رئیس سازمان امور اجتماعی کشور خبر داد

تدوین طرح جامع بازتوانی و حفظ سلامت روان و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق سیل‌زده

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور گفت در جلسه امروز شورای اجتماعی کشور تدوین طرح جامع بازتوانی و حفظ سلامت روان و کاهش آسیب‌های اجتماعی ذیل کمیته‌های ستاد بازسازی مناطق سیل‌زده، تصویب شد.

کد مطلب: ۹۰۷۴۲۹
لینک کوتاه کپی شد
تدوین طرح جامع بازتوانی و حفظ سلامت روان و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق سیل‌زده

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، تقی رستم‌وندی در حاشیه یکصد و پانزدهمین نشست شورای اجتماعی کشور در جمع خبرنگاران گفت: جلسه امروز بدون حضور وزیر کشور برگزار شد، به دلیل اینکه دکتر رحمانی فضلی و سه تن از وزرای دیگر برای ارائه توضیحات پیرامون موضوع سیل اخیر، امروز در مجلس حضور یافتند.

رستم‌وندی با اشاره به اینکه وظیفه شورای اجتماعی این بود که ابعاد اجتماعی حوادث اخیر را بررسی کند، گفت: بارش‌‌های اخیر هم نقاط قوت و نعمات فراوانی در کشور داشت و هم آسیب‌هایی به زندگی مردم وارد کرد که ابعاد اجتماعی هم دارد. البته این حادثه اخیر موجب همبستگی ملی در کشور شد و سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را در کشور ارتقا داد و صحنه تجلی روحیه ایثارگری مردم بود.

وی افزود: از سویی هم نباید نادیده گرفت که خساراتی به مردم و خانواده‌هایشان در این سیل وارد شده است، برخی خانه‌های خود را از دست دادند و مجبور به کوچ و مهاجرت شدند و فاصله‌ای میان خانواده‌ها افتاده است، اموال و دارایی‌های خود را از دست دادند که همه اینها می‌تواند منشأ برخی آسیب‌های اجتماعی و روانی باشد.

رئیس سازمان امور اجتماعی گفت: از ابتدای وقوع این حادثه، دستگاه‌های حاکمیتی که در حوزه سلامت روان و کاهش آسیب‌های اجتماعی فعال بودند، مداخلاتی جدی‌ داشتند. وزارت بهداشت مسئولیت اصلی حوزه سلامت روان را دارد که گزارشی از اقدامات این وزارتخانه در جلسه ارائه شد، همچنین مددکاران اجتماعی و داوطلب کمیته امداد، بهزیستی، جمعیت هلال احمر و اورژانس اجتماعی از ابتدا در صحنه حضور داشته و فعال بودند.

وی تاکید کرد: در مجموع این ۵ دستگاه از ابتدای بحران طبیعی اخیر بیش از ۱۶۰۰ مددکار، مشاور و روانشناس را به خدمت گرفتند که در تلاشیم تا پایان سال با تقسیم کار ملی با همین قوت و حتی بیشتر در خدمت مردم آسیب‌دیده باشند.

معاون وزیر کشور با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در این نشست، ادامه داد: در استان خوزستان که وضع حادتری دارد، در ۱۰ شهر عمده که آسیب بیشتری دیده‌اند، این مددکاران و روانشناسان به طور فعال در اردوگاه‌ها و محل استقرار مردم در ارتباط هستند و مشکلات آنان را رصد و به مراکز تخصصی ارجاع می‌دهند.

رستم‌وندی اضافه کرد: گام دومی که از ابتدای حادثه برداشته شد، ایجاد هماهنگی بیشتر میان فعالیت تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد با نهادها و سازمان‌های دولتی بود که در حدود ۳۵۰ تشکل به طور ویژه از ابتدای این بحران در مناطق آسیب دیده فعالیت داشتند و انواع خدمات خود را در اختیار مردم قرار دادند.

رئیس سازمان امور اجتماعی ادامه داد: درباره تشکل‌ها و سازمان‌های مردمی در جریان حادثه اخیر، برنامه‌ریزی منسجم ملی برای حوادث گذشته داشتیم که هم در سطح ملی و هم در سطح استانی مدیریت‌هایی را مشخص کردیم و مشکلاتی که در زمینه جمع‌آوری کمک‌های مردمی بود، در حادثه اخیر کمتر مشاهده شد.

وی افزود: این تشکل‌های مردمی عمدتاً دارای مجوز رسمی از مراکز دولتی هستند البته گروه‌های زیادی هم به صورت مستقل و داوطلبانه شرکت کردند که آمار آنها از عدد و رقم خارج است و به گونه‌ای است که کل ملت، درگیر کمک به هموطنان استان‌های آسیب‌دیده، شده‌اند.

رستم‌وندی با اشاره به اینکه از روز گذشته ستاد بازسازی مناطق سیل‌زده به ریاست وزیر کشور تشکیل شد، افزود: کمیته ارزیابی و تعیین خسارت، نوسازی و بازسازی، اجتماعی و بهداشت، فرهنگی و تبلیغاتی و همچنین نظارت و ارزشیابی ذیل این ستاد تشکیل شدند که باید به صورت تخصصی مسائل سیل‌های اخیر را با دعوت از دستگاه‌های دخیل در این ماجرا بررسی کنند.

رئیس سازمان امور اجتماعی خاطرنشان کرد: مصوبه اصلی نشست امروز شورای اجتماعی کشور این بود که ذیل کمیته‌های ستاد بازسازی مناطق سیل‌زده، طرح جامع بازتوانی و حفظ سلامت روان و کاهش آسیب‌های اجتماعی تدوین شود.

در صد و پانزدهمین نشست شورای اجتماعی کشور، کمال اکبری، معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور گزارشی از نحوه فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در مناطق سیل‌زده و همچنین جلسات کمیته سلامت روانی و اجتماعی که ذیل ستاد مدیریت بحران تشکیل شده است، ارائه کرد.

وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز بر استفاده از ظرفیت‌های صدا وسیمای استانی و تخصصی‌تر شدن رویکرد رسانه ملی تاکید کرد و اطلاع‌رسانی درست از ابعاد مثبت این حادثه طبیعی و همچنین تقویت امید و روحیه مردم بسیار مهم دانست.

شهاب الدین صابونچی، رئیس سازمان جوانان هلال احمر نیز گفت: استان‌های معین استان‌های سیل‌زده اهمیت حمایت‌های روانی و اجتماعی را به درستی نمی‌دانند در صورتی که چنین اقداماتی تاثیرات به مراتب موثری در زندگی مردم دارد.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز در این جلسه توسعه امیدواری، جلب اعتماد و کارآمدی را محور کمک به مناطق سیل‌زده دانست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار