رئیس انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی پاسخ داد

چه مواردی در طرح تشدید مجازات اسیدپاشی دیده نشده است

تهران (پانا) - رئیس انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی با بیان اینکه کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی پاسخگوی مشکلات این افراد نیست، مواردی را که باید در این طرح دیده شود، تشریح کرد.

کد مطلب: ۹۱۷۴۹۵
لینک کوتاه کپی شد
چه مواردی در طرح تشدید مجازات اسیدپاشی دیده نشده است

کمال فروتن در گفت‌وگو با پانا با اشاره به تصویب کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی اظهار کرد: ما هم با کلیات طرح مذکور موافق هستیم منتهی مشکلاتی در این طرح وجود دارد که باید در فرایند بررسی جزئیات، آن را لحاظ کنند. هنوز این طرح نهایی نشده و کامل نیست که بگوییم طرح خوب نیست و قانون قبلی مجلس کامل‌تر بوده است.

وی با اشاره به قانون مجازات اسیدپاشی در سال 37 گفت: در قانون قدیمی، برای فردی که مرتکب اسیدپاشی و منجر به مرگ قربانی می‌شده است، مجازات اعدام در نظر گرفته شده است و اگر منجر به مرگ قربانی نشود، حبس ابد دیده شده است. ما نیز با اعدام مخالف هستیم اما میزان تنبیه در حبس ابد برای مرتکبان مناسب است چون قربانیان اسیدپاشی اگر از بین می‌رفتند، راحت‌تر بودند تا اینکه بخواهند یک عمر با آن وضع زندگی کنند. بنابراین اگر به جای مجازات اعدامی که در قانون سال 37 در نظر گرفته شده است، حبس ابد در نظر گرفته شود بهتر است.

فروتن در ادامه با اشاره به ضعف‌های طرح تشدید مجازات اسیدپاشی گفت: نکته‌ای که در این طرح اهمیت دارد، جرایمی است که باید زود اتفاق بیفتد یعنی اگر بخواهند بعد از یک یا دو سال از وقوع جرم، جرایم را اعمال کنند حالت پیشگیرانه‌ای را که از قانون انتظار می‌رود،شاهد نخواهیم بود چون مردم و جامعه فراموش می‌کنند که جرمی اتفاق افتاده است. پیشنهاد ما این است که اعمال جرایم در عرض سه تا شش ماه و تا وقتی که التهاب هنوز در میان مردم است اعمال و نتیجه آن مشخص شود تا حالت بازدارندگی داشته باشد.

رئیس انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی با اشاره به بی‌توجهی به موضوع جلوگیری از دسترسی آزادانه به اسید گفت: اسیدی که از آن صحبت می‌شود اسیدهای صنعتی است و اسیدهای خانگی نیست. اسیدهای صنعتی اسیدهایی است که بیش از 90 درصد غلظت و سوزانندگی فوق‌العاده زیادی دارد. ممنوعیت دسترسی آزادانه به اسید در طرح تشدید مجازات اسیدپاشی دیده نشده است و توجه به آن خواسته ما است. می‌خواهیم خرید و فروش اسید شناسنامه‌دار شود چون اگر شناسنامه‌دار شود تعداد زیادی از این جرایم کاهش پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: اگر خرید و فروش اسید شناسنامه‌دار شود و ساز و کار مشخصی برای کارخانه‌داران و واردکنندگان وجود داشته باشد، پیگیری مسایل راحت‌تر می‌شود و افراد نمی‌توانند از اسید به عنوان تهدید و حربه استفاده کنند ولی متاسفانه این موضوع در طرح دیده نشده است. امیدواریم که بتوانیم آن را در جزئیات طرح بگنجانیم یا اینکه طرح جدیدی در مجلس پیشنهاد کنیم تا این مورد هم اعمال شود.

فروتن همچنین به موضوع دیه قربانیان اسیدپاشی در طرح تشدید مجازات اسیدپاشی اشاره کرد و گفت: طبق قانون قبلی اگر فرد پس از اقدام به اسیدپاشی فرار کند، دیه باید از بیت المال پرداخت شود اما این مساله در طرح مذکور دیده نشده است. اکنون مساله قربانیان اسیدپاشی دیه نیست چون مشکلات روحی و روانی زیادی دارند و دیه‌ای که پرداخت می‌شود یک هزارم از مسایل آنها را حل می‌کند و اینطور نیست که تمام مساله آنها دیه باشد.

وی درباره اعمال نظر و پیشنهادهای انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی در طرح مذکور نیز گفت: نظرات انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی از طریق وکیل به نمایندگان مجلس ارائه و این طرح تکمیل شده است؛ امیدواریماعمال شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار