دبیر دبیرخانه کشوری ارزشیابی کیفی ـ توصیفی :

لوح فشرده شماره 6 فصلنامه ارزشیابی کیفی ـ توصیفی تهیه و ارسال شد

کرج (پانا) - دبیر دبیرخانه کشوری ارزشیابی کیفی ـ توصیفی ضمن اعلام خبر تهیه و ارسال لوح فشرده شماره 6 فصلنامه ارزشیابی کیفی ـ توصیفی به تمامی استان‌های کشور و مناطق تابعه؛ اظهار کرد: در این شماره علاوه بر سخن سردبیر در خصوص موضوعاتی همچون: جایگاه ارزشیابی در ساختن گرایی، تکلیف مهارت محور ، برنامه ویژه مدرسه، کاربرد نقشه مفهومی در ارزشیابی، ارزشیابی کیفی – توصیفی در رسانه ملی و ... مطالبی درج شده است.

کد مطلب: ۹۰۷۳۴۱
لینک کوتاه کپی شد
لوح فشرده شماره 6  فصلنامه ارزشیابی کیفی ـ توصیفی تهیه و ارسال شد

یونس جاویدنسب،رئیس دوره اول ابتدایی آموزش و پرورش البرز و دبیر دبیرخانه کشوری ارزشیابی کیفی ـ توصیفی؛ گفت:«نظام آموزشی ما سا‌‌‌ل‌ها با ترکیبی از تاکید زیاد بر محتوا، تشویق، تنبیه، تکرار، حفظ کردن و نقش موثر مؤلفه­های بیرونی و رقابت­های میان فردی استوار بود. این روند، ورود شرکت­‌ها و موسساتی را که می ­دانستند فرصت خوبی برای افزایش رقابت و دادن خوراک به دانش­ آموزان و خانواده‌­ها فراهم شده است،تشدید کرده و هرساله رشد قارچ گونه آنها را شاهد بوده­ایم. ولع زیاد این موسسات، بازاریابی را از مقطع متوسطه دوم به متوسطه اول، آموزش ابتدایی و نوآموزان پیش دبستانی کشیده و پروژه بعدی، کودکستان و مهدکودک­‌ها خواهد بود.»

وی ادامه داد:«بدیهی است که تغییر ارزشیابی از کمی و قدرت­مدار به کیفی و انسان­ مدار، با توجه به ساختار آموزشی، نیروی انسانی موجود و خانواده‌­هایی که با سیستم نمره­ای بزرگ شده و آموزش دیده­ اند، مقاومت هایی را بوجود می­ آورد که مشکل تراکم نسبتا بالای دانش ­آموزان در بعضی از مدارس مناطق مختلف کشور، تا حدودی مانع اجرای بهینه آن شده بود.»

دبیر دبیرخانه کشوری ارزشیابی کیفی ـ توصیفی افزود:«معاونت آموزش ابتدایی، گام­‌های بزرگی را در جهت اصلاح چرخه معیوب آموزش برداشته است. حذف آزمون تیزهوشان در پایه هفتم که بازار بزرگی برای مؤسسات و شرکت­‌ها در مقطع ابتدایی فراهم کرده بود را می­ توان شروعی برای تغییر رویکرد به آموزش و یادگیری در آموزش و پرورش دانست. این اقدام با حمایت گسترده پژوهشگران و متخصصان تعلیم و تربیت همراه بوده است. در گام دوم برگزاری آزمون توسط شرکت­ها و مؤسسات در مدارس دوره ابتدایی ممنوع شده است تا فشار روانی را بر خانواده­ها و دانش­آموزان کاهش دهد.»

رئیس اداره دوره اول ابتدایی آموزش و پرورش البرز گفت:«اجرای طرح تکالیف مهارت محور که با هدف کاهش آموزش حافظه ­محوری و تکرارهای بدون هدف، پیش بینی و در سال تحصیلی اجرا گردید در راستای دستیابی به اهداف ارزشیابی کیفی ـ توصیفی بوده است لذا دبیرخانه کشوری ارزشیابی کیفی ـ توصیفی در شماره 6 فصلنامه خود مطالبی در خصوص طرح های: تکلیف مهارت محور و برنامه ویژه مدرسه به همراه جایگاه ارزشیابی در ساختن گرایی، ، کاربرد نقشه مفهومی در ارزشیابی، ارزشیابی کیفی - توصیفی در رسانه ملی و ... تهیه نموده که در قالب یک نامه اداری به تمامی استان‌ها و نواحی تابعه ارسال شده است که انتظار می رود کارگروه معاونت آموزش ابتدایی زمینه بهره برداری از آن را برای تمامی همکاران محترم شاغل در مدارس این دوره تحصیلی فراهم نمایند .»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار