در نشست هفتگی با خبرنگاران

موسوی: درخواستی برای خرید اس 400 از روسیه نداشته‌ایم

شاهد اقدام عملی ویژه برای تامین خواسته‌های ایران از سوی اروپا نبودیم

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه هرگونه درخواست جمهوری اسلامی برای خرید سامانه پدافند موشکی S400 از روسیه را تکذیب کرد.

کد مطلب: ۹۲۰۴۰۸
لینک کوتاه کپی شد
موسوی: درخواستی برای خرید اس 400 از روسیه نداشته‌ایم

سیدعباس موسوی در جریان نشست مطبوعاتی امروز (دوشنبه) خود با خبرنگاران با تکذیب برخی اخبار منتشرشده مبنی بر درخواست ایران برای خرید سامانه پدافند موشکی جدید از روسیه اظهار کرد:‌ «در خواستی از روسیه برای خرید اس ۴۰۰ نداشتیم. جمهوری اسلامی فعلا نیازی به این موارد ندارد چراکه دانشمندان ما سامانه‌هایی راه اندازی کردند که دیگر نیازی به این سامانه نیست.»

او در پاسخ به سوالی درباره گذشت بک ماه از ضرب‌الاجل ایران به اروپا نیز گفت: «ما اقدام عملی ویژه که خواسته‌های ما را تامین کند از طرف‌های اروپایی برجام شاهد نبودیم و امیدواریم در مدت باقی‌مانده که کمتر از یک ماه است، اروپایی‌ها گامی عملی فارغ از حمایت‌های سیاسی بردارند که در غیر این صورت جمهوری اسلامی گام دوم را برخواهد داشت.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره رفت‌وآمد مقام‌های اروپایی و تلاش اروپا برای دور جدید مذاکرات نیز گفت: «آنچه اروپایی‌ها علنی ابراز کردند ما هم عینا در جلسات خصوصی پاسخ دادیم. ایران به مسائل فرابرجامی نمی‌پردازد.در حال حاضر تعهد تمام طرف‌های توافق برجام امری مهم است بناراین سایر طرف‌ها باید از حاشیه‌پردازی دست بردارند و به تعهدات خود پایبند باشند. انتظار ما چیزی جز برجام، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر نیست.»

او درباره ادعای رسانه‌های آلمانی از هدف ماس به تهران برای تضمین اینستکس نیز بیان کرد: «انچه اروپایی‌ها قرار بود انجام دهند و انجام دادند ما را راضی نکرده و نخواهد کرد، گام اولی که بعد از خروج آمریکا برداشتند، دیرهنگام بود و همان‌موقع هم اعلام کردیم، تعلل‌های بعدی را هم به حساب عدم توانایی اروپا گذاشته‌ایم. ما به اینستکس امید نبسته‌ایم، اگر چاره‌ساز بود تا الان مشکلات حل می‌شد. فیش. رییس اینستکس همراه ماس است و قرار است با مقام‌های ایران گفت‌و‌گو کند باید دید چه پیشنهاد ملموسی ارائه می‌دهند.»

او در ادامه از پاسخ به سوالی درباره تبادل نزار زکا و اخبار منتشر شده در این زمینه در رسانه‌های غربی، امتناع کرد و گفت: «درباره مسائل امنیتی نظری ندارم. از مراجع ذیربط سوال کنید.»

آماده شنیدن نظرات ژاپن هستیم

این مقام ارشد در وزارت امور خارجه در ادامه درباره سفر آبه به ایران نیز گفت: «سفر آبه به تهران یک سفر تاریحی است که بعد از ۴۰ سال انجام می‌شود. با توجه به اهمیت ژاپن در شرق آسیا و جمهوری اسلامی در غرب اسیا این سفر حائز اهمیت است و در کانون توجه قرار گرفته، ما نگرانی‌هایی داریم و طرف ژاپنی هم نگرانی‌هایی دارد ولی تفاهم خوبی درباره تعمیم روابط دو کشور صورت گرفته است و در کنار آن نیز درباره مسائل بین‌المللی و برخی تنش‌ها گفت‌و‌گو خواهیم کرد. جمهوری اسلامی آمادگی دارد همه نظرات دوستان را بشنود، من از لفظ میانجی استفاده نمی‌کنم ولی آماده شنیدن نقطه نظرات دوستانمان هستیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره ادعای وزیر امور خارجه امارات نیز بیان کرد: «ایران آماده گفت‌و‌گو با همه کشورهای منطقه است و پیشنهاد وزیر خارجه درباره پیمان عدم تجاوز می تواند در این باره موثر باشد.»

موسوی درباره ادعاهای متناقض ترامپ و نشست امروز شورای حکام و موضوع کاهش تعهدات و موضع ایران در این باره، نیز اظهار کرد: «در حال حاضر دولت ترامپ با خروج غیرقانونی در موقعیتی نیست که برای جمهوری اسلامی تعیین شرط کند آن هم در شرایطی که به‌طور همزمان تحریم علیه مردم ایران سامان می‌دهد، دم از مذاکره هم بزند.»

او افزود: «مبنای ایران برجام است و ما معتقدیم امریکا و کشورهای باقی‌مانده باید به تعهدات خود عمل کنند. بحث‌های حاشیه‌ای در راستای جنگ روانی و اثرگذاری بر افکار عمومی ماست. بحث امروز دنیا انرژی هسته‌ای نیست و این مشکل دروغین توسط برخی کشورها به افکار عمومی تزریق شد و جمهوری اسلامی این تبلیغات را با مذاکرات برجام از بین برد. آنها هم‌زمان به دنبال فشار و تیلیغات هستند و مذاکره‌ای که مطرح می‌کنند، مذاکره‌ای نیست که جمهوری اسلامی دنبال کند. خواسته ما این است که اگر حسن نیست دارند، جلوی تروریسم اقتصادی را که به جمهوری اسلامی تحمیل شده را بگیرند. آنها موظفند روابط ایران با کشورهای جهان را عادی سازی کنند نه اینکه خودشان مشکل‌آفرین شوند.»

ایران طلب‌کار است

او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سفر حسن روحانی به اجلاس شانگهای و موضوع عضویت دائم ایران در سازمان، گفت: «سازمان همکاری‌های سانگهای یکی از سازمان‌های مهم منطقه‌ای است که جمهوری اسلامی با رویکرد چند جانبه‌گرایی مایل است عضویت دائم در آن است. بحث عضویت دائم ایران مطرح بوده ولی هم اکنون نیازمند یک‌سری اقدامات فنی است.»

موسوی در این‌ باره که ماس پیش از سفر به تهران گفته بود نگرانی اروپا درباره برنامه موشکی ایران را با مقام‌های ایران در میان می‌گذارد، همچنین بیان کرد: «آمریکا و اروپا در وضعی نیستند که برای ایران شرط تعیین کنند. جمهوری اسلامی نگرانی از نابسامانی تصمیم‌گیری و برخی اقدامات برای کمک به متجاوزان در منطقه دارد. طلبکار جمهوری اسلامی است و آنها نمی‌توانند چنین رفتاری داشته باشند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توقف صدور ویزا از سوی سفارت پرتغال در ایران نیز گفت: «مشکلی برای یکی از کارمندانشان پیش آمده بود و این فرد از گردونه کار خارج شده بود و آن‌ها مجبور شده بودند این اقدام را انجام دهند. من آخرین اخبار این موضوع را ندارم.»

از بیان جزئیات ابتکارات روسیه برای تامین منافع اقتصادی ایران معذورم

او در ادامه در پاسخ به سوال پانا مبنی بر اینکه «در 30 روز اخیر شاهد افزایش تحرکات دیپلماتیک روسیه برای حفظ برجام و هشدارهای مسکو به بازماندگان اروپایی در برجام بوده‌ایم. قریب به 10 روز پیش هم سرگئی ریابکوف (معاون وزیر خارجه روسیه) در تهران رایزنی‌های سیاسی با معاون سیاسی وزارت خارجه انجام داد. با این تفاسیر آیا روسیه به عنوان عضوی از برجام ، پیشنهاد ابتکار اقتصادی یا تجاری خاصی برای منتفع شدن تهران از برجام را ارائه کرده است یا خیر؟»، گفت: «ما از مواضع فدراسیون روسیه به عنوان یکی از اعضای باقی‌مانده برجام تشکر می‌کنیم. آنها در کنار جمهوری چین پایبندی خود به برجام را نشان دادند.»

موسوی همچنین خاطرنشان کرد: «روسیه و چین هم معذوریت‌ها و محدودیت‌های خود را دارند، با وجود این، در کنار جمهوری اسلامی ابتکاراتی داشتند. من معذورم که جزئیات را بیان کنم ولی به این امر بسنده می‌کنم که بگویم ابتکاراتی وجود دارد و ما قدردان آن هستیم اما این اقدامات ناکافی است و برای مقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا باید تمام اعضای باقی‌مانده برجام یک صدای واحد داشته باشند به اقدامات این کشور پاسخ دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار