رییس اتحادیه نان‌های حجیم کشور در گفت وگو با پانا :

امکان گسترده قاچاق گندم وجود ندارد/افزایش قیمت نان در سال جاری قطعی است

خبرگزاری پانا:رییس اتحادیه نان های حجیم کشور با رد امکان گسترده قاچاق گندم به عراق و سایر کشورها، گفت: افزایش قیمت نان در سال جاری قطعی است، اما تا بعد از برگزاری انتخابات به تعویق می‌افتد.

کد مطلب: ۸۹۷۴۴
لینک کوتاه کپی شد

محمد جواد کرمی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا، درباره طرح اظهاراتی درخصوص قاچاق گسترده گندم به عراق و کشورهای همسایه به دلیل پایین بودن قیمت خرید تضمینی، اظهار کرد: صادرات گندم ممنوع است و این محصول کالایی نیست که امکان صادرات کیلو کیلو داشته باشد و بعید به نظر می رسد که قاچاق آن در سطحی که منجر به کمبود تولید داخلی شود در حال انجام باشد.
رییس اتحادیه نان های حجیم کشور ادامه داد: ممکن است نرخ خرید تضمینی گندم به گونه ای باشد که محرک لازم را برای کشاورزان در تحویل آن به دولت نداشته باشد و کشاورزان ترجیح دهند تا گندم خود را نگهداری و با قیمت بالاتری به فروش برسانند اما این امکان که صادرات غیرقانونی یا قاچاق صورت گیرد نیز وجود ندارد .
کرمی خاطرنشان کرد: دو نرخی بودن تمامی کالاها موجب ایجاد سوء استفاده می شود و در شرایط ارایه یارانه به گندم و ارد بخش قابل توجهی از گندم و آرد به دلیل تفاوت قیمت قابل توجه قاچاق می شد یا در داخل به مصرف مرغداری ها می رسید و در حال حاضر نیز این روند به دلیل ارایه یارانه به گندم و آرد ادامه دارد .
وی تصریح کرد: دولت گندم را برای مصارف نانوایی به کارخانجات 460 تومان ارایه می دهد در حالی که در خرید تضمینی گندم از کشاورزان 750 تومان خریداری می شود این مابه التفاوت زمینه فساد را فراهم می کند .
دولت باید مابه التفاوت را به صورت یارانه به حساب مردم واریز اما قیمت گندم و ارد را مطابق قیمت های جهانی تعیین کند تا یارانه ای که سالهاست به دست مردم نمی رسد و زمینه سوء استفاده برخی را فراهم آورده است حذف شود .
کرمی در پاسخ به این سوال که امکان افزایش قیمت نان وجود دارد ، عنوان کرد: قیمت آرد و گندم تحویلی تغییری نکرده اما هزینه های کارگری و برخی از عوامل قیمت تمام شده تولید افزایش یافته و حتی در صورت عدم افزایش قیمت ارد واحدهای تولیدی نیازمند افزایش قیمت هستند .
وی افزود: مجلس اجازه افزایش 30 درصدی قیمت حامل های انرژی را صادر کرده و با توجه به افزایش هزینه های کارگری افزایش قیمت نان قطعی است اما ممکن است تا بعد از انتخابات اجرایی نشود .
رییس اتحادیه نان های حجیم کشور تصریح کرد: ضریب مالیاتی نان های حجیم باید با ضریب مالیاتی نان های سنتی یکسان شود و ضریب بیمه کارگری در این دو بخش نیز با هم تفاوت دارد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار