از بازداشت سعید مرتضوی تا کشف مومیایی منتسب به پهلوی اول

تهران (پانا) - بازداشت سعید مرتضوی، کشف مومیایی منتسب به پهلوی اول در شهر ری، انتخاب دومین شهردار تهران در دوره جدید، تایید حکم متهم خیابان پاسداران، بازداشت 7 متهم ارزی، مسمومیت‌های گسترده ناشی از مصرف قارچ‌های سمی و تدوین طرح مجازات اسیدپاشی مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در اردیبهشت ماه سال 97 بوده است.

کد مطلب: ۹۰۱۹۴۰
لینک کوتاه کپی شد
از بازداشت سعید مرتضوی تا کشف مومیایی منتسب به پهلوی اول

مرور رویدادهای اردیبهشتماه بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به این اخبار، برگزیده‌های آن را پیش روی مخاطبان قرار دهیم.

مرتضوی بازداشت شد

اوایل اردیبهشت‌ماه 97 برخی منابع خبری از دستگیری سعید مرتضوی خبر دادند و اعلام کردند که روند انتقال دادستان سابق تهران به زندان برای سپری کردن دوران محکومیت در حال انجام است. منابع آگاه تایید کردند که وی در یکی از استان‌های شمالی (مازندران) دستگیر و به بند ۲۴۱ زندان اوین معرفی شده است. شعبه ۶۸ دادگاه تجدید نظر استان تهران محکومیت سعید مرتضوی مدیرعامل پیشین سازمان تامین اجتماعی به ۷۰ ضربه شلاق به اتهام تصرف غیرقانونی را تایید و قطعی کرد.

سعید مرتضوی در دو پرونده مطرح با عناوین «کهریزک» و «تامین اجتماعی» دارای اتهامات متعدد است. پرونده نخست درباره حادثه کهریزک و درباره قتل‌هایی بود که شکات خصوصی شکایت کردند، دادگاه قتل عمد تشخیص داد و مباشرین را محکوم کرد اما چون رضایت دادند، قصاص انجام نشد و از باب جنبه عمومی تحمل کیفر کردند. مرتضوی در این پرونده به معاونت در قتل عمد متهم شد و نهایتا دادگاه بدوی وی را به پنج سال حبس محکوم کرد و شعبه ۲۲ دادگاه تجدیدنظر به دلیل اظهار ندامت وی، حکم حبس را به دو سال تقلیل داد.

کشف یک مومیایی در شهر ری

کشف مومیایی در شهر ری یکی از اخبار پرحاشیه‌ای بود که در اردیبهشت‌ماه سال 97 منتشر شد و تصویری از فرد مومیایی که رسانه‌ها آن را به پهلوی اول منتسب کردند به سرعت در فضای مجازی منتشر شد. حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، با تایید خبر کشف جنازه‌ای مومیایی در حرم حضرت عبدالعظیم گفته بود در پی حفاری‌هایی که در قسمت غربی صحن حرم حضرت عبدالعظیم در شهر ری انجام می‌شده است، جنازه‌ای مومیایی‌شده کشف می‌شود که به مسئولان اطلاع می‌دهند و عملیات حفاری متوقف می‌شود.

رکورد متوفیان تهرانی شکسته شد

افزایش تعداد متوفیان تهرانی و شکستن رکورد آمار فوتی‌ها یکی از اخباری بود که موجب نگرانی شهروندان تهرانی شد. سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س)، اردیبهشت‌ماه در این‌باره گفته بود بیشترین آمار فوت در یک روز با ۲۴۳ متوفی مربوط به روز دهم بهمن بود که در طول تاریخ ۴۷ سال بهشت زهرا(س) در وضع عادی و زمانی که هیچ بحرانی نظیر سیل، زلزله، جنگ و ... وجود نداشت، بی‌سابقه بود.

حکم قصاص محمد ثلاث تأیید شد

حکم قصاص محمد ثلاث راننده اتوبوسی که در سال 96 در حادثه خیابان پاسداران سه مأمور نیروی انتظامی را زیر گرفته بود، در دیوان عالی کشور تأیید شد. غلامحسین اسماعیلی، رئیس‌کل دادگستری استان تهران، با اعلام این خبر گفت که حکم قصاص متهم پرونده قتل سه مأمور نیروی انتظامی در آشوب‌های خیابان پاسداران، در دیوان عالی کشور تأیید شد.

افشانی شهردار تهران شد

پس از استعفای محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران، انتخاب شهردار به عنوان یکی از دغدغه‌های حوزه مدیریت شهری به صدر اخبار اجتماعی تبدیل شد. در ابتدا علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، اسامی نامزدهای پیشنهادی شهرداری تهران را اعلام کرد و گفت: 28 نفر در لیست نهایی نامزدهای شهرداری تهران هستند. در میان افرادی که برای شهرداری تهران انتخاب شدند نام محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز مطرح بود و این موضوع سبب شد تا برخی از اعضای شورای شهر به این خبر واکنش نشان دهند و موضوع میثاق‌نامه‌ای را که در ابتدای شورای پنجم از سوی 21 عضو شورا امضا شده بود، مطرح کنند تا از میان اعضا کسی نامزد نشود که در نهایت بر اساس رأی‌گیری استمزاجی صورت‌گرفته در جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر قرار شد محسن هاشمی در شورا بماند و به شهرداری نرود. در نهایت 7 گزینه نهایی (پیروز حناچی، محسن مهرعلیزاده، انصاری لاری، محمدعلی افشانی، سمیع‌الله مکارم شیرازی، محمود حجتی و حجت‌الله میرزایی) شهرداری تهران معرفی شدند و اعضای شورای شهر تهران از میان چهار نامزد باقیمانده برای تصدی پست شهرداری تهران، محمدعلی افشانی و سمیع‌الله حسینی مکارم را به عنوان کاندیدای نهایی انتخاب کردند که در نهایت پس از رای‌گیری در شورای شهر محمدعلی افشانی شهردار نوزدهم تهران شد.

مسمومیت گسترده بر اثر مصرف قارچ‌های سمی

در اردیبهشت ماه امسال یکی از اتفاقاتی که افتاد مسمومیت‌های گسترده بر اثر مصرف قارچ‌های سمی بود به طوری که به گفته مهردادعلی بخشی در دهه اول اردیبهشت ماه 11 نفر در کشور با علائم مصرف قارچ‌های سمی جان خود را از دست دادند. از 11 فوتی با علائم مصرف قارچ‌های سمی 7 نفر مرد و 4 نفر زن بودند که در استان‌های کرمانشاه، لرستان، کردستان، آذربایجان غربی، مرکزی و همدان جان باختند.

تهیه طرح تشدید مجازات اسیدپاشی

اسیدپاشی از جمله حوادثی است که هر چند وقت یک بار در صدر اخبار اجتماعی قرار می‌گیرد. اسیدپاشی در اواخر سال 96 در شهر تهران و اسیدپاشی در اردیبهشت ماه 97 در شهر تبریز منجر شد تا مسئولان بار دیگر درباره اسیدپاشی واکنش نشان دهند و اعلام کنند که برای پیشگیری از اسیدپاشی نیاز به تغییر و اصلاح قوانین است به گونه‌ای که خاصیت بازدارندگی آن افزایش یابد. این واکنش‌ها به تدوین طرحی از سوی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی منجر شد تا طبق آن مجازات اسیدپاشی در کشور افزایش یابد. فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس درباره طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در مجلس به پانا گفته بود که این موضوع در لایحه منع خشونت علیه زنان به طور کامل، در نظر گرفته شده است.

بازداشت 7 متهم ارزی

با توجه به افزایش گرانی‌ها و نوسانات بازار ارز از ابتدای سال 97، مسئولان قوه قضاییه به موضوع ارز و مشکلات ناشی از آن ورود کردند. عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران اردیبهشت ماه سال 97 با تاکید بر این که به رغم اقتصادی بودن راهکارهای مشکلات ارز، قوه قضاییه از حمایت‌های قضایی کم نگذاشته است، در بیان اقدامات دادسرای تهران درباره قاچاقچیان ارز، از تشکیل 50 پرونده ارزی و دستگیری 180 نفر که 13 نفر آن‌ها از دلالان بزرگ ارز بودند خبر داده و گفته بود که 7 نفر از این متهمان در بازداشت هستند و 2450 حساب بانکی مسدود و 70 میلیارد تومان توقیف شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار