مشاور معاون بازرگانی دولتی وزارت صنعت در گفت وگو با پانا:

قاچاق گندم نداریم/تفاوت 5 میلیون تنی آمار واقعی تولید با آمار جهاد کشاورزی

خبرگزاری پانا : مشاور معاون بازرگانی دولتی وزارت صنعت با تاکید براینکه قاچاق گندم در کار نیست، اظهار کرد: تولید گندم کشور متناسب با نیاز نیست اما میان آمار واقعی تولید و آمار ارایه شده توسط وزارت جهاد تفاوت 5 میلیون تنی دیده می شود .

کد مطلب: ۹۰۱۶۹
لینک کوتاه کپی شد

اکبر شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا، با اشاره به برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای بهبود وضعیت تولید گندم در سال‌های گذشته، اظهار کرد: در برخی سالها میزان برداشت گندم حدود 2 میلیون تن بوده است در حالی که اکنون به 7 میلیون تن رسیده است و این در حالی است که در برخی از آمارها میزان تولید کشور 13 میلیون تن عنوان می شود و این پرسش اساسی به وجود می آید که مابقی این تولید کجاست و چرا با وجود آمار تولید همچنان واردات صورت می گیرد .

وی اضافه کرد: 5 میلیون تن تفاوت آمار واقعی تولید و اماری است که از سوی وزارت جهاد کشاوزی نه می تواند مصرف دام باشد ،نه قاچاق، بنابراین مسوولان در ارایه آمار تولید باید آماری ارایه دهند که مبنای واقعی داشته باشد .

مشاور معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت تصریح کرد: بپذیریم در شرایط آب و هوایی کشور تولید ناپایدار است و نباید پایین بودن تولید را به احتکار ،قاچاق یا نرخ خرید تضمینی نسبت داد.
شریفی گفت: سال گذشته اگر چه بارش ها به طور نسبی مناسب بود اما زمان بارش برای محصول گندم مناسب نبوده است و گندم دیم از کشت مناسبی برخوردار نبود ه است.
وی ادامه داد: در برخی سالها که بارش ها مناسب است گندم دیم از کشت مناسبی برخوردار می شود و این ادعا شکل می گیرد که در تولید گندم به خودکفایی رسیده ایم.
شریفی عنوان کرد: پایداری تولید گندم در گندم آبی است که نسبت آن در مقایسه با کشت دیم حدود یک سوم است بنابراین خودکفایی در تولید گندم نیازمند ثبات در تولید گندم آبی است .
وی خاطر نشان کرد: در شرایط نامساعد بودن تولید گندم دیم ،هر سال بهانه ای برای کمبود گندم عنوان می شود که از جمله آنها قاچاق گندم به کشورهای همسایه است.
مشاور معاون بازرگانی دولتی وزارت صنعت با تاکید براینکه تولید گندم در کشور پایدار نیست ،بیان کرد: نگاهی به روند 30تا 40 سال گذشته کشور نشان می دهد در طول تمامی این سالها ایران وارد کننده گندم بوده است .
وی افزود: در برخی سالها نیز که واردات به شدت کاهش یافته است به دلیل بهبود وضعیت بارش در فصل مناسب بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار