنش به سقوط پهپاد این کشور به وسیله پدافند هوایی ایران با حملات هوایی تلافی‌جویانه به چند هدف در ایران موافقت کرد اما بعد منصرف شد.

بر اساس گزارش این تشریه که با اتکا به اظهارات برخی مقام‌‌های بلندپایه آمریکا نوشته شده است، هواپیماهای بمب‌افکن آمریکایی در هوا و بر روی ناوهای هواپیمابر آماده حمله بودند اما شامگاه پنج‌شنبه دستور توقف این حمله صادر شد.

دوویچه وله که این گزارش را به نقل از نیویورک تایمز منتشر کرده، آورده است: «قرار بود به برخی مراکز نظامی ایران مانند مراکز راداری و پدافند موشکی در شامگاه پنج‌شنبه حمله شود.»

این نشریه آمریکایی درباره چرایی توقف این حمله جزئیاتی ارائه نداده و همچنین مشخص نکرده که آیا این حمله به صورت کامل لغو شده یا به زمان دیگری موکول شده است.

نیویورک تایمز می‌نویسد، در این نشست بحث و گفت‌وگویی سنگین در این زمینه (حمله به ایران) بین ترامپ و مشاوران ارشد امنیتی ‌و مقام‌های عالی‌رتبه کنگره در گرفته است.

کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) واکنشی به گزارش مربوط به برنامه حمله به ایران در نیویورک تایمز نشان نداده‌اند. با این همه تلاشی نیز برای جلوگیری از انتشار این گزارش نیز نکرد‌ه‌اند.

لغو ناگهانی دستور حمله محدود به ایران

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی جداگانه نوشته که «در پی بالاگرفتن تنش میان واشنگتن و تهران، برخی منابع خبری از تدارک ارتش آمریکا برای حمله به ایران خبرداده و تاکید کردند که این حمله احتمالی با دستور مستقیم دونالد ترامپ، لغو شده است.»

این خبرگزاری به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد که نظامیان آمریکایی شامگاه پنجشنبه در واکنش به سرنگونی یک فروند پهپاد تجسسی توسط ایران خود را برای انجام «حملاتی محدود» آماده کرده بودند اما مجوز انجام این حمله به ناگهان لغو شد.

بر اساس این گزارش که یورو نیوز به نقل از آسوشیندپرس آن را منتشر کرده، منبع ناشناسی که آسوشیتد پرس به آن استناد کرده در ادامه بدون ارائه جزئیات بیشتر تصریح کرده است که رادارها و سکوهای پدافند موشکی از جمله اهداف حملات محدود نظامی آمریکا به ایران بوده‌اند.

رویترز نیز ساعاتی پیش به نقل از منابع نزدیک در دولت آمریکا اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از سرنگون شدن پهپاد تجسسی مجوز انجام حملات محدود به ایران را صادر و سپس آن را لغو کرده بود. در گزارش نیویورک تایمز از چند مسئول بلندپایه دولت آمریکا به عنوان منابع این خبر یاد شده است.

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود تاکید کرده است که کاخ سفید به درخواست‌های مکرر برای تایید این خبر و عوض شدن تصمیم رئیس‌جمهوری برای حمله به ایران پاسخی نداده است.

در گزارش آسوشیتدپرس تاکید شده که طرح اولیه این حملات در پنتاگون تهیه شده و جزئیات آن در اختیار مسئولان بلندپایه دولت قرار گرفته بود. این درحالیست که هنوز در باره چگونگی تدارک این حملات و آمادگی نظامیان برای اجرای طرح یادشده اطلاعاتی منتشر نشده است.

بر اساس این گزارش، دستور لغو عملیات در ساعت ۱۹.۳۰ به وقت واشنگتن صادر شد. رئیس‌جمهوری آمریکا بخش عمده‌ای از ساعات روز را به گفت‌وگو با مشاوران امنیت ملی و رهبران کنگره در باره راهبرد مقابله با ایران اختصاص داده بود.

ترامپ در نخستین واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی در خلیج فارس طی یک پست توییتری نوشت: «ایران اشتباه خیلی بزرگی را مرتکب شده است». رئیس‌جمهوری آمریکا سپس در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال پاسخ نظامی واشنگتن گفته بود: «به زودی متوجه خواهید شد.»

رئیس کاخ سفید دقایقی بعد با چرخشی معنادار این ایده را مطرح کرد که حمله به پهپاد شاید بر اساس خطا و اشتباهی «ابلهانه» و نه با نیت عمدی «تشدید تنش» صورت گرفته باشد.

ممنوعیت پرواز هواپیماهای آمریکا در آسمان ایران

در همین حال اداره فدرال هوانوردی آمریکا (FAA) روز پنج‌شنبه به وقت محلی پرواز هواپیماهای ثبت‌شده در آمریکا بر فراز خلیج فارس و خلیج عمان را ممنوع کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، این اداره اعلام کرد که افزایش تحرک‌های نظامی و تنش‌های فزاینده سیاسی میان این دو کشور می‌تواند هواپیماهای تجاری را به خطر بیندازد. این دستور برای تمامی شرکت‌های هواپیمایی ثبت‌شده در آمریکا صادر شده است.

این فرمان در پی افزایش تنش‌ها میان آمریکا و ایران بعد از سقوط پهپاد آمریکایی در نزدیکی تنگه هرمز صادر شده است.

پهپاد «گلوبال هاواک» ارتش آمریکا صبح روز پنجشنبه ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن) با شلیک موشکی از سوی نیروهای سپاه پاسداران ایران بر فراز آب‌های خلیج فارس و در حریم هوایی ایران سرنگون شد.

مقا‌م‌های مرکز فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) می‌گویند که این پهپاد در زمان هدف قرار گرفتن، بر فراز تنگه هرمز پرواز می‌کرد و وارد حریم هوایی ایران نشده بود ولی مسئولان رسمی در جمهوری اسلامی با تاکید بر وجود مدارک غیرقابل انکار مبنی بر ورود این پهپاد به حریم هوایی ایران، طی نامه ای به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار وادار آمریکا به پایان دادن به اقدامات تحریک‌آمیزش در قبال تهران شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار