بعد از 7 سال آپوستیل با الحاق ایران به این کنوانسیون موافقت کرد

تهران (پانا) - دبیرکل سازمان حقوق بین‌الملل خصوصی (HCCH) از تصویب الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی لغو تصدیق مجدد اسناد خارجی موسوم به آپوستیل برای اتباع و بخش خصوصی خبر داد.

کد مطلب: ۹۱۸۸۰۷
لینک کوتاه کپی شد
بعد از 7 سال آپوستیل با الحاق ایران به این کنوانسیون موافقت کرد

لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون آپوستیل بیست‌ونهم فروردین ماه سال 91 و در دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری دهم ایران در مجلس شورای اسلامی تصویب و در بیستم اردیبهشت ماه همان سال در شورای نگهبان به تایید رسید و 10 روز بعد توسط علی لاریجانی برای اجرا به رئیس‌جمهوری وقت ارجاع شد.

معاهده آپوستیل شرایطی را فراهم می کند که به موجب گواهینامه مخصوص، اسناد صادر شده در هریک از کشورهای عضو، در سایر کشورهای عضو قابلیت بهره‌برداری و استفاده حقوقی و قانونی را خواهد داشت. در حقیقت یک سند بین‌المللی است که می‌توان آن را با اسناد رسمی داخلی کشورها مقایسه کرد.

گواهینامه آپوستیل به‌طور معمول به اسناد و تاییدیه‌های محلی پیوست می‌شود تا بدین ترتیب به این اسناد وصف بین‌المللی ببخشد.

این لایحه در 15 ماده به تایید مجلس شورای اسلامی رسید و حال و بعد از گذشت 7 سال، کریستف برناسکنی، دبیر کل سازمان حقوق بین‌الملل خصوصی در دیدار علیرضا کاظمی، سفیر جمهوری اسلامی در لاهه با اشاره به تدوین بیش از ۴۰ کنوانسیون و سند بین‌المللی در حوزه حقوق بین‌الملل خصوصی توسط این سازمان خبر از تصویب الحاق ایران به کنوانسیون آپوستیل دهد.

او همچنین در جریان این دیدار گفت: «عضویت در این کنوانسیون (آپوستیل) یکی از شاخص‌های سنجش میزان مطلوبیت یک کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی محسوب می‌شود و در ارزیابی‌های بین‌المللی مد نظر قرار می‌گیرد.»

براساس آنچه که ایرنا منتشر کرده، سفیر ایران در لاهه نیز در جریان این دیدار با مفید و ضروری خواندن شماری از اسناد سازمان حقوق بین‌الملل خصوصی برای ارائه تسهیلات حقوقی و شتاب‌بخشی به ارتباطات بین‌المللی و رفع بسیاری از موانع اداری و حقوقی، افزود: «با این وجود، اجرای این کنوانسیون‌ها از لحاظ اداری و حقوقی به تغییر فرآیندهای معمول داخلی نیاز دارند بنابراین همکاری دبیرخانه سازمان با دولت‌ها در مرحله بررسی کارشناسی و همچنین آمادگی برای اجرای آن‌ها ضروری است.»

هم‌اکنون 105 کشور جهان به ویژه کشورهای اروپایی و آسیایی عضو کنوانسیون لغو تصدیق مجدد اسناد خارجی موسوم به آپوستیل هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار