تاثیر نوسانات نرخ ارز بر روی قیمت بلیط هواپیما

تهران (پانا) - این روزها یکی از مسائلی که در هر جایی شاهد بحث درباره‌ آن هستیم، موضوع تغییرات صعودی نرخ ارز و کاهش ارزش پول کشورمان است که در این بین، تقریبا هر کالا و یا خدماتی دچار افزایش قیمت شده است.

کد مطلب: ۹۰۴۳۳۰
لینک کوتاه کپی شد
تاثیر نوسانات نرخ ارز بر روی قیمت بلیط هواپیما

برخی از حوزه‌ها مستقیما تحت تاثیر این نوسانات قرار می‌گیرند که یکی از موضوعات متاثر از این جریان، صنعت توریسم و گردشگری در داخل و خارج از کشور است. در واقع افزایش قیمت دلار مستقیما بر قیمت خرید و رزرو بلیط هواپیماها داخلی و خارجی، هتل‌ها و همین‌طور سایر هزینه‌های سفر تاثیرگذار است.

تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت بلیط هواپیما

بر اساس گفته معاون وزیر راه و شهرسازی و با اشاره به تاثیر نوسانات نرخ ارز در هزینه ایرلاین‌ها، سازمان هواپیمایی کشوری موظف است به عنوان حاکمیت در بخش حمل‌ونقل هوایی، تاثیر نوسانات نرخ ارز و هزینه تمام شده ارزی هر ساعت صندلی پرواز را محاسبه کرده و برای تصویب به شورای عالی هواپیمایی ارسال کند. چنانچه ارز مورد نیاز شرکت‌های داخلی با نرخ ارز جدید تامین شود این امر تاثیری مستقیم بر روی هزینه تمام شده هر ساعت صندلی خواهد گذاشت. بنابراین با توجه به این که افزایش هر ساعت صندلی متاثر از افزایش نرخ ارز و موجب متضرر شدن شرکت‌های هواپیمایی است، ادامه فعالیت آن‌ها نیز دچار ابهام شده است.

هرگونه تصمیم برای تغییر نرخ بلیط، تنها در حیطه اختیارات سازمان هواپیمایی کشوری و شورای عالی هواپیمایی است و شرکت‌های هواپیمایی نمی‌توانند خودسرانه قیمت بلیط را افزایش دهند؛ چراکه سازمان هواپیمایی پس از بررسی‌های لازم و مابه‌التفاوت ارز مرجع با ارز آزاد، نرخ جدید قیمت بلیط را اعلام می‌کند.

یکی از نگرانی‌های اصلی موجود در حوزه‌ گردشگری، تاثیر قیمت ارز در میزان تقاضا برای رزرو بلیط هواپیمای خارجی است. با افزایش قیمت دلار، رزرو بلیط هواپیما و هتل خارجی، نیازمند هزینه بیش‌تری است که در نتیجه به احتمال زیاد، با افت شدید تقاضا برای سفرهای خارجی مواجه خواهیم شد.

علاوه بر کاهش تقاضای خرید بلیط هواپیما و کم‌رنگ شدن سفرهای خارجی، نوسانات موجود در بازار ارز روی کیفیت سفرهای خارجی نیز بسیار تاثیر گذار است.

تاثیر افزایش نرخ ارز بر صنعت گردشگری

با افزایش قیمت دلار، صنعت گردشگری به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. نوسانات پیوسته قیمت دلار، آژانس‌های مسافرتی را دچار سردرگمی کرده و به دلیل این نابه‌سامانی‎ها، بسیاری از آن‌ها ترجیح می‌دهند که هزینه پرواز و هتل را به صورت دلار از مسافران دریافت کنند. از طرفی دیگر، با توجه به نوع عرضه دلار به صورت محدود و در نهادهای خاص، خرید و فروش دلار در کشور نوعی قاچاق به حساب می‌آید.

با توجه به موضوعات مطرح شده، افزایش نرخ ارز بر تقاضای خرید بلیط پرواز خارجی و رزرو هتل و در مجموع خرید تورهای خارجی تاثیری مضاعف داشته است. طبق آمارهای به دست آمده از آژانس‌های مسافرتی، بسیاری از افراد که مدام در حال سفر بوده‌اند نیز در حال حاضر سعی در کاهش سفرهای‎شان دارند.
بعضی از مسافران هم که از پروازها و هتل‌های لوکس استفاده می‌کردند، در حال حاضر ترجیح بر استفاده از بلیط ارزان هواپیما و هتل‌هایی با درجه کیفیت پایین‌تر دارند؛ تا بتوانند از پس هزینه‌های سفر برآیند.

از طرفی دیگر، عوارض خروج از کشور نیز از جمله موانع سفرهای خارجی است که با چند برابر شدن آن، توانایی تامین هزینه‌های یک سفر ارزان هم برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه دشوار شده است. با این اوصاف کم‌کم سفرهای خارجی برای ایرانیان از رونق خواهد افتاد. البته در این شرایط قطعا تقاضا برای سفرهای داخلی افزایش خواهد یافت و این می‌تواند به عنوان فرصتی مناسب برای افراد فعال در این زمینه تلقی شود، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که سفرهای داخلی هم ظرفیت محدودی دارند.

نکاتی درباره‌ی خرید بلیط در زمان افزایش نرخ دلار

اگر در چنین شرایطی قصد خرید اینترنتی بلیط هواپیما را دارید، هر زمانی که از طریق چک کردن سایت‌ها و آژانس‌ها قیمت مناسبی پیدا کردید، برای خرید اقدام کنید.

حداقل چند سایت یا آژانس مسافربری را چک کنید.

اگر در مراحل خرید اینترنتی بلیط هواپیما با هزینه‌هایی بسیار ارزان و تعجب برانگیز مواجه شدید، حتما تحقیق کنید و دلیل ارزانی را جویا شوید.

اگر مشکلی با توقف‌های پرواز ندارید، خوب است بدانید، پروازهایی که دارای یک یا دو توقف هستند، نسبت به پروازهای مستقیم ارزان‌تر هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار