سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

لغو تحریم ارسال سلاح به سوریه تصمیم خطرناک است/اقدام فدراسیون فوتبال امارات جعل تاریخ است

خبرگزاری پانا: سخنگوی وزارت امور خارجه با انتقاد ازتصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر لغو تحریم ارسال سلاح به سوریه، اعلام کرد: این تصمیم رهبران اروپا خطرناک و حمایت از این گروه های تروریستی است.

کد مطلب: ۸۹۸۸۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سیاسی پانا، مسعود عراقچی در یک نشست خبری که صبح امروز در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، رسیدن به یک سازوکار و راهکار منطقه‌ای را مهمترین هدف برگزاری نشست دوستان سوریه در ایران اعلام کرد و افزود: این نشست فردا با شعار "راه حل سیاسی؛ ثبات منطقه ای" و با دعوت از 40 کشور برگزار می شود و این امیدواری وجود دارد که مجموعه مباحث مطرح در این نشست به اجلاس ژنو کمکی شایان داشته باشد.

عراقچی گفت: نشست سوریه با شعار "راه حل سیاسی؛ ثبات منطقه ای" به منظور رسیدن به یک سازوکار و راهکار منطقه ای برگزار می‌شود و در این نشست از همه کشورهایی که نظرات آنها می تواند راهگشا باشد دعوت شده است.
وی افزود: این امیدواری وجود دارد که مجموعه مباحث مطرح در این نشست و همفکری بین کشورهای منطقه و بین المللی به موفقیت اجلاس ژنو کمک کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: از اینکه مجموعه دیدگاه ها و نقطه نظرات بین المللی به یافتن راهکار سیاسی نزدیک شده است خشنود هستیم و این راهکار سیاسی باید مورد پذیرش مردم سوریه نیز باشد.
عراقچی خاطرنشان کرد: در صورتی که راهکار سیاسی حاصل مورد موافقت مردم واقع شود تلاش ها نتیجه خواهد داد و این ممکن نیست جز با همفکری میان تمامی گروه های موافق و مخالف موجود در سوریه.
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص اجلاس ژنو نیز گفت: در مورد اجلاس ژنو آنچه که موفقیت آن را تضمین می کند همفکری اعضا خواهد بود و این کنفرانس محلی برای رسیدن به یک راهکار سیاسی معقول و مقبول خواهد شد.

اظهارات صعودالفیصل جای تاسف دارد

عراقچی درباره اظهارات "صعودالفیصل" وزیر امور خارجه عربستان درباره شعله ور کردن آتش جنگ منطقه توسط ایران، اظهار کرد: طرح این اظهارات جای تأسف دارد، چون ایران و عربستان کشورهای همسایه و مهم منطقه بوده و البته اختلاف نظر و دیدگاه های متفاوت جدی هم دارند، اما این اختلاف نظرها که ناشی از زیربنای متفاوت دیدگاه هاست از طریق گفت و گو و مذاکرات دوجانبه قابل حل و فصل و رسیدن به مواضع مشترک است.
وی تأکید کرد: طرح این اظهارات کمکی به بهبود روابط دو کشور و حل و فصل موضوعات منطقه ای نخواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سطوح شرکت کنندگان در اجلاس دوستان سوریه گفت: این انتظار وجود دارد که 40 کشور در اجلاس فردا شرکت داشته باشند که شرکت کنندگان از کشورها و سازمان های مختلف و شامل شخصیت های گوناگون سیاسی خواهد بود اما آنچه مسلم است یافتن راهکار سیاسی برای موضوع سوریه مهمترین هدف برگزاری این نشست است.

مشکل سوریه با ارسال سلاح به تروریست‌ها حل نخواهد شد/لغو تحریم ارسال سلاح به سوریه تصمیم خطرناک است

وی در خصوص تصمیم رهبران اروپا مبنی بر لغو تحریم ارسال اسلحه برای گروه های تروریستی اظهار کرد: این تصمیم رهبران اروپا جای تأسف دارد و بزرگترین مشکل در مبارزه با تروریسم عدم برخورداری از امکانات است و این تصمیم خطرناک و حمایت از این گروه ها موجب می شود تروریست ها چندین کیلومتر به خاک آنها نزدیک تر و حل مشکل سوریه نیز طولانی و جدی تر شود.

برای اجلاس ژنو2 هنوز دعوت نشده ایم
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که در اجلاس ژنو2، با حضور ایران موافقت شده است یا خیر، گفت: در خصوص نشست بین الملل ژنو هنوز از ایران دعوت به عمل نیامده و با نگاه مثبت این دعوت توسط مقامات ایران بررسی خواهد شد و موفقیت این اجلاس در فراگیر بودن آن خواهد بود.
عراقچی درباره موضوع بحرین درمورد معارضین این کشور اظهار کرد: موضع بحرین جای تأسف دارد. حزب الله یک جنبش قوی است و تمامی تلاش ها و مبارزه هایی که حزب الله انجام داده است بر علیه دشمن تمامی مسلمانان است و این که دولت بحرین با فرافکنی بخواهد مشکلات داخلی خود را به گروه های خارجی نسبت دهد جای تأسف دارد.
وی ادامه داد: دولت بحرین با توجه به خواسته های مردم خود می تواند به بحران موجود در این کشور خاتمه دهد.

اقدام فدراسیون فوتبال امارات جعل تاریخ است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدام فدراسیون امارات درباره برگزاری لیگی با عنوان خلیج عربی، اظهار کرد: فدراسیون فوتبال کشور در حال پیگیری این موضوع است و این امر مخالف با اساسنامه فیفاست و جعل واقعیت های تاریخی و عوض کردن نام های شناخته شده اقدام اشتباهی است که از سوی فدراسیون فوتبال ایران پیگیری خواهد شد.

ادعای کمربند علوی - شیعی یک امر خیالی است

عراقچی در پاسخ به سوالی در رابطه به ادعاهای وزیر خارجه ترکیه پیرامون ایجاد محور علوی - شیعی در منطقه، گفت: این اظهارات از آقای داوود اوغلو بعید است و ما انتظار این ادعاها را از ایشان نداشتیم کمربند علوی - شیعی یک امر خیالی است و مشابه کسانی که بحث هلال شیعی را مطرح می کردند است و نباید دچار توهمات این چنین شویم.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اتهام زنی وزیر خارجه یمن به جمهوری اسلامی ایران نیز با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران شب گذشته اعلام شده است، افزود: انتظار ما از دولت جدید یمن این نیست که مواضع دولت قبلی این کشور را تکرار کند مشکلات داخلی را نباید با فرافکنی به دیگران نسبت داد.

گزارش آمانو نشان می دهد که ایران در حال پیشرفت است

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این نشست درباره درخواست بازدید بازرسان آژانس از تأسیسات پارچین، اظهار کرد: موضع ما درمورد گزارش اخیر آژانس روشن است و در مصاحبه های اخیر آقای سلطانیه تشریح شده اند.
وی ادامه داد: گزارش آمانو ابعاد مختلفی دارد و آنچه مشهود است شناسایی پیشرفت های هسته ای ایران است و نشان می دهد که پیشرفت های ایران کماکان ادامه دارد.
وی ادامه داد: درخواست های آژانس از ایران در چارچوب ان پی تی و توافقات پودمانی آژانس و فراتر از تعهدات و چارچوب ان پی تی است که پاسخگویی به این سوالات موکول به مذاکراتی است که به صورت چندجانبه انجام می شود و موضوع پارچین نیز از همین دسته سوالات است.
وی درباره دیدار شیخ الاسلام الله شکور پاشازاده از ایران گفت: الله شکور پاشازاده شیخ الاسلام شناخته شده و مورد احترام آذربایجان سفر موفقی به تهران و قم داشته و ملاقات هایی با مقام معظم رهبری و روحانیون داشتند و بعد از بازگشت نیز این رضایت را اعلام کرده اند که پخش مباحث این دیدار توسط دفتر مقام معظم رهبری صورت خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار